VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vánoční atmosféru jsem na hrnku nechtěla, říká výtvarnice Chalánková

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ilustruje knihy, vymýšlí a kreslí ironické komiksy, maluje plátna a pod značkou Zvrhlý vkus ještě donedávna prodávala ručně šité šperky. Letos dostala výtvarnice Vendula Chalánková nelehký úkol vytvořit design, který bude zdobit speciální edici hrnečků pro Brněnské Vánoce. „Můj záměr bylo vytvořit originální hrnek na punč, ne na něj dostat vánoční atmosféru,“ vysvětluje výtvarnice.  

26.11.2017
SDÍLEJ:

Výtvarnice Vendula Chalánková, která navrhla motivy brněnských vánočních hrnků.Foto: Deník / Racek Attila

Jak těžké je dnes přijít s nějakým novým neotřelým a originálním nápadem?

Momentálně hodně pracuji na ilustracích a věcech na zakázku. V této užité formě umění je zadání vždycky poměrně jasné. Když ale například maluji obrazy, sbírám inspiraci v každodenním životě nejen svém, ale i lidí v mém okolí.

Už několik let máte vlastní značku Zvrhlý vkus, pod kterou prodáváte šperky nebo třeba hračky. Proč jste se rozhodla ji takto pojmenovat?

Původně jsem ji chtěla pojmenovat jenom Vkus. Název už měl ale zaregistrovaný někdo jiný. Musela jsem ho tedy změnit a přidala jsem slovo zvrhlý. Vlastně to pochází od mého bývalého přítele. Když komentoval, co mám na sobě, říkával o mně, že mám zvrhlý vkus. V poslední době se ale téhle značce nezvládám naplno věnovat. Všechny šperky jsem vyráběla ručně a už na to nemám tolik času, kolik předtím.

Vendula Chalánková
∙ Narodila se 4. února 1981 v Přerově.
∙ Studovala v ateliéru Environmentu na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně.   
∙ Pod svou značkou Zvrhlý vkus prodává ručně vyráběné šperky či plyšové hračky.
∙ Podílela se na ilustracích celkem deseti knih, včetně pohádek pro děti, u kterých využila metodu takzvané šité ilustrace.
∙ Kromě toho zpracovává své vlastní komiksové stripy, které vydala například v knihách Život jako kaskadér nebo Proč nejsi jak chlapi v práci, vole?
∙ Pro letošní Brněnské Vánoce vytvořila speciální edici hrnků, na kterých jsou zobrazeny brněnské osobnosti.

Vaše tvorba je hodně rozmanitá. Tvoříte komiksy, šperky, ale třeba i šité ilustrace. Je něco, k čemu tíhnete nejvíce?

Mně se na mé tvorbě nejvíce líbí, jak je různorodá. Můžu věci střídat, takže to nikdy není nuda. Něco úplně nejoblíbenějšího asi nemám. Všechno, co dělám, dělám moc ráda. Snažím se ale o jednoduché věci. Když například dělám návrhy na grafiku, skládám ji z různě barevných vystřižených papírů.

Když se zaměřím na komiksy, musím říct, že mě zaujalo, jak jsou ironické. Je pro vás ironický humor přirozený?

Zčásti ano, i tady se ale dívám hodně kolem sebe. Mé komiksy vychází z reálných situací, které jsem zažila buď osobně, nebo jsem je viděla ve svém okolí. Když mě něco zaujme, zapíšu si to. Všechny mé stripy jsou na tři políčka, takže už při výběru tématu přemýšlím nad tím, jestli je zpracovatelné ve třech obrázcích.

Letos jste dostala příležitost vytvořit design na speciální edici hrnků pro Brněnské Vánoce. Jak jste se k tomu dostala?

Přišla za mnou Marika Kupková z Galerie mladých, kterou provozuje turistické informační centrum, a řekla mi, že si mě vybrali a jestli bych letos nechtěla vystřídat Petra Kvíčalu, který hrnky vytvářel loni. Já jsem souhlasila. Ještě předtím, než jsme se napevno domluvili, jsem ale musela odevzdat jeden návrh, aby si vyzkoušeli, jestli se jim se mnou bude dobře spolupracovat, nebo ne.

Na hrnky se nakonec dostaly tři návrhy, na nichž ve frontách u stánku s pitím stojí různé brněnské osobnosti. Byl to první návrh, který jste měla?

Vůbec ne. Návrhů vzniklo celkem asi devět. Původně jsem chtěla navázat na loňský design, který se mi moc líbil. Dívala jsem se na hrníčky Petra Kvíčaly, dohledávala jsem si, jak k tomu přistupoval, a hodně mě to ovlivnilo. Na prvních třech návrzích tedy také byla náměstí, konkrétně Zelný trh, náměstí Svobody a okolí Červeného kostela. Byly to už stylizované koláže z papíru, do kterých jsem se snažila přenést vánoční atmosféru. Na každém návrhu byl také jiný ptáček.

Proč jste od těchto návrhů později upustila?

Prý nebyly dost vtipné.

A jak jste se tedy dostala k těm frontám?

Když už bylo jasné, že zmíněné tři organizátoři ne-použijí, snažila jsem se na to jít úplně jinak. Přemýšlela jsem tedy nad tím, co pro mě osobně znamenají brněnské Vánoce, a přišla jsem na tři motivy. První z nich byla soutěž bramborových salátů, kterou každý rok pořádá můj kamarád Mirda. Druhý souvisel s kamarádem Fildou a jeho mu-lou, kterou každý rok vodí pro děti na trhy na Svoboďák. Třetí, co se mi vybavilo, byla fronta mých kamarádů, kteří čekají na svařák. Fronta se nakonec ukázala jako dobré řešení i s ohledem na to, že se dá hezky táhnout kolem celého hrnku.

Když byl původní návrh fronta kamarádů, jak jste nakonec došla k tomu, že na ni zařadíte brněnské osobnosti?

O prázdninách mě můj přítel, který pracuje v Městském divadle, vzal do Biskupského dvora na představení Brněnské kolo, které je o brněnských osobnostech. Tak jsem si řekla, proč by nemohly být i na hrnku. Vytvořila jsem proto tři návrhy, kterým pracovně říkám staří mistři, mladí a mistři. Tři jsou také proto, že každá fronta čeká na jiný nápoj. U jednoho stánku je to punč, u dalšího svařák a v posledním medovina.

Podle čeho jste vybírala osobnosti, které se na hrnek nakonec dostaly?

Hlavně podle sebe. Je to subjektivní výběr. Přemýšlela jsem nad tím, kdo Brno nějakým způsobem ovlivnil a zanechal tady svou stopu. Chtěla jsem, aby mi byli nějakým způsobem blízcí, ale zároveň aby se dali výtvarně dobře zpracovat, aby je lidé alespoň trochu poznali. Moc ráda bych tam dala například některého z brněnských básníků nebo brněnské undergroundové osobnosti, ale ty podle mě na hrnečky zas tak nepatří.

Postavy na návrzích jsou hodně zjednodušené, nebudou mít někteří lidé problém s tím, že osobnosti nepoznají?

Snažila jsem se u každého najít, co je pro něj typické. Rudolfu Těsnohlídkovi jsem třeba přidala do ruky Lidové noviny. Někteří jiní jsou svým vzhledem tak výrazní, že jsou poznatelní na první pohled. Problematický může být třeba Václav Stratil. Když jsem hledala nějakou jeho fotku na internetu, zaujala mě ta, na které má na hlavě papírovou tašku. Tak jsem si říkala, že bych mu mohla vyrobit vánoční tašku. Je ale pravda, že když jsem tento návrh nesla ke schválení, vytiskla jsem k němu i tu originální fotku na dovysvětlení.

Když si ale lidé budou chtít hrnek koupit, vysvětlení k němu mít nebudou. Dostanou možnost identitu osobností někde zjistit?

Já ji netajím. Lidem říkám, kdo na hrnku všechno je. Ale už jsem se setkala i s tím, že lidé o Nataše Gollové mysleli, že je to Zuzka Fuksová z Čokovoko. Mně ale nevadí, když v těch postavách vidí lidé někoho jiného. Psát jména přímo k obrázkům by podle mě nebylo dobré.

Na návrh, který zobrazuje mladé umělce, jste umístila třeba komičku Kateřinu Elbel, spisovatelku Kateřinu Tučkovou nebo umělkyni Kateřinu Šedou. Nemyslíte si, že jsou to jména, která zná pouze malý okruh lidí?

Já dost z těch zobrazených znám osobně. Takže jsem na hrnky umístila i několik mých kamarádů. Svým způsobem navazuji na můj první návrh vytvořit frontu jen z kamarádů. Na druhou stranu jsou to ale všechno lidi, kteří podle mě v současnosti nějakým způsobem formují uměleckou scénu v Brně.

Mluvila jste o tom, že jste osobnosti tvořila s něčím, co je pro ně typické. Nikola Mucha tak má na krku náhrdelník ve tvaru kosočtverce. Tedy symbol, vnímaný u nás jako velmi vulgární. Nemyslíte, že by to návštěvníky trhů mohlo pohoršovat? Že se to k vánoční atmosféře a náladě nehodí?

Můj původní záměr nebylo na hrnek dostat vánoční atmosféru nebo tradiční vánoční motivy. Určitě se najdou lidé, kteří s tím budou mít problém, já nad tím ale tak nepřemýšlím. Dívala jsem se na symbol tak, že je to opravdu věc pro Muchu typická. Jedná se o znak, který nosí třeba na tričku. Když jsem si prohlížela její fotky, na spoustě z nich ho měla na sobě. Pro mě osobně to kontroverzní není skoro vůbec. Upřímně mě to vůbec nenapadlo. Na první rozporuplné reakce jsem narazila až ve chvíli, kdy jsem návrh odevzdávala a organizátoři trhů mi po schválení řekli, že se sice diví, ale že kosočtverec prošel.

Než jste osobnosti na hrnek umístila, ptala jste se jich, jestli s tím souhlasí? Nebojíte se, že by to mohlo některým vadit?

Neptala jsem se jich. Bylo to i tím, že jsem začínala starými mistry, kteří už jsou všichni mrtví. Poté jsem postoupila na ty mladé, což jsou vlastně mí generační kamarádi, a fronta mistrů, kterým by to eventuálně mohlo vadit, vznikala dost narychlo. Když už se ale chýlilo k tisku, ptala jsem se, jestli jim někdo řekl, že na hrnku budou.

A řekl?

Já osobně jsem jim neříkala nic, jestli se toho ale zhostil někdo jiný, opravdu nevím.

Nebojíte se, že bude někdo z nich špatně reagovat? Figurky jsou hodně jednoduché a někdo by to mohl brát třeba jako zesměšnění.

Já si všech lidí, které jsem na hrnky umístila, moc vážím a určitě jsem je nechtěla urazit. Byla bych nerada, kdyby to tak někdo z nich vnímal.

Máte na hrnky už nějaké reakce? Ukazovala jste je třeba kamarádům, kteří na nich jsou?

Neukazovala. Chystám to pro ně jako překvapení na Vánoce. Třeba streetartový umělec Timo už mi na hrnek zareagoval. Byl z něho nadšený. Hned mi psal zprávu, že ho viděl, a že z toho má radost.

Autor: Viktorie Pokorná

26.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Olešnici se už lyžuje. V Hodoníně dosněžují sjezdovku.
18

OBRAZEM: V Olešnici se už lyžuje. V Hodoníně zasněžují sjezdovku

Ilustrační foto.

Skauti přivezou Betlémské světlo. V Moravském krasu budou kostýmované prohlídky

AKTUALIZOVÁNO

Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

/ANKETA/ Zrušit celý zákon o elektronické evindenci tržeb, nebo jen proškrtat? Po dnešním vyjádření Ústavního soudu už je jasno. Ten se rozhodl s platností od konce února 2018 škrtnout některé paragrafy o EET, které se týkají bezhotovostních plateb a e-shopů. Ústavní soud rovněž zrušil plánovaný náběh třetí a čtvrté vlny EET.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

Výdaje měst pro rok 2018: hlavně školství, sport a stavby

Blanensko, Vyškovsko – Stavba Centra polytechnické výchovy a vzdělávání v Boskovicích patří mezi největší investiční akce na Blanensku. Proto o ní tamní zastupitelé také nejvíc diskutovali, když před pár dny projednávali schvalování rozpočtu. Další tři největší města regionu schválila své rozpočty na příští rok. Nejvíc peněz zamíří na stavby a opravy, hodně pomůžou dotace.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT