PROJEKT DENÍKU
Deník Rovnost rozjíždí projekt, díky kterému bude sbírat názory vybraných osobností k aktuálním tématům ve společnosti.

VÍC K TÉMATU PŘÍSPĚVKŮ NAJDETE VE ČTVRTEČNÍM TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ.

BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST?
Peníze jsou spíše až na druhém místě. Důvod, proč se v České republice staví málo dálnic, je jinde. Ve špatné přípravě projektů, výkupu pozemků, složitém územním plánování a množství odvolání. Myslí si to těsná většina lidí, která tentokrát odpovídala v Panelu Deníku. Že se v Česku příprava podceňovala, nicméně kritizoval i stávající ministr Dan Ťok. Loni poslal na přípravu nových staveb rekordní sumu 2,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů korun více. Jedním dechem ale Ťok dodává, že v reálu to bude vidět (na zprovozněných silnicích) nejdříve za pět let. Stavby silnic jsou u nás během na dlouhou trať. Takže těžit z toho bude nejspíše až Ťokův nástupce. Vládě se nepovedlo prosadit zákon o liniových dopravních stavbách, dílčí úlevu přinese schvalovaná novela stavebního zákona.

Podle 52,8 % panelistů Deníku Rovnost bránila rychlejší výstavbě dálnic hlavně jejich projektová nepřipravenost. O opaku je přesvědčeno 47,2 % respondentů. Na tuto otázku odpovídalo 53 lidí.

Krajský územní plán zastupitelé znovu schválili až loni. „Bez něj jsme nemohli pokračovat v důležitých projektech," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Podle poslance Klašky kraj průtahy promarnil dobré příležitosti. „Státní a hlavně evropské peníze získaly jiné kraje, které měly připravené projekty," řekl.

Náměstek hejtmana pro územní plánování Martin Maleček ovšem upozornil, že proces výrazně urychlit nešlo. „Moji předchůdci návrh podrobně rozebírali s právníky, aby odpovídal všem požadavkům," vysvětlil náměstek.

Ilustrační foto.
Raději po staré než po dálnici. Rousínov kvůli opravám D1 zaplavila auta

Klaška upozornil, že kraj má problémy i s opravami dálnic a silnic. „Brzdí je špatná koordinace, která způsobuje zbytečné kolony. Situaci nepomáhá ani nesystematická státní pomoc, pomalé rozhodování vlády spolu s nedostatkem peněz z kraje," poznamenal.

Opravy dálnic ale podle silničářů zpožděné nejsou. „V případě D1 i D2 se nám daří dodržet harmonogram rekonstrukce. Mezi Brnem a Vyškovem letos opravujeme poslední úsek," zdůraznil Studecký.

Největší důraz v současnosti silničáři kladou na přípravy rozšíření dálnice D1 u Brna a dílčích částí velkého městského okruhu. Důležité jsou i dálnice D43 na Moravskou Třebovou a D52 do Rakouska. „Nejvíce se snažíme urychlit přípravu úseku souvisejícího s obchvatem Mikulova," dodal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Ilustrační foto.
D43: komise navrhla bystrckou variantu, dálnice může u Brna vést pod zemí

DANIEL HRBOLKA