VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Ostatní řemeslní pracovníci a 16 000 Kč Obsluha strojů a zařízení na výrobu keramiky a porcelánu (kromě cihel a dlaždic) operátor/ka výroby lití. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Poříčí 2534/24, 678 01 Blansko., Pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení i na dobu neurčitou., Výroba žáruvzdorných materiálů pro slévárny. , Výhodou průkaz VZV - lze si vyřídit u zaměstnavatele, fyzická zdatnost, spolehlivost. Manuální zručnost a smysl pro samostatnou práci, Zaměstnanecké výhody: závodní stravování, pitný režim na pracovišti, odměny za výkon., Kontakt osobně po předchozí telefonické domluvě - volat v době 8.00-15.00 hod.: Ing. Petra Matějkována tel. 601 102 682, p. Eva Vondráčková tel. 725 984 512, nebo na e-mail. adrese: petmat@pyrotek.com, evavon@pyrotek.com. Pracoviště: Pyrotek cz, s.r.o., Poříčí, č.p. 2534, 678 01 Blansko 1. Informace: Petra Matějková, +420 601 102 682. Tvůrčí práce a design - Tvůrčí práce a design Grafik, výtvarník 18 000 Kč Umělečtí grafici Grafik/grafička pro tisk. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Roční a jiné odměny, závodní stravování, příspěvek na dopravu, firemní akce, mladý a příjemný kolektiv.. Pracoviště: Nsd international cz, s.r.o., Zbraslavecká, č.p. 777, 679 72 Kunštát na Moravě. Informace: Kamil Hruška, +420 777 866 713. Obchod - Obchod Obchodní zástupce 40 000 Kč Obchodní zástupci Specializovaný obchodní asistent. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou, Požadavky : , -Vzdělání SŠ s maturitou , VŠ výhodou, -Cílevědomost, -Pracovitost, -Pečlivost, -Spolehlivost, Popis práce:, -PP na dobu neurčitou , -Pružná pracovní doba, -Vysoké odměny, -Administrativa, -Dokončování obchodních procesů, -Akvizice, První kontakt telefonicky v čase 8,00-18,00 na čísle: 725 256 868 nebo na mail lukas.kretinsky@bcas.cz. Pracoviště: Lukáš křetínský - provozovna, Kollárova, č.p. 659, 678 01 Blansko 1. Informace: Lukáš Křetínský, +420 725 256 868. Zdravotnictví - Zdravotnictví Sanitář, sanitářka, zdravotnický 19 000 Kč Sanitáři Sanitář/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Pracovní poměr na dobu 1 rok s možností prodloužení., Zdravotní způsobilost pro noční práci, ve vynucené pozici, s fyzickou zátěží, Bezúhonnost., Vzdělání dle zákona 96/2016 (sanitářský kurz), První kontakt telefonicky na čísle: 516 838 103 nebo na mail: kleskova@nemobk.cz. Pracoviště: Nemocnice blansko, Sadová, č.p. 1596, 678 01 Blansko 1. Informace: Jana Klesková, +420 516 838 103.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek

V Sychotíně boural motorkář

V utkání krajské hokejové ligy porazil Sokol Březina u Brna (bílé dresy) Minervu Boskovice 7:5. Hrálo se ve Vyškově.
12

Nováček si vyšlápl na mistra, hokejisté Březiny porazili Minervu Boskovice

Pardubicím schází střelec, teď na jejich hřiště míří nejlepší kanonýr Paděra

Pardubice - Jestli chtějí zopakovat loňské pódiové umístění, kdy skončily na druhé příčce, potřebují Pardubice v Superlize malého fotbalu zabrat proti silnému protivníkovi. V pondělí od půl osmé večer přivítají v duelu šestého kola dosud suverénní Pivovar Černá Hora Blanensko.

Počet Jihomoravanů nakažených encefalitidou se zdvojnásobil

Jižní Morava – Počet lidí nakažených klíšťovou encefalitidou se na jihu Moravu oproti loňsku téměř zdvojnásobil. Od začátku roku hygienici zaznamenali šedesát případů, loni touto dobou nemocí onemocnělo dvaatřicet lidí, přičemž za celý rok Za celý loňský rok se hygienici narazili na třiačtyřicet případů nákazy.

Volby? Soud rozhodne o osmnácti stížnostech

Jižní Morava - Nové hlasování. I takovým rozhodnutím může skončit posuzování stížností na letošní komunální volby na jihu Moravy. 

Vadí mi málo oblečení atleti, říká legenda

Boskovice /FOTOGALERIE/ - Devadesátiletá Olga Oldřichová z Boskovic bývala hvězdou československé atletiky. Tehdy se ještě jmenovala Šicnerová a spolu s Emilem Zátopkem plnili stránky novin.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT