VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Kvalitáři a testovači výrobků 25 000 Kč

Kvalitáři a testovači výrobků, laboranti (kromě potravin a nápojů) Samostatný technický kontrolor. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: vzdělání ÚSO - strojní obor, praxe v oblasti kontroly, znalost práce s PC (Excel), znalost výkresové dokumentace, obsluha komunálních měřidel (posuvné měřítko, Mikrometr, Profilprojektor)., Náplň práce: uvolňování výrobků z produkce, mezioperační kontrola, obsluha 3D měřidla, Konturograph, atd. , Nabízíme: finanční odměny 2 x ročně, jednorázový bonus, 25 dnů dovolené, příspěvek na penzijní připojištění, autobusovou dopravu v rámci Boskovic, věrnostní odměnu.. Pracoviště: Novibra boskovice s.r.o., 680 01 Boskovice. Informace: Edita Sedláková, +420 516 528 100.

Výroba - Výroba Pracovnk údržby budov 13 500 Kč

Pomocní pracovníci údržby budov a souvisejících prostor Údržbář areálu-skladník. Požadované vzdělání: nižší střední. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou. , První kontakt telefonicky na čísle: 724 617 714 v čase od 6.30 - 16.00, nebo na mail: ekoterm@ekoterm-sro.cz. Pracoviště: Ekoterm cz s.r.o., Pražská, č.p. 870, 679 61 Letovice. Informace: Jaroslava Kambová, +420 724 614 714.

Obchod - Obchod Obchodní referent 17 000 Kč

Obchodní referenti Referent/ka zákaznického oddělení. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou., Požadujeme znalost německého nebo anglického jazyka slovem i písmem, pečlivost, spolehlivost,řidičský průkaz skupiny B., Možno i dohoda na zkrácený úvazek., Zaměstnání v případě osvedčení a vzájemné dohody na dobu neurčitou.. Pracoviště: Top lantis spol. s r.o. - provozovna, 679 13 Sloup v Moravském Krasu. Informace: Filip Hriczo, +420 516 435 970.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 20 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu výrobků z kamene vedoucí montáží pomníků. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Zaměření, příprava a montáž zakázek, zhotovování nápisů, vedení montážní skupiny, kompletace výrobků., Požadujeme samostatnost, zodpovědnost, organizační a komunikační schopnosti, ŘP sk. B, průkaz VZV, praxe v řízení dodávek. , Nabízíme odborné zaškolení, provize z dokončených zakázek, příspěvek na dovolenou, 13. plat, příspěvek na stravování., První kontakt telefonicky nebo mailem.. Pracoviště: Metal granit spol. s r.o., Pražská, č.p. 562, 679 61 Letovice. Informace: Olga Zaoralová, +420 516 474 808.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Vřítil se příliš rychle do pravotočivé zatáčky. Pro tři zraněné letěl vrtulník

Festival národů Podyjí nabídl nášvěvníkům na dvacet stánků se specialitami z různých evropských kuchyní.
22

Gurmánské speciality z 20 zemí: krétský guláš na cibulkách? Strifado z králíka

Blansku se v přípravě daří. Vysoko porazilo divizního konkurenta Tasovice

Vavřinec – Nový trenér divizních fotbalistů Blanska Tomáš Kolouch zatím v přípravě slaví samá vítězství. Po úvodní výhře v Boskovicích 2:1 jeho tým v týdnu porazil nováčka Moravskoslezské ligy SFK Vrchovina 1:0 a dotřetice Blanenští slavili výhru nad svým divizním konkurentem Sokolem Tasovice. Ve Vavřinci v sobotu vyhráli 4:0.

Král obhájil vítězství. Za 20 minut snědl úctyhodných 114 meruňkových knedlíků

Miroslav /REPORTÁŽ/ - V Miroslavi je nezvykle živo a proudí zde stovky návštěvníků z blízka i daleka. Všichni se přijeli podívat na dvacátý devátý ročník Miroslavského meruňkobraní s Jarmarkem u Floriána, který se odehrává v historické části města.

Vysočanský triatlon: Venerová obhájila triumfy, Křivánek se vrátil na trůn

Vysočany - Vysočanský triatlon to není jen soutěž. To je sportovní svátek, setkání kamarádů, možná vesnická pouť či hody. Vyberte si. Závodem totiž žije totiž celá vesnice.

Letní běh na lyžích a s kulichem vznikl jako protest. Děti si neměly kde hrát

Nemojany /VIDEO, REPORTÁŽ/ - Pořádně se obléct, nezapomenout kulicha ať neomrznou uši a hurá na lyže. V zimě na sjezdovce celkem běžná věc. Zalyžovat si v červenci, to už by jen tak někoho nenapadlo. Výjimkou jsou Nemojanští. Je sobota dopoledne a v takzvaném Kozím výběhu za obcí se koná sraz veteránů. Doplněný je právě o závody v lyžování.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT