Garáže, rozvodné skříňky nebo také vagóny vlaků. Ty stále lákají sprejery na Blanensku přesto, že mají k dispozici vyhrazené plochy, kde mohou tvořit, co se jim zlíbí. V posledním případě, který se stal v Blansku, sprejeři způsobili škodu za více než sto tisíc korun. Pachatele těchto trestných činů se ale policii daří dopadnout jen zřídka.

Barevné nápisy více než metr vysoké a čtyři metry dlouhé se nedávno objevily na fasádách dvou blanenských bytových domů a vratech garáže. „Pachatel tak celkem způsobil škodu, která byla odhadnutá na jednom domě na sedmdesát tisíc korun, na druhém domě a vratech pak na dalších čtyřicet tisíc," uvedla policejní mluvčí Iva Šebková. Podle ní si sprejeři pro své tvoření vybírají lokality, kde nehrozí případní svědci. „Dopadnout sprejery se nám proto sice daří, ale ne v takové míře, jak bychom si představovali," řekla Šebková.

Proti sprejerům v Blansku nebo Boskovicích pomáhají kamery v ulicích a také městská policie. „Kromě kamerového systému pomohly i častější hlídky strážníků venku Přesto se občas případ sprejerství objeví," řekl šéf boskovických strážníků David Krátký s tím, že vandalové se na sebe tímto způsobem snaží upozornit.

Podle policejní mluvčí sprejery také láká adrenalin. „Například v Blansku mají k dispozici stěnu, která je k tomuto účelu určená, tam mohou graffiti tvořit legálně. Proti vandalství sprejerů toto opatření ale pomohlo jen částečně. Ti, kteří mají sprejerství spojené s adrenalinem, totiž na tuto plochu tvořit nepůjdou a dál ničí cizí majetek," uvedla Šebková.

Se sprejery se na Blanensku potýkají také České dráhy. „Situace je obecně špatná v celé republice. K nejpostiženějším místům patří hlavní město se Středočeským krajem a pak právě Brno a okolí, tedy včetně Blanenska," uvedl tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík. Naprostou většinu nákladů na vyčištění posprejovaných vagónů posle něj hradí České dráhy. „Odhaleno je totiž jen velmi malé procento pachatelů. Průměrně stojí odstranění graffiti na vozech mezi čtyřmi sty padesáti až šesti sty korunami za metr čtvereční," vyčíslil Joklík.

Podle policejní mluvčí se sprejeři zaměřují především na železniční stanice, kde vlaky stojí přes noc. „Případy, kdy vandalové posprejovali vlaky, jsme řešili například v Letovicích," řekla Šebková. České dráhy se snaží nad vlaky zajistit dohled prostřednictvím bezpečnostní agentury. „Takové preventivní opatření nás stojí nemalé peníze. Na některých místech ani nepřetržitý dohled zajistit nejde. Důležitá je proto i spolupráce s policií," uvedl mluvčí Českých drah.

V Letovicích proto nádraží častěji kontrolují městští strážníci. „Sprejeři mají v Letovicích k dispozici plochu, kde mohou tvořit legálně. Všiml jsem si, že graffiti se tam obměňují, takže ji nejspíš využívají," řekl starosta Letovic Vladimír Stejskal. Letovičtí autobusové zastávky, kde se graffiti také objevovaly, natřeli speciálním nátěrem. „Na něm se barva ze sprejů neudrží a steče," dodal Stejskal.