Aby se řidiči v současnosti dostali přes silnici I/52 mezi brněnskými Přízřenicemi a Moravany, musí jet zdlouhavě podél ní a následně výpadovku podjet u nejbližších nájezdů. Značné zjednodušení jim v budoucnu přinesou nové mosty v Moravanské ulici, které překlenou silnici i blízký vytížený železniční koridor na Břeclav. Přípravu stavby za odhadovanou víc než miliardu korun nedávno projednali brněnští radní.

Na projektu spolupracují kromě představitelů Brna i zástupci kraje, Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic. „Jeho primárním účelem je postavit mimoúrovňové křížení s železnicí a tím odstranit kolizi jednoho z posledních úrovňových přejezdů prvního koridoru. Zároveň zajistit kapacitní napojení a propojení území kolem I/52 v oblasti Přízřenic a Dolních Heršpic, které umožní jeho další rozvoj,“ přiblížil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Areál VUT na Kraví hoře v Brně, kde upravený návrh nového územního plánu města vymezuje plochu veřejné vybavenosti, která je určená konkrétně pro městskou nemocnici.
Likvidace parku na Kraví hoře, kritizují někteří místo pro městskou nemocnici

Podle státních silničářů mosty zajistí větší bezpečnost hlavně u nejbližších nájezdů na I/52, které jsou kvůli velmi intenzivnímu provozu přehlcené. „Stavba zároveň pomůže obyvatelům nejen přilehlých obcí, ale především uleví dopravě na stavebně oddělených komunikacích vedoucích podél I/52. Nyní musí řidiči dojíždět ke vzdáleným sjezdům, které nemají dostatečnou kapacitu,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Místem, kde v Moravanské vzniknou překlenovací mosty přes současnou železnici, povede v budoucnu vysokorychlostní trať. „Pro ni je mimoúrovňové křížení s ostatními komunikacemi nezbytné,“ zmínil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Současný přejezd podle něj není z hlediska nehodovosti kritickou lokalitou.

Pomohou řešit dopravní špunt

Mosty mohou podle obyvatelky Moravan Lucie Stroblíkové pomoct řešit problém s dopravním špuntem u nedalekého obchodního centra Futurum. „Část této dopravy odvede do Moravanské, kde pak řidiči plynule navážou na I/52 ve Vídeňské ulici. Odlehčí třeba při ranní špičce,“ myslí si Stroblíková.

Připravovaná stavba Mosty Moravanská.Připravovaná stavba Mosty Moravanská.Zdroj: Grafika: Deník/Markéta EvjákováStavbu připravují od roku 2019 zástupci města a kraje, státní silničáři a železničáři. Postupují na základě podepsaného memoranda o spolupráci při přípravě záměru. „Město na základě něho zadalo vybrané společnosti zpracovat pro stavbu dokumentaci pro územní rozhodnutí, kterou firma v současné době dokončuje," informovala brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Na memorandum, které bude naplněné vyhotovením dokumentace pro územní rozhodnutí, navážou další kroky. Zapojené strany budou jednat o rozdělení stavebních objektů a podílech na financování jednotlivých částí projektu. „Dále se připravuje nové memorandum o spolupráci mezi Jihomoravským krajem a ostatními partnery na navazujících stupních dokumentace, kde se budou řešit všechny další fáze včetně majetkoprávního vypořádání, inženýrské činnosti a realizace stavby,“ doplnil brněnský radní pro investice David Grund.

Na stavbu si plánují požádat o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Bez jeho financování si neumíme vybudování stavby vůbec představit. Kdo bude žádat o peníze, nebylo dosud dohodnuto," sdělila Alena Knotková z tiskového odboru Jihomoravského kraje.

Mosty Moravanská
Jedná se o společný projekt Brna, Jihomoravského kraje, Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic.
Povedou po Moravanské ulici, překlenou silnici I/52 a blízkou železnici a spojí tak brněnské Přízřenice a Moravany.
Aktuálně vybraná firma dokončuje dokumentaci pro územní rozhodnutí.
Následovat budou jednání o rozdělení stavebních objektů a podílech na financování.
Předběžné odhady uvádí náklady ve výši 1,064 miliardy korun.
Termín zahájení stavby není v tuto chvíli vůbec jasný, bližší informace mohou být známé za rok či dva.

Předběžné odhady podle mluvčího Poňuchálka uvádějí náklady na postavení mostních konstrukcí ve výši 1,064 miliardy korun.

V současnosti není vůbec jasné, kdy se mohlo se stavbou mostů začít. „Nejdříve se bude pracovat na tom, aby projekt získal územní rozhodnutí. Následně se všechny subjekty musejí dohodnout na podobě financování a teprve potom se začne zpracovávat dokumentace pro stavební povolení," nastínil Poňuchálek s tím, že podrobnější informace mohou být známé zhruba za jeden nebo dva roky.