Od začátku roku platí řidiči za parkování v centru Brna šedesát korun za hodinu. Jaký dopad může mít zvýšení parkovného v centru na dopravu ve městě?
Považuji to za první krok k nutné regulaci brněnské dopravy. Každý Brňan zcela jistě vnímá, že se doprava stále zhoršuje a město občas vypadá jako jedno velké parkoviště. Je nutné dopravu regulovat a chránit ty, kteří ve městě bydlí. Když si představíme dopravu jako vodu a centrum města jako důlek, kam se všechno slévá, tak jediná obrana proti tomu je vystavění hrází. Nastavení cen parkovného je přirozenou hrází.

Co říkáte na variantu rezidentního parkování, kterou schválili brněnští radní?
Model, který radní navrhli, jsem zatím nikde neviděl a jsem zvědavý, jak bude fungovat. Zda ho Brňané budou chápat a jak se podle něj budou chovat. Nicméně rezidentní parkování je osvědčený nástroj, jak redukovat dopravu. Má chránit místní před lidmi, kteří do města dojíždějí. Záleží, jaké ceny radní nastaví, jak vysoký bude roční paušál. Podle toho lidé zváží, zda je nutné vždy jezdit autem.

David Bárta
• Narodil se v roce 1974. Pochází z Českého Krumlova.
• Více než patnáct let se zabývá uplatněním technologií v dopravě, posledních šest let v Centru dopravního výzkumu.
• Vydává osvětový magazín o chytrých městech CITY:ONE a pro města a firmy formuluje takzvané chytré strategie.
• Je také spoluorganizátorem veletrhu chytrého řešení pro města Urbis, který se koná v dubnu na brněnských veletrzích.
• Je ženatý, má dvě děti.

CELÝ ROZHOVOR SI MŮŽETE PŘEČÍST V SOBOTNÍM DENÍKU ROVNOST