Fašankovou obchůzku uspořádaly členky tamního Babského spolku. Rozvernost a veselí maškar podtrhovala dechová kapela Horenka a doprovázela průvod po dědině. „Ochutnejte, pekly jsme samy,“ nabízela pečivo kolemjdoucím žena s namalovaným srdcem na tváři. Měla na starosti speciálně vyrobený dřevěný trakař v němž přepravovala proviant účinkujících.

„Dáte si panáčka?“ pobízela jiná žena v přestrojení za klauna. „Ach jo, proč všichni řídíte?“ reagovala vzápětí zklamaně na zřejmě už několikátou zápornou odpověď.

V Břeclavi je jasno o tom, jak bude vypadat městská knihovna, jež po přestěhování najde své místo v hale bývalé tržnice v areálu cukrovaru.
Proměna cukrovaru v Břeclavi s novou knihovnou. Podívejte se, jak bude vypadat

Úspěšnější byly ženy u dveří domů, které jim místní s ochotou otevírali a mnozí přispěli i do vozíku novým proviantem, především v tekutém stavu pro zahřátí. V únorovém prudkém větru totiž čekalo na aktérky ještě mnoho ulic k obchůzce, která trvala do čtyř hodin odpoledne.

Obec u Mikulova tak odstartovala tradici masopustního veselí mezi prvními, nejvíce se jich uskuteční po kraji příští víkend. Pořadatelé by totiž měli fašanky stihnout do 14. února, kdy je letošní termín začátku půstu.

Protidrogový vlak Revolution train ve Veselí nad Moravou.
Drogové peklo na kolejích, Hustopeče chtějí příjezd speciálního vlaku

Datum je pohyblivé a souvisí se začátkem čtyřicetidenního postního období, jež se odpočítává od Popeleční středy. Ta vždy připadá na čtyřicátý den před Velikonocemi. Radovánkám býval konec, zabijačkové dobroty vystřídaly brambory, kroupy, hrách, čočka a začalo období půstu, střídmosti, rozjímání, očištění se od hříchů a také příprav na Velikonoce, nejdůležitější křesťanské svátky roku.

Masopusty a fašanky tak symbolizují poslední utržení se ze řetězu před obdobím půstu.