Ředitelství silnic a dálnic plánuje v září vypsat výběrové řízení na první úsek dálnice, který zasahuje na jih Moravy, mezi Starým Městem a Moravským Pískem.

S pracemi chtějí státní silničáři začít příští rok. „Stávající dvoupruh už kvůli narůstající kapacitě dopravy nedostačuje, navíc současná I/55 i II/427 prochází zastavěným územím. Dálnice přispěje ke zvýšení bezpečnosti obyvatel,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Ilustrační foto
Kilometry silnic opraví za desítky milionů. Upraví i křižovatku u Podivína

Stavbu dálnice vítá třeba Alice Nosková. „Z Brna i z Hodonína se pak dostaneme za rodiči bydlícími v Moravském Písku rychleji,“ podotkla.

Podle tamního starosty Leoše Filípka je ale důležité, aby na první úsek brzy navázal další. „Jinak dálnice skončí před Moravským Pískem a všechna auta pojedou přes naši obec. Už nyní silná doprava by se zhoršila,“ řekl.

Chystané stavby:

D55 (Staré Město – Moravský Písek):
výběrové řízení: od září
stavba: od 2021
provoz: od 2024

I/53 (Znojmo – Lechovice):
výběrové řízení: ještě letos
stavba: od 2021
provoz: od 2023

Podle státních silničářů začnou práce mezi Moravským Pískem a Bzencem příští rok. Problémový je pak úsek mezi Bzencem a Rohatcem, hlavně průchod přes Bzeneckou Doubravu.

Tato stavba nemá ani územní rozhodnutí. Strážničtí se proto obávají, že po dostavbě prvního úseku D55 v kraji se dopravní problémy ve městě ještě zvětší. „Z Moravského Písku pak mají jezdit auta přes Veselí a Vnorovy do Strážnice. Trasa přes Bzenec je však o dvanáct kilometrů kratší,“ přiblížil tajemník Petr Hanák. Podle něj není tamní Bzenecká a Rybářská ulice na nákladní auta stavěná.

Pokročila i příprava obchvatu Břeclavi. Silničáři vysadili stromy a tůně, které požadovali ekologičtí aktivisté. Stavba začne v roce 2023. „Zpracováváme projektovou dokumentaci. V přípravě je záchranný archeologický výzkum,“ zmínila Trubelíková.

Nadhledová vizualizace průtahu Bystrcí od Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt.
Schváleno: D43 povede přes Bystrc. Ohrožuje naše zdraví, tvrdí odpůrci trasy

Až obchvat dokončí, bude to podle Petra Skoupila pro Břeclav velké plus. „Když vyjíždím od nemocnice, jsem rád, když semafor bliká na oranžovou. Projedu rychleji, než když semafor funguje. Je pozitivní, že řidiči si na ucpané město natolik zvykli, že si dají přednost a sami udržují Břeclav lépe průjezdnou,“ sdělil.

Státní silničáři plánují letos zahájit i soutěž na úsek silnice I/53 mezi Znojmem a Lechovicemi. „Dokončujeme zadávací dokumentaci. Práce chceme začít na jaře 2021, v provozu úsek může být v roce 2023,“ dodala Trubelíková.