Na hlavních výpadovkách z Brna jízda rychlostí až 110 kilometrů za hodinu. A po dostavbě velkého městského okruhu stejná rychlost i na něm. Tak může vypadat blízká budoucnost podle nového plánu ministerstva dopravy.

Ve vládě se mu totiž podařilo prosadit novelu zákona s novým pojetím dálniční sítě. Ta mimo jiné zavádí kategorii silnice pro motorová vozidla pro lepší silnice prvních tříd. „Kvůli plynulosti dopravy chceme povolit až sto deset kilometrů v hodině tam, kde to bude bezpečné. Jsou to také úseky, kde stát investoval nemalé peníze do nové silnice nebo rekonstrukce stávající," sdělil ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Na jižní Moravě navrhuje příslušný materiál prověřit možnost osadit od příštího roku značky s bílým autem v modrém poli u tří stávajících silnic. Jedná se o Svitavskou, Pražskou a Olomouckou radiálu. A po dostavbě také velký městský okruh. Plán na zvýšení rychlosti se řidičům líbí. „Některé víceproudé silnice k rychlejší jízdě svádějí. Pokud je to bezpečné, nevidím důvod, proč tam nejezdit sto deset. Auta alespoň budou rychleji pryč z města a nebudou ho zatěžovat kouřem," myslí si Vojtěch Krejčí.

Zákon navrhuje zařadit mezi nový typ silnic čtyřproudové silnice s oddělenými směry bez úrovňových křížení.

Tomuto návrhu odpovídá také silnice 43 známá jako Svitavská radiála. Zvýšení rychlosti ze stávající osmdesátky se ale nelíbí starostovi brněnských Řečkovic a Mokré Hory Marku Viskotovi. Tuto městskou část totiž silnice protíná. „Za značkou konec obce je teď rychlost omezená na osmdesát kilometrů za hodinu kvůli hluku. Rychlost třicet kilometrů navíc není málo, každý decibel je znát. Pokud se přikročí ke zvýšení, vynasnažíme se to změnit," upozornil Viskot.

Změny značení silnic na jižní Moravě.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Lidé z Řečkovic si už nyní na hluk stěžují. Bydlím v horním patře v Žitné ulici a od silnice jde neustálý hluk. Vnímám ho hlavně v noci, když chci spát," postěžoval si Adam Řezníček.

Ředitelka brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová ovšem obavy mírní. „Povolená rychlost je výsledek kompromisu. Jedna věc je, co zákon dovolí, druhá ohled na problémy lidí v okolí," řekla ředitelka. Dodala přitom, že konečné slovo o osazení značek bude mít odbor dopravy jihomoravského krajského úřadu.

Jak bude úřad postupovat, zatím nesdělil. „Vzhledem k tomu, že novely zákonů nejsou zatím schválené, bylo by předčasné spekulovat, na jakých silnicích povolíme jaké maximální rychlosti. Případné zvýšení bude předmětem řádného projednání s vlastníkem silnice i policií," uvedla mluvčí kraje Denisa Kapitančiková.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka pravděpodobně nebudou změny tak rychlé, jak předvídá oficiální dokument. „V budoucnu navýšení maximální rychlosti nevylučujeme. Nicméně předpokládáme, že v současnosti zachováme současné limity. Tedy od osmdesáti až do sto třiceti kilometrů v hodině v některých úsecích," řekl Novák.

V silnice pro motorová vozidla se promění i některé rychlostní silnice, které nevyhovují kategorii dálnice.

A hrozí tam snížení rychlosti ze sto třiceti. Týká se to silnice 43 z Brna do České. „Rychlost sto deset kilometrů je kvůli vzdálenostem jednotlivých připojení plně odpovídající skutečnému stavu silnice. Je to poměrně krátký úsek o délce několika kilometrů bez dalších návazností na dálnice," upozornil dopravní inženýr jihomoravské policie Lubomír Sedlák.

Podle ministerského mluvčího Nováka ale i tam, pokud to stav silnice dovolí, zůstane zachovaná stávající stotřicetikilometrová rychlost.