Zástupci dopravce odprodávají zájemcům trolejbusy a autobusy, nebo je sešrotují. „O vyřazené vozy se ročně zajímá deset až patnáct lidí, fanoušků dopravy,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Tramvaje, které doslouží, nechávají sešrotovat. „O jejich odprodej není vzhledem k jejich stáří a technické zastaralosti zájem,“ podotkla Tomaštíková.

Podle kurátora pro městskou hromadnou dopravu brněnského Technického muzea Tomáše Kocmana nejsou sběratelé pouze z Brna, ale z různých měst.

Největší zájem mají aktuálně sběratelé o poslední autobusy Karosa B931, které v Brně jezdí od počátku tohoto století. „Zbývají nám poslední čtyři kusy tohoto typu, které budeme vyřazovat v průběhu léta,“ zmínila mluvčí.

Zájem o vyřazené vozy v Brně:
Trolejbusy a autobusy brněnský dopravní podnik zájemcům odprodává, o tramvaje není zájem.
Ročně se o vyřazené vozy zajímá 10 až 15 fanoušků dopravy.
Největší zájem je aktuálně o poslední autobusy Karosa B931, které v Brně jezdí od počátku tohoto století.
Zůstatková cena se pohybuje u tohoto typu autobusů do 100 tisíc korun.
Velký zájem je kromě vozů také o různé součástky.

Minimální cenu stanovuje posudkem soudní znalec. Zůstatková cena se podle Tomaštíkové pohybuje u tohoto typu autobusů do sto tisíc korun.

Autobusy, které v minulosti vozily Brňany ulicemi města, má ve svých depozitářích také Technické muzeum. „Máme tady Karosy, Pragy i pár Ikarusů,“ zmínil Kocman.

Nové využití našly i v minulosti vyřazené lodě brněnského dopravního podniku. „Z jedné je restaurace Veveří u přehrady, loď Bratislava je ve sportovním areálu Hroch v Jundrově a loď Praha v kempu v Bítově. Pionýr je ve sportovním areálu v Komárově a loď Mír šla do šrotu,“ přiblížil vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Velký zájem je kromě vozů také o součástky. „Některé z nich pro vysokou poptávku nabízíme v našem eshopu. Stále se ale bavíme o nižších desítkách zájemců ročně,“ doplnila Tomaštíková.

Například brněnský dobrodruh Albert Fikáček koupil od opavského dopravního podniku trolejbus, se kterým plánuje v červnu vyrazit kolem světa. Hledáním trolejbusu strávil půl roku. „Zavolal jsem tam, domluvili jsme se, další den jsem se na trolejbus přijel podívat, plácli jsme si a bylo hotovo,“ popsal před nedávnem Fikáček.