Opravy haly začaly v polovině června. Krátce poté našli dělníci na stěnách budovy původní kámen, jak už Brněnský deník Rovnost informoval. To může podle ředitele developerské firmy Ivo Vrzala změnit původní nápad na mramorové obložení. „Je pravděpodobné, že plány ještě změníme. Místo mramoru z osmdesátých let minulého století zachováme spíše původní umělý kámen,“ sdělil.

Podle památkářů pochází nález ze začátku dvacátého století. Jeho rozsah a význam nyní zkoumají.

Architekt Petr Hrůša upozornil na historickou hodnotu objektu. „Rekonstruovat by ho měli tak, aby vynikla původní paráda, kterou zakrývaly nánosy barev. Totální přeorání nádraží by nepřineslo stejnou kvalitu,“ uvedl.

Kromě viditelných změn je v hale v plánu výměna elektroinstalace a vzduchotechniky. „Jsem rád, že staré nádraží opravují. Mít ho v centru je obrovský komfort a unikát, ale mělo by tím pádem také náležitě reprezentovat město,“ svěřil se Brňan Jan Urban.

V červnu začala rekonstrukce prvního nástupiště. Asfalt nahradí zámková dlažba a změní se i podoba přístřešku. Dokončení investor plánuje na letošní listopad.

Rekonstrukce haly brněnského nádraží
- obnova původní podlahy
- kamenný obklad stěn
- výmalba v původní barevnosti
- portály pokladen
- nový vzhled obchodů
- osvětlení a podsvícení na římse
- výměna elektroinstalace a vzduchotechniky
- aktualizace informačního systému

Developerská společnost nyní čeká na vyjádření brněnského magistrátu k obnově další části areálu, levého křídla nádraží s jídelní zónou, kterou plánuje začátkem příštího roku. „Bohužel nejsme schopni urychlit stavební řízení a některé navazující kroky,“ posteskl si Vrzal.

Do opravy nádražního areálu za desítky milionů korun se firma pustila přesto, že město rozhodlo o posunu hlavního železničního uzlu na jih. „Developerská společnost má kvůli smlouvě povinnost nádraží průběžně rekonstruovat. Kdyby se v budoucnu přesunulo, budova se dá využít i jinak,“ sdělil náměstek primátorky Robert Kerndl.

Architekt Hrůša navrhuje například zachování původní železnice alespoň pro regionální vlaky. „Historická budova by mohla v budoucnu mít i společensko-kulturní charakter. Vznikly by v ní nové restaurace, kavárny nebo třeba muzeum,“ prohlásil znalec. Podle něj nebude úplná rekonstrukce možná, dokud bude nádraží v provozu.

České dráhy společnosti budovu pronajímají od roku 2008. Smlouvu uzavřely na čtyřicet let.

LUCIE KOHOUTKOVÁ