CELÉ TÉMA NAJDETE VE STŘEDEČNÍM TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST.

Kdo spoje na trati nakonec získá, tajila Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řády sestavuje, až do poslední chvíle. „Museli jsme počkat do rozhodnutí soudu, kdy jeden z dopravců zažádal o předběžné opatření proti druhému, abychom mu nemohli předělit kapacitu na trati," vysvětlila mluvčí správy železnic Kateřina Šubová.

Majitel RegioJetu Radim Jančura drahám dlouhodobě vyčítal, že jezdí s neobsazenými spoji, které stát dotuje. „Z obchodních důvodů konkrétní počty cestujících neuvádíme, ale obecně se dá říct, že na dálkových trasách jejich počty stoupají dlouhodobě o desítky procent ročně," sdělila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Kolik ročně dostává národní dopravce na dotacích od státu za ztrátové linky, není možné snadno rozklíčovat. „Smlouva o závazku veřejné služby s Českými drahami udává kompenzace za všechny linky nadregionální a dálkové dopravy," popsal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

České dráhy musí ministerstvu dopravy dokládat každoročně výklad ztrát na jednotlivých tratích. Brno a Praha leží na dotované lince z Německa do Rakouska a na Slovensko. Jen na této trati stát dopravci vloni vyplatil 329 milionů korun. „Nelze ale určit kompenzaci na konkrétní trati nebo jejím úseku," doplnil Neřold.

RegioJet na trať do Prahy nasadí vlaky s šesti nebo sedmi vagony, společnost také počítá s nasazováním posilových vozů při zvýšené poptávce. „Budeme muset na čas omezit kapacitu na trati do Ostravy a tamní vagony použít na brněnskou linku, ale například leden a únor jsou stejně měsíce, kdy je poptávka po cestování nižší," sdělil před časem Radim Jančura, majitel RegioJetu.

Žlutý dopravce bude na trati prodávat jízdenky za 219 korun, tedy za stejnou cenu, jako jsou akční jízdenky od Českých drah.

RegioJet plánuje na trati do budoucna ještě dále expandovat. „Příští rok bychom chtěli jezdit už každou hodinu," dodal Jančura.

Cestující, kteří si na trať koupí lístek, si tak nyní musí dobře rozmyslet, s jakým dopravcem pojedou. Doposud stačilo si koupit jízdenku Českých drah a nastoupit do kteréhokoliv spoje. Dopravci si je mezi sebou uznávat nebudou. „Současná legislativa to ani neumožňuje. Dokonce ani v zahraničí, například v Rakousku nebo Německu, to není obvyklé," doplnila Bezuchová.