První z šesti setkání s lidmi se zaměřilo na Brno a Brněnsko. „Chceme zvýšit kapacitu dálnice D1 v úseku od Kývalky po Slatinu. Dálnice tam částečně nahrazuje městský okruh," řekla architektka odpovědná za plánování Vanda Ciznerová.

Zátěž hlukem a znečištěním ale vadí místním. „Rozšíření dálnice na šest pruhů nechceme. Už teď znečištění překračuje limity," namítl jeden z diskutérů.

Co je to ZUR?
Zásady územního rozvoje připravuje kraj. Jedná se o plán využití území z hlediska potřeb lidí. Určuje třeba vedení silnic, rozvodů vody nebo polohu nemocnic.

Dalším bodem, který lidé kritizují, je vedení dálnice D43 z Brna na Svitavy. Jednou z variant je její nasměrování přes Brno-Bystrc. „Bydlela bych tři metry od silnice. Tvrzení, že na takovém místě jsou hygienické limity překračované okrajově, je provokativní," stěžovala si Marta Charousová.

Plán na stavbu křížení D1 a D43 blízko Troubska vzbudil ostrý komentář. „Mají se tam křížit dvě dálnice, navíc tudy povede parovod a železnice. To vše na minimálním prostoru. Plán je zmetek," zhodnotil Štefan Friča z Troubska.

Ekolog Jan Karel to nepovažuje za problém. „Podle pětiletých průměrů nebyly limity znečištění překročeny," reagoval Karel.

V roce 2012 zrušil soud zásady územního rozvoje kvůli nedostatečnému vyhodnocení vlivu dopravních staveb na život obyvatel.