Předtím, než se dostane křupavý nedělní řízek na svátečně prostřený stůl, zjistí hospodyně velmi snadno a pohodlně, v jakých podmínkách prase žilo a z jaké farmy pochází. Nejedná se o výhled do daleké budoucnosti. V miroslavském Agrodružstvu nyní totiž vymysleli a zavedli unikátní způsob označení původu masa, který nemá v celé zemi obdoby. Pomocí aplikace v mobilním telefonu a načtením QR kódu, kterým je maso na pultech obchodů označené, se zákazník dozví řadu užitečných informací.

Nápad se zrodil v hlavě Radka Janečka, který je místopředsedou miroslavského družstva. Za pomoci specializované firmy se mu podařilo rozjet pilotní projekt. „Zmiňovaný kód je věc, kterou jsem řešil i s ministerstvem zemědělství. K nápadu mě přivedlo to, že se takřka každý den setkávám s tím, že spotřebitele zajímá, odkud pochází maso, mléko nebo vejce," vysvětlil Janeček.Unikátní aplikaci, která umožní zákazníkům pomocí QR kódu zjistitl detaily o původu masa, spouští nyní v Agrodružstvu Miroslav. Na snímku autor nápadu Radek Janeček. Zdroj: Archiv Agrodružstva Miroslav

Na potřebných údajích tvořících QR kód spolupracuje výrobce masa a jatka. „Kód jsme sestavili pro sebe. Je to pro naše zákazníky garance a jistota, že maso pochází z Miroslavi. Nyní jeho fungování testujeme a postupně ho můžeme nabídnout i ostatním zájemcům. Podobným způsobem se dá totiž kontrolovat i ostatní zemědělská produkce, jako jsou kuřata, ryby, mléko nebo vejce," dodal Janeček. Připomněl, že každého jednotlivého zemědělce mohou podržet právě jeho zákazníci tím, že budou kupovat jeho maso.

Aplikace bude v blízké budoucnosti volně ke stažení a fungovat bude majitelům androidních telefonů.

Podle Miroslava Jůzla z brněnské Mendelovy univerzity může být aplikace užitečná provázáním na další informace. „Dobré bude, pokud zde zákazník zjistí třeba informace o chovu a plemenech nebo kulinářské využití. Lidé nebudou muset informace složitě hledat a budou dostupné v mobilu. Považuji to za velmi užitečné," naznačil Jůzl, který se na vývoji aplikace podílel doporučeními ohledně data spotřeby.

Zda novinka dokáže oslovit všechny zákazníky, ukáže zřejmě čas. „Snažím se hlídat, odkud jsou potraviny, které kupuji. Snad bych vše potřebné uměla najít i na mobilu, musela by mi s tím ale pomoci dcera," uvažovala například důchodkyně Blanka Nesnídalová.

Za zajímavý nápad označil QR kód také znojemský odborník na marketing Pavel Kovařík. „Může zprostředkovat informace, které se nevejdou na etiketu. Pokud novinku výrobce doprovodí i marketingovou kampaní, může to zvýšit zájem o téma lokálních produktů a podpořit poptávku i po produkci dalších místních zemědělců," uvažoval Kovařík.

Na druhou stranu naznačil, že je otázka, jak na tuto novinku budou reagovat zákazníci a nakolik pro ně bude možnost skenovat mobilem etikety na mase atraktivní. „Jako vždy bude záležet na skutečném přínosu a unikátnosti informací zobrazených prostřednictvím QR kódu. Sám jsem na výsledný efekt zvědavý," uzavřel Kovařík.