VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Politolog Pavel Šíma: Čekal jsem víc útoků na Romana Onderku

Brno /ROZHOVOR/ - Celostátní oblíbenost stran podle politologa a marketingového specialisty Pavla Šímy rozhodne volby v Brně. Je to případ hnutí ANO 2011. Jeho lídra Petra Vokřála dosud mnoho lidí neznalo, přesto má uskupení podle předvolebních průzkumů společností Sanep nebo Median velkou podporu voličů. „I kdyby Vokřál a jeho tým seděli doma na gauči, tak se do zastupitelstva dostanou," je přesvědčený Šíma.

5.10.2014
SDÍLEJ:

Politolog a marketingový poradce Pavel Šíma považuje letošní kampaň v Brně za málo vyhrocenou. Strany si nechtějí uzavřít možnosti povolební spolupráce.Foto: DENÍK/Attila Racek

Pokud budete hodnotit jen podle kvality předvolebních kampaní, kdo by v Brně vyhrál volby?

Bylo by to těsné, rozhodovalo by se mezi sociální demokracií, ANO a Žít Brno.

Co oceňujete na kampani ČSSD?

V Brně není kampaň ČSSD, ale je tam kampaň Romana Onderky. Je to záměrné, a jde o podobný model, který zvolila občanská demokracie v Jihomoravském kraji před volbami do Poslanecké sněmovny, kdy byl vidět pouze Petr Fiala. Voliči nevnímají nikoho jiného než lídra. Dává to smysl. Onderka je jednoznačně nejznámější politik brněnské ČSSD, je osm let primátorem a buduje si malý kult osobnosti.

Čím je podle vás povedená brněnská kampaň ANO? (Pozn. red.: Pavel Šíma poskytl v minulosti poradenství v brněnské kampani ANO. Ovšem jen do července, na horké fázi kampaně žádné brněnské strany se už nepodílel.)

Má dobrý marketingový mix. Má dost peněz, aby mohla pokrýt všechny možné kanály. Ať už je to venkovní reklama, inzerce v tisku i kontaktní kampaň. Je to vyvážené, takže volič nemá šanci jejich značce uniknout.

Odborníci u plakátů a billboardů ANO v Brně ocenili grafickou podobu, ale vyčítali jim nekonkrétnost. Souhlasíte?

Obsah a kreativita tady pokulhává. Nápad s Petrem Vokřálem jako kosmonautem je zajímavě graficky zpracovaný, ale nemá žádný smysl. Proč by lidé měli volit kosmonauta? A už vůbec nikdo nepochopí vtípek se psem vystřeleným do vesmíru, který má zřejmě odkazovat na Onderku a jeho mopse Chrise. U ANO nastává ojedinělá situace, kdy díky celostátní popularitě má automaticky velkou podporu i v Brně. Díky tomu, že nejsou ideově nevyhranění, mohou jít do koalice s ČSSD, ODS i lidovci a ocitnout se v radě.

Hrozí ANO podobné nebezpečí jako Věcem veřejným, které se po úspěchu ve volbách a vstupu do vlády začaly zevnitř rozpadat?

V Brně jde do voleb pětapadesát kandidátů. Nové strany jako právě ANO nebo A co Brno? nemají hlubší ideové zázemí, které by drželo dohromady tolik lidí. Jejich rozpory se začnou objevovat. I u ANO se to projevilo změnami na kandidátce, dokonce jeden z členů dal na internet nelichotivý článek o poměrech ve straně. A co Brno? chvíli před volbami měnilo jedničku kandidátky, když Petr Kovač vycouval.

Spousta kandidátů se na billboardech objevuje v bílých košilích, které původně použilo ANO v kampani před sněmovními volbami. Věří strany, že jim toto napodobování přinese úspěch?

ANO ve volbách v roce 2013 ukázalo, jak se dá hezky říct: Nejsme politici, přestože jimi chceme být. Spousta jiných stran to kopíruje a opravdu polovina billboardů v České republice je v bílých košilích, takže už se to začíná stávat mainstreamem. Minulý rok se sundala saka. Teď je otázka, kdy zmizejí bílé košile. Výjimka je ovšem Libor Šťástka z ODS, jehož oblek a košile s manžetovými knoflíčky vypadají na billboardech dost draze a luxusně.

Politolog a marketingový poradce Pavel Šíma považuje letošní kampaň v Brně za málo vyhrocenou. Strany si nechtějí uzavřít možnosti povolební spolupráce.

Myslíte, že to může ODS u voličů uškodit?

Při pohledu na kampaň ODS bych řekl, že se pomátli. Šťástka je podle průzkumů, které jsem viděl, nejméně oblíbený politik v Brně. Když si někdo spojuje ODS s něčím negativním, je to většinou s jeho jménem. A on je na billboardech, navíc v tom drahém obleku. Když už vybrali lídra Františka Vižďu, měli ho dát na vizuály.

Oproti tomu KSČM na velké akce či záplavu billboardů ani nespoléhá. Ve městě je jen pár plakátů. Je to tím, že mají své věrné voliče?

KSČM nemá žádnou kampaň. Nepotřebují ji a nemají ve zvyku ji dělat.

Žít Brno ve spolupráci s Piráty se naopak pokoušejí voliče zaujmout i různými originálními způsoby. Pořádají recesistické akce, jsou aktivní na Facebooku. Jak hodnotíte jejich kampaň?

Umějí geniálně mluvit ke své původní cílové skupině, což jsou intelektuálové, vysokoškoláci, hipsteři a kavárenští povaleči. Je to fajn i mě jsou sympatičtí, patřím k lidem, kteří v Brně vystudovali a řadím se i mezi kavárenské povaleče, ale nebudu tady vůbec volit. A to může být pro ně problém. Procházejí bolestivým přerodem z aktivistického uskupení v seriozní politickou stranu.

Daří se jim to?

Myslel jsem, že se jim to nemůže povést, ale kampaň dělají dobře a daří se jim z toho původního ghetta vystoupit. Hodně jim pomohlo, že figurovali v předvolební debatě. A mají nejlepší volební materiál, který jsem v těchto volbách v Brně viděl. Jejich volební noviny zaujmou už titulkem: Nechoďte volit, nemá to smysl, což voliče v záplavě jiných politických keců práskne do očí a začte se do toho. Noviny jsou čtivě napsané a jsou v nich autenticky podaná řešení pro Brno.

Působí Žít Brno důvěryhodně?

Mají nízkorozpočtovou kampaň a musejí využívat takzvané guerillové prvky. Například zamykají u stojanů barevná kola s deskami s plakáty. Na aktivistické hnutí je to v pořádku, ale u seriozní strany je to na hraně. Tohle vnímám jednoznačně jako krok zpátky. Vnitřní rozpor v nich pořád je. Ne všichni se ztotožnili, s tím, že jdou dělat seriozní politiku a přetrvává v nich aktivistická mentalita a punkový přístup.

Uškodilo jim, že se nespojili se Stranou zelených, která má v řadě bodů společný program?

Mají podobnou základnu voličů. Může se proto stát, že dohromady ve volbách pět procent překročí, ale ani jeden z nich se nedostane do zastupitelstva. To by byla škoda, reprezentují menší, ale pořád významnou část obyvatelstva. Před čtyřmi měsíci to vypadalo, že se budou voličsky překrývat také s A co Brno?, které také stavělo na kverulantství.

Jak se díváte na šance tohoto uskupení?

Když začali, měly z nich ostatní strany vítr. Byly z nich vidět peníze, obrovský zápal a také začali s kampaní brzy. Ovšem přepálili ji, načasování bylo špatné. Ze začátku koupili hodně reklamních ploch a měli hodně energie, která postupně vyprchala. Mohl za tím být i odchod Petr Kovače, o kterém se dodnes neví, proč to skutečně udělal. Objevily se spekulace, že na něj existuje nějaká špína, která by mohla vyjít na povrch. Nyní ztrácejí dech a když nebyli pozvaní do televizní debaty, způsobilo to, že z nadějné kampaně zbyly jen obří reklamní plachty na domech.

Jak se letošní kampaně liší od těch před čtyřmi lety?

Ohromně. Profesionalizují se a méně leží na bedrech stran. Čím dál víc do nich promlouvají političtí marketéři, což je nové řemeslo. Zasahuje to i strany v Brně. Dělají si výzkumy veřejného mínění i na komunální úrovni a do obsahu billboardů, letáků a projevů kandidátů víc promlouvají profesionálové a méně strany.

Kampaně v Brně tentokrát nejsou příliš vyhrocené, je to strategie stran, která jim nechává vrátka k jakýmkoliv povolebním kombinacím?

Pro mě je to překvapení. Očekával jsem, že se na Onderku bude víc útočit. Strany ale mají velkou obavu, že by to mohlo poškodit jejich vyjednávací pozici. U Onderky je vidět, že udělá všechno, aby byl potřetí primátorem a v brněnské politice má obrovský vliv, nikdo si to s ním nechce rozházet. Je to mazaný politik. Má na billboardech směsici Brňáků, neutrální, příjemnou věc, na které není co napadnout. V předvolební debatě si Matěj Hollan jako velký bojovník proti hazardu myslel, že toto téma drží v Brně on. Onderka ho však jednou větou odstřelil, když řekl: Vy se věnujete hazardu pět let a já se mu věnuji už osm let. Ví, že v televizi jedna věta stačí a není čas na dlouhé vysvětlování.

Projevují se v brněnských kampaních i celostátní témata?

Většina stran se zaměřila na brněnské problémy. Celostátní politika má vliv na preference. Paradox ale je, že na volební výsledky bude mít obrovský vliv celostátní politika. Přestože kampaň je o místních tématech, ze tří čtvrtin rozhodne celostátní popularita.

Liší se kampaně do komunálních a jiných typů voleb?

Jednou za čtyři roky kandidují najednou statisíce lidí. Jsou často nezkušení, nikdy nemluvili na veřejnosti, neumějí sepsat článek do novin, neabsolvovali profesionální focení, a jejich kampaně jsou amatérské. Proto vidíme různé bizarní slogany, plakáty, videa, kterým se republika směje. Rozpočty jsou mnohem menší než v celostátních volbách, kandidáti se na ně často skládají sami a tisknou si letáky doma nebo v práci.

Ve velkých městech to platí také?

Brno je výjimka, nikdo nemusí být odborník na reklamu, aby poznal, že za plachtami o čtyř stech metrech čtverečních A co Brno? a ANO, nebo za Onderkovými big boardy jsou milionové rozpočty. Ocitáme se v částkách, které některé strany utratily za celostátní kampaně pro evropské volby.

Politolog a marketingový poradce Pavel Šíma považuje letošní kampaň v Brně za málo vyhrocenou. Strany si nechtějí uzavřít možnosti povolební spolupráce.

Mají stále význam kontaktní kampaně? A liší se to na menších obcích a ve větších městech?

Čím menší obec, tím důležitější a efektivnější kontaktní kampaň je. Aby se v Praze kandidát setkal s dostatečným počtem voličů, je v podstatě nemožné. V městech s patnácti až třiceti tisíci obyvateli stačí několik set preferenčních hlasů, aby se člověk dostal do čela kandidátky. K tomu je potřeba strávit jen týden na ulici. Politici to nechápou a iracionálně se této formy kampaně bojí. Kandidáti na jednu stranu říkají „Volte mě", ale druhým dechem dodávají: „Proboha, hlavně na mě nemluvte a na nic se mě neptejte. Nevím, co bych vám řekl." V tom je česká politická kultura zaostalá.

Voliči mohli v televizi sledovat debatu osmi kandidátů na primátora. Jak jsou tyto akce důležité?

Na komunální úrovni mají velkou moc. Především, koho tam pozvou. Pro velkou část voličů, kteří volby moc neřeší a programy nestudují, je debata často jediná hodina vědomě věnovaná politice před volbami. Kdo je pozvaný do debaty, se pro ně rovná okruhu stran, které budou zvažovat. Hlavní je se tam dostat a pak neříct blbost, ve které by je Václav Moravec vykoupal.

Jak na vás působila vystoupení jednotlivých kandidátů?

Byl to průměr. Debatu poznamenala nerelevantní témata. Koho v Brně trápí problém prostituce? Je selhání České televize, že stanovila taková zcestná témata. Politici k tomu nemají co říct a ani se nemohou názorově lišit.

Autor: Petra Kozlanská

5.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 20 000 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě dělník do výroby. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Požadujeme vzdělání s min. výučním listem, dále pečlivost, samostatnost a zručnost. , Náplní práce budou běžné činnosti naší výroby např. zakládání výrobků na pecní vozy, práce s měřidly, manipulace s výrobky apod. , Převážené jednosměnný provoz, možné i práce v noci., Zaměstnanecké výhody: firemní obědy, odměny dle prémiového řádu., CV zasílejte na email bestb@bestb.cz. Pracoviště: Best - business,a.s. - pracoviště kunštát, Zbraslavecká, č.p. 777, 679 72 Kunštát na Moravě. Informace: Nikola Křížová, +420 516 462 264.

Služby - Služby Kadeřník 15 000 Kč

Kadeřníci kadeřník/kadeřnice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Hledáme do našeho týmu milou a usměvavou kadeřnici/kadeřníka se zájmem o práci a vzdělávání se. Jedná se o práci na zaměstnanecký poměr. Kadeřnictví má zavedenou klientelu a pracuje s nejlepšími značkami a produkty na trhu. Školení kadeřníků je hrazené firmou. Podmínkou je vyučení v oboru kadeřník, možno absolvent/ka. , Zaměstnanecké výhody: firemní oblečení, placené školení., PRVNÍ KONTAKT: životopis zaslat na e-mail. adresu terezieminxova@seznam.cz nebo telefonický kontakt PO-PÁ v době 9.00-17.00 hod na č. 776 374 049.. Pracoviště: Conella spol. s r.o. - provozovna boskovice, Masarykovo náměstí, č.p. 2450, 680 01 Boskovice. Informace: Terezie Minxová, +420 776 374 049.

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 18 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní ostraha prodejen. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou. Možno OZP., Věk nad 18 let, příjemné vystupování, trestní bezúhonnost, přiměřený zdravotní stav, praxe výhodou není však podmínkou. Certifikát strážného zajistíme! , Turnusové směny (7.00-20.00 hod)., KONTAKT POUZE TELEFONICKY od pondělí do pátku v době 8.00-15.00 hod na č. 606 333 112 - pro informování ohledně pracovního místa nebo kontakt na mail: p.liebertzova@bohemiaplus.cz . Nechodit na pobočku!. Pracoviště: Bohemia marten plus s.r.o. - místo výkonu práce blansko, Fügnerova, č.p. 2387, 678 01 Blansko 1. Informace: Pavla Liebertzová, +420 606 333 112.

Obchod - Obchod Obchodní referent 20 000 Kč

Obchodní referenti Technicko ochodní referent. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení., Máte technické vzdělání a technické myšlení?Máte dobré komunikační schopnosti?Jste schopen pojmout velké množství informací a pracovat s nimi?Jste schopen příležitostné komunikace v angličtině?Hledáte stabilní společnost, s důrazem na kvalitu, rychlost, čestnost, invenci, dialog a osobní přístup? Pokud jste si na tyto otázky odpověděl/a kladně, pak je tato pracovní nabídka přímo pro Vás!, Vybraný úspěšný kandidát bude na divizi plošných spojů, ZODPOVĚDNÝ za: zpracování poptávky od zákazníka, technické posouzení vyrobitelnosti,zpracování cenové kalkulace, , komunikace s tuzemskými i zahraničními zákazníky,, POŽADUJEME:SŠ vzdělání elektrotechnického nebo technického směru,předchozí praxi na obdobné pozici výhodou, ale je vhodné i pro absolventy,AJ mírně pokročilý (slovem i písmem),samostatnost, vysokou míru zodpovědnosti, ochotu spolupracovat, hledat nová řešení, přicházet s návrhy, chopnost práce pod tlakem., NABÍZÍME:zodpovědnou samostatnou práci v obchodním týmu,zázemí stabilní, silné společnosti s velkým potenciálem,motivující platové ohodnocení,1 směnný provoz, pružná pracovní doba, řadu benefitů (sick days, jazykové a profesní vzdělávání, firemní školka, podpora dojezdnosti, aj.) , moderní administrativní a výrobní prostředí,místo výkonu: Boskovice nástup: IHNED nebo dle domluvy.První kontakt na mail: personalni@gatema.cz. Pracoviště: Gatema a. s., Průmyslová, č.p. 2503, 680 01 Boskovice. Informace: Marie Vidláková, +420 720 979 656.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autobusové nádraží v letovicích. Ilustrační foto

V Letovicích otevřeli nové nádraží. Čekárna ale zůstává zavřená

Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Trenér Zbrojovky Pivarník: Na motorce relaxuji, v helmě jsem od všeho izolovaný

Brno – Mohl zůstat v nejvyšší soutěži. Smlouva ve Zbrojovce mu umožňovala, aby po sestupu brněnského klubu odešel, navíc měl nabídky z první fotbalové ligy. Ovšem slovenský trenér Roman Pivarník zůstal a už v neděli od šesti hodin večer povede své svěřence do úvodního utkání druholigového ročníku proti Jihlavě. „Asi by pro mě bylo jednodušší jít do první ligy, ale oblíbil jsem si Brno, město, fanoušky i klub,“ vysvětluje pro Deník Rovnost jedenapadesátiletý kouč.

Vzácné šperky střeží dvoje dveře. Klenotnici otevřeli na den Mendelova narození

Brno - Dvoje masivní dveře otevřeli v pátek dvěma starodávnými klíči. Klenotnice Augustiniánského opatství je nově přístupná veřejnosti. Patří mezi nejstarší dochované prostory tehdejšího cisterciáckého kláštera.

Sníst sto knedlíků? Záleží i na těstě, říká jedlík

Miroslav - Až 128 knedlíků dokázal už při miroslavském Meruňkobraní ve dvaceti minutách tradiční soutěže jedlíků spořádat Kamil Hamerský. A jedlík z Domanína na Žďársku je pořád při chuti. „V sobotu budu opět soutěžit a zase chci vyhrát,“ říká šestačtyřicetiletý obráběč kovů.

Sochařská díla i tradiční jarmark. Hosty pobaví pouze horňáci

Velká nad Veličkou /TIPY NA VÍKEND/ – Výběr ze sochařského díla Franty Úprky, přehlídka dětských zpěváků, tradiční jarmark, výstava fotografií či vystoupení folklorních souborů. To je jen malý výčet z víkendového programu tradičních Horňáckých slavností ve Velké nad Veličkou na Hodonínsku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT