VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehody na přejezdech? Letos už sedm mrtvých. Na vině jsou riskující řidiči

Jižní Morava - Železniční přejezdy patří k nejnebezpečnějším úsekům, kde řidiči havarují. Vzhledem k střetům s vlakem jsou následky často tragické. Drtivou většinu nehod přitom zaviní právě řidiči a také chodci nebo cyklisté svou neukázněností. Signalizační zařízení je podle vyšetřovatelů téměř vždycky v pořádku. I tak se některé přejezdy dočkaly řady nákladných úprav, aby byly bezpečnější.

1.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Signalizační zařízení bylo v pořádku a jasně ukazovalo, že prostor na přejezdu v té chvíli patří vlaku. Jedenašedesátiletý řidič to ignoroval. Ve Strážnici na Hodonínsku na železniční přejezd vjel. Motorový vlak zastavil až 130 metrů za místem srážky. Na zadních sedadlech auta seděly dvě děti. Nehoda se zapsala mezi loňská dramata na železničních přejezdech na jihu Moravy. Těch je letos už teď stejně jako za celý loňský rok.

Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Loni v Jihomoravském kraji zaznamenala na přejezdech deset střetnutí. Nikdo při nich nezemřel a například všichni účastníci nehody ve Strážnici skončili bez zranění. Teď je situace jiná. „Při deseti haváriích na přejezdech v kraji letos zemřelo už sedm lidí. Další čtyři se zranili," vyjmenoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Řidiči riskují

Mluvčí dodal, že drtivou většinu nehod na přejezdech způsobují neukáznění řidiči, cyklisté nebo chodci. „Loni inspekce zaznamenala pět nehod na přejezdech, za které mohl provozovatel dráhy nebo dopravce. Celkově přitom bylo havárií na přejezdech 180," porovnal Drápal.

Podobně se k problematice vyjádřili i zástupci Správy železniční dopravní cesty a policie. „Nepamatuji si nehodu, kdy by se zjistilo, že signalizační zařízení na přejezdu nefungovalo správně. Při haváriích většinou jde o nepozornost nebo nedodržování předpisů, které mají na svědomí řidiči, případně o neukázněnost chodců a cyklistů," podotkl například policejní mluvčí Bohumil Malášek.

I přejezdy, na kterých funguje světelná signalizace, jsou ale někdy místa častých nehod. Například právě ten ve Strážnici na Hodonínsku patří podle statistik Správy železniční dopravní cesty mezi nejhorší. Letos v srpnu tam srážku s vlakem nepřežili dva muži v dodávce. Řadu havárií měl přitom za sebou i přejezd ve Vnorovech na Hodonínsku. Správa železnice tam proto letos nainstalovala signalizaci a výstražné značení, které z boční ulice uvidí i ti řidiči, kteří jedou souběžně s vlakem.Pro zvětšení klikněte.

Horší rozhled, než by bylo u železničního přejezdu třeba, trápil například i některé řidiče, kteří na Břeclavsku mířili z Valtic směrem do Lednice. Šikmo vedená trať ve stoupajícím místě si žádala výraznější zpomalení. Situaci mimo jiné pomohlo odstranění mohutného keře, který zmizel po vyhloubení járku pro odtok vody. „Rozhled je lepší, lidé si to pochvalují," poznamenal valtický starosta Pavel Trojan.

Neukáznění chodci

Na Blanensku jako problematický zase vnímají přejezd nedaleko železniční stanice Rájec-Jestřebí. Lidé na něj totiž často vcházejí i přes výstražná znamení, která upozorňují na blížící se soupravu. „Bojí se, že jim ujede vlak. Může se ale stát, že podcení délku přejezdu, musí totiž přejít několik kolejí za sebou, aby se dostali na druhou stranu. Než koleje přejdou, vlak se velmi rychle přiblíží. Navíc trať vedoucí přes Rájec-Jestřebí je velmi frekventovaná," popsal starosta Rájce-Jestřebí Pavel Perout.

Přejezd přitom podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty není nebezpečný. „Přejezd u železniční stanice v Rájci-Jestřebí je v téměř nejvyšší možné bezpečnostní konfiguraci. Upozorňují na něj značky s reflexními podklady, světelná i zvuková výstraha, závory, zábrany pro chodce proti jejich podlézání, je na něm nainstalovaný i bezpečnostní kamerový systém," vyjmenoval Jakub Ptačinský.

Dodal, že vybavení přejezdu bezpečnostními prvky, jaké jsou v této obci, stojí asi deset milionů korun.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Ptačinský: Za většinu nehod můžou řidiči

Jižní Morava - I sebelepší značení je k ničemu, pokud chodci a řidiči nedodržují základní zákony a pravidla. Na to upozorňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. „Nejvíc nehod je na přejezdech se světelným značením bez závor," říká Ptačinský.

Jak často kontrolujete stav přejezdů?

Provozovatel dráhy podle vyhlášky prohlíží všechny přejezdy jednou ročně. Dál je všechny kvůli rozhodnutí ministerstva dopravy každých pět let kontrolují zástupci policie, vlastníka komunikace a Správy železniční dopravní cesty. Každoročně se také koná takzvaná Krajská přejezdová komise, kde se dohodneme s vlastníky nebo správci komunikací, policií a odborem dopravy Jihomoravského kraje na prioritách při investicích a opravných pracích na železničních přejezdech.

Na kterých přejezdech v kraji jsou nehody nejčastější?

Na přejezdech zabezpečených světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením bez závor, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Za nehody tam ale nemůže způsob zabezpečení, ale intenzita provozu.

Může lepší zabezpečení omezit počet havárií?

Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla. Devětadevadesát procent nehod na přejezdech zaviní řidiči.

Jaké jsou v současnosti trendy při stavění přejezdů?

Jako součást velkých investičních akcí se na hlavních tratích místo přejezdů stavějí mimoúrovňová křížení, která jsou nejbezpečnější. Výstavba bezpečného nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na sto milionů korun.

Díky číslování rychle zastaví vlak

Jižní Morava - Vlak narazil do auta? Na přejezdu je překážka? Stačí uvést číslo přejezdu, a provoz v místě problému se může téměř okamžitě zastavit. Tak už pět let funguje systém číslování přejezdů, který zavedla Správa železniční dopravní cesty.

Železniční přejezdy díky němu mají svá jedinečná čísla. „Jsou napsaná černým písmem na bílé samolepící reflexní fólii. Tu lidé najdou u přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem nebo mechanickým zařízením na rubové straně ramene každého výstražného kříže. A v případě přejezdů se světelným zařízením jsou číslice na rubových stranách světelných skříní," vysvětlil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Dodal, že například přejezdy na dráze patřící státu mají čísla P1 až P9000. „Systém funguje tak, že například řidič auta uvízlého na přejezdu, který chce zastavit provoz, zavolá na některou z tísňových linek jako 112 nebo 150. Operátor pak volajícího navede k tomu, aby mu sdělil číslo přejezdu," vysvětlil Illiaš.

Zástupce integrovaného záchranného systému pak volá podle tabulky výpravčího a sdělí mu požadavek na zastavení železničního provozu. Výpravčí potom podle své tabulky zjistí konkrétní přejezd a traťový úsek a učiní nutná opatření.

VOJTĚCH KUČERÁK

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

Autor: Redakce

1.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 25 000 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů strojník - otočné bagry + traktorbagr. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Pražská 870, 679 61 Letovice + přilehlé okolí., Vzdělání: základní nebo vyučení, praxe výhodou., Zaměstnanecké výhody: odměny, možnost služebního bytu., První kontakt mailem nebo telefonicky.. Pracoviště: Fve vísky s.r.o. - pracoviště letovice, Pražská, č.p. 870, 679 61 Letovice. Informace: Kambová, +420 724 614 714.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavbyvedoucí 30 000 Kč

Hlavní stavbyvedoucí stavbyvedoucí. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Pražská 870, 679 61 Letovice + přilehlé okolí., Vzdělání: min. ÚSO s vyučením a maturitou nebo ÚSO s maturitou, praxe v oboru výhodou., Zaměstnanecké výhody: výkonnostní odměny, možnost služebního bytu., První kontakt mailem nebo telefonicky.. Pracoviště: Fve vísky s.r.o. - pracoviště letovice, Pražská, č.p. 870, 679 61 Letovice. Informace: Kambová, +420 724 614 714.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 120 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Pracovník/ce kontroly a expedice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástupní mzda: od 80 Kč/h + pohyblivá složka 40 Kč/h, Navyšování mzdy možné po čtvrtletí., Požadované dovednosti:, - vzdělání – ukončené SOU, - zodpovědnost, spolehlivost a důslednost, - dobrý zdravotní stav, Náplň práce:, - kontrola dveřních křídel a dalších zalakovaných dílů, - přejímka a evidence zboží, - výstupní kontrola výrobku, - příprava k expedici, Rozrůstáme se a do svých řad hledáme nové spolupracovníky. Smlouva na hlavní pracovní poměr., Nabízíme práci ve stabilní prosperující firmě s cílem stále se rozvíjet, zajímavé platové podmínky, osobní benefity jako 13. plat, příspěvek na stravování apod., možnost finančního a kvalifikačního růstu již po 3 měsících, práci v příjemném kolektivu., Nástup možný ihned nebo dle dohody.. Pracoviště: Colorprofi, spol. s r.o., Chrudichromská, č.p. 2403, 680 01 Boskovice. Informace: Pavla Sekaninová, +420 601 355 595.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 83 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka. Požadované vzdělání: nižší střední. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 83.4 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáte různorodou práci, kde se nebudete nudit? Baví Vás práce s lidmi? Máte zkušenosti s prací v maloobchodu nebo chuť se něco nového naučit? Pak máme zajímavou nabídku právě pro Vás!, , Prodejna HRUŠKA spol., s.r.o. přijme prodavačku!, Pracovní náplň:, • obsluha zákazníků, • doplňování zboží na prodejně, • kontrola záruční lhůty a správnosti cen, • další práce, související s chodem maloobchodní prodejny, , Požadujeme:, • spolehlivost, • chuť pracovat, , Nabízíme:, • stabilní zaměstnání v české společnosti , • stravenky v hodnotě 60 Kč, • prémie dle obratu prodejny, • příspěvek na praní pracovních oděvů, • odměny při pracovních a životních výročích, • různorodou práci, • nástup dle dohody a možností uchazeče, • vstupní zaškolení přímo na prodejně. Pracoviště: H r u š k a , spol. s r.o. - mo č. 513, Dvorská, č.p. 1960, 678 01 Blansko 1. Informace: Jolana Drozdová, +420 723 930 114.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Spor o dotace do sportu: přespolní dostanou peníze formou daru

Ilustrační snímek.

Vysadí šest líp svobody. Ve městě, ale i v místních částech

Hrůzné nálezy z popelnic a tři tisíce pokut v jednom dni: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. dubna 2018.

Léto v dubnu. Na jižní Moravě padly v pátek čtyři teplotní rekordy

Jižní Morava – Několik teplotních rekordů přineslo v pátek horké počasí na jižní Moravě. Maximum za posledních osmnáct let padlo například v brněnských Žabovřeskách.

Muž chtěl skočit do Macochy. Policejní hlídka mu v tom zabránila

Blanensko – Jak se dostat k propasti Macocha? S touto otázkou se turisté obracejí denně na pracovníky informačních center po celém Moravském krasu. Osmatřicetiletý muž se však v jednom z hotelů poblíž světoznámé propasti na cestu vyptával ve velmi neobvyklý čas. Hodinu po půlnoci. „Podle recepční byl velmi rozrušený a choval se podivně. Proto raději zavolala policii,“ řekl k události, která se stala v noci na pátek, policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Nové muzeum v Letovicích ukáže i dravce z pravěku

Letovice – Měsíc zbývá do otevření muzea v Letovicích na Blanensku. Přípravy jsou v plném proudu. Některé expozice zbývá dokončit, jiné dají zaměstnancům kulturního střediska ještě zabrat.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT