Není to jen další úhybný manévr? Nebo snaha obejít rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který v červnu zrušil zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje včetně trasy R52?

Odpůrci rychlostní silnice, která dosud vede z Brna jen po Pohořelice, jsou na pozoru. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zvýšit počet kilometrů dálnic na území České republiky až o tři sta. Namísto vybraných rychlostních silnic. Mimo jiné i R52, která má pokračovat přes Mikulov až k hranicím s Rakouskem.

„Myslím, že si skupiny lidí, kteří chtějí škodit, najdou cestu, ať se to jmenuje rychlostní komunikace nebo dálnice. Měli by si ale uvědomit, že stav nejistoty škodí všemu a všem. Neustávající tanečky nepřinesou nic dobrého, mělo by se rezolutně říct jestli ano, či ne. Zvlášť když máme podepsané mezivládní dohody," nechal se slyšet starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Ten se domnívá, že chystaná změna je jen technická. Úřednickým opatřením se zvýší procento dálničních tahů. Podle Koštiala to nepomůže ani příznivcům, ani odpůrcům dostavby R52. „Nepřikládám tomu žádný velký význam. Obávám se, že nám to nijak extra nepomůže," zamýšlel se.

Změna? Už za rok

Podle materiálu, který hodlá ministerstvo dopravy předložit vládě, by ke změně pojetí dálniční sítě mohlo dojít už v roce 2013. Současně je ve hře zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. tříd na sto deset kilometrů v hodině.

„Změna se má týkat silnic v celé republice, proto si nemyslím, že by to někdo cíleně mířil na R52. Beru to tak, že je to nové přetřídění podle stavu silnic. Pro stát se zjednoduší možnost definovat rychlost na různých typech silnic," míní starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník.

Právě Dolnodunajovičtí patří dlouhodobě mezi nejhlasitější kritiky dostavby silnice R52. Hasník přesto nevidí za návrhem ministerstva dopravy žádný pokus o trik ani politické hrátky. „Rychlostní silnice je na tom z hlediska parametrů podobně jako dálnice. Je to téměř stejné, včetně stavebního řízení. Také sjezdy, které měly být po patnácti kilometrech, by asi zůstaly. Technicky měla být R52 v podstatě dálnice. A je pravda, že i mnohé stávající rychlostní silnice jsou kvalitativně lepší než některé dálnice," srovnával Hasník.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák označil obavy ze změny typu silnice za naprosto liché. „Na dálnici jsou paradoxně přísnější parametry než v případě rychlostních silnic. Spíše si tak práci přiděláme," usmál se. Jak dodal, změna je systémová, zůstanou pouze dálnice a silnice první třídy. Rychlostní komunikace v současné podobě vymizí.

„Dálnice se stanou pouze z těch erek, které vyhovují bezpečnostním a technickým parametrům. Řidič ostatně často ani neví, jaký je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní komunikací. Je to zjednodušení i pro zahraniční řidiče, kteří v tom měli někdy zmatek," podotkl Novák.