Na parkovišti motorestu U Toma sedm kilometrů od Brna u města Rajhrad drobně prší. Kolem po rychlostní silnici R52 se směrem na Brno řítí auta. Na parkoviště najednou přijíždí kamion naložený dřevem. Kabinu řidiče obstupuje skupina policistů, kteří kontrolují jeho doklady a technický stav nákladního auta. K dispozici mají také pojízdnou váhu na kontrolu hmotnosti nákladu. Řidič na ni najíždí. Všechno je v pořádku. Děkujeme, můžete pokračovat v jízdě, propouštějí ho policisté.

Stejnou proceduru zopakují strážci zákona při pondělní dopravní kontrole ještě přibližně čtyřicetkrát. „Kontrolujeme užitkové vozy, nákladní auta a kamiony. Hlídáme především sociální předpisy. Tedy dobu jízdy a odpočinku, alkohol za volantem ale i technický stav aut. Vytipované vozy také vážíme,“ popisuje kontrolní akci zástupce vedoucího odboru dopravní policie Jindřich Secký.

Za necelou hodinu, co stojím na parkovišti, zastavili policisté dvě nákladní auta. Celková kontrola totiž trvá poměrně dlouho. „Sice mám všechno v pořádku, ale stejně jsem se tu zdržel už přes půl hodiny. Kontrolovali mi doklady a papíry od nákladu. Taky tachograf, na kterém je záznam o jízdě. Nakonec jsem musel vytáhnout i hasící přístroje, ukázat rezervu a povinnou výbavu vozidla,“ popisuje práci policistů jeden ze zastavených řidičů Karel Šaba. Jedním dechem dodává, že jeho náklad nespěchá a nikde se neopozdí. „Někteří řidiči by ale skrz kontrolu mohli mít problém s časem,“ vysvětluje Šaba.

Do obrovského problému se dostává další z řidičů Marek Tesař. Ten se svým kamionem z parkoviště už neodjede. „Musím tady zůstat stát, protože mi při kontrole našli prasklý brzdový kotouč. Pro náklad tak firma pošle někoho jiného a kamion musíme odtáhnout,“ stěžuje si Tesař.

Tesařův špatně brzdící kamion je jedním ze dvou, kteří nemohou pokračovat v jízdě. „Nejzávažnější přestupek má zatím řidič, který jel na cizí kartu. Záznam o průběhu jízdy se tak napsal někomu jinému, kdo kamion vlastně vůbec neřídil. Jinak evidujeme několik menších závad na autech, špatné doklady nebo překročenou povolenou dobu řízení,“ prochází prozatímní výsledky akce Secký.

Podle něj jsou podobné kontroly prospěšné. „Máme kladné výsledky. Majitelé dopravních firem už nákladní auta tolik nepřetěžují a řidiči jsou také odpovědnější. Vliv na to má určitě i výše pokut. Pro dopravce je horní hranicí půl milionu korun, řidič může dostat až desetitisícovou sankci,“ dodává Secký.

IVANA MACÍKOVÁ