VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehody na přejezdech? Letos už sedm mrtvých. Na vině jsou riskující řidiči

Jižní Morava - Železniční přejezdy patří k nejnebezpečnějším úsekům, kde řidiči havarují. Vzhledem k střetům s vlakem jsou následky často tragické. Drtivou většinu nehod přitom zaviní právě řidiči a také chodci nebo cyklisté svou neukázněností. Signalizační zařízení je podle vyšetřovatelů téměř vždycky v pořádku. I tak se některé přejezdy dočkaly řady nákladných úprav, aby byly bezpečnější.

1.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Signalizační zařízení bylo v pořádku a jasně ukazovalo, že prostor na přejezdu v té chvíli patří vlaku. Jedenašedesátiletý řidič to ignoroval. Ve Strážnici na Hodonínsku na železniční přejezd vjel. Motorový vlak zastavil až 130 metrů za místem srážky. Na zadních sedadlech auta seděly dvě děti. Nehoda se zapsala mezi loňská dramata na železničních přejezdech na jihu Moravy. Těch je letos už teď stejně jako za celý loňský rok.

Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Loni v Jihomoravském kraji zaznamenala na přejezdech deset střetnutí. Nikdo při nich nezemřel a například všichni účastníci nehody ve Strážnici skončili bez zranění. Teď je situace jiná. „Při deseti haváriích na přejezdech v kraji letos zemřelo už sedm lidí. Další čtyři se zranili," vyjmenoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Řidiči riskují

Mluvčí dodal, že drtivou většinu nehod na přejezdech způsobují neukáznění řidiči, cyklisté nebo chodci. „Loni inspekce zaznamenala pět nehod na přejezdech, za které mohl provozovatel dráhy nebo dopravce. Celkově přitom bylo havárií na přejezdech 180," porovnal Drápal.

Podobně se k problematice vyjádřili i zástupci Správy železniční dopravní cesty a policie. „Nepamatuji si nehodu, kdy by se zjistilo, že signalizační zařízení na přejezdu nefungovalo správně. Při haváriích většinou jde o nepozornost nebo nedodržování předpisů, které mají na svědomí řidiči, případně o neukázněnost chodců a cyklistů," podotkl například policejní mluvčí Bohumil Malášek.

I přejezdy, na kterých funguje světelná signalizace, jsou ale někdy místa častých nehod. Například právě ten ve Strážnici na Hodonínsku patří podle statistik Správy železniční dopravní cesty mezi nejhorší. Letos v srpnu tam srážku s vlakem nepřežili dva muži v dodávce. Řadu havárií měl přitom za sebou i přejezd ve Vnorovech na Hodonínsku. Správa železnice tam proto letos nainstalovala signalizaci a výstražné značení, které z boční ulice uvidí i ti řidiči, kteří jedou souběžně s vlakem.Pro zvětšení klikněte.

Horší rozhled, než by bylo u železničního přejezdu třeba, trápil například i některé řidiče, kteří na Břeclavsku mířili z Valtic směrem do Lednice. Šikmo vedená trať ve stoupajícím místě si žádala výraznější zpomalení. Situaci mimo jiné pomohlo odstranění mohutného keře, který zmizel po vyhloubení járku pro odtok vody. „Rozhled je lepší, lidé si to pochvalují," poznamenal valtický starosta Pavel Trojan.

Neukáznění chodci

Na Blanensku jako problematický zase vnímají přejezd nedaleko železniční stanice Rájec-Jestřebí. Lidé na něj totiž často vcházejí i přes výstražná znamení, která upozorňují na blížící se soupravu. „Bojí se, že jim ujede vlak. Může se ale stát, že podcení délku přejezdu, musí totiž přejít několik kolejí za sebou, aby se dostali na druhou stranu. Než koleje přejdou, vlak se velmi rychle přiblíží. Navíc trať vedoucí přes Rájec-Jestřebí je velmi frekventovaná," popsal starosta Rájce-Jestřebí Pavel Perout.

Přejezd přitom podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty není nebezpečný. „Přejezd u železniční stanice v Rájci-Jestřebí je v téměř nejvyšší možné bezpečnostní konfiguraci. Upozorňují na něj značky s reflexními podklady, světelná i zvuková výstraha, závory, zábrany pro chodce proti jejich podlézání, je na něm nainstalovaný i bezpečnostní kamerový systém," vyjmenoval Jakub Ptačinský.

Dodal, že vybavení přejezdu bezpečnostními prvky, jaké jsou v této obci, stojí asi deset milionů korun.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Ptačinský: Za většinu nehod můžou řidiči

Jižní Morava - I sebelepší značení je k ničemu, pokud chodci a řidiči nedodržují základní zákony a pravidla. Na to upozorňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. „Nejvíc nehod je na přejezdech se světelným značením bez závor," říká Ptačinský.

Jak často kontrolujete stav přejezdů?

Provozovatel dráhy podle vyhlášky prohlíží všechny přejezdy jednou ročně. Dál je všechny kvůli rozhodnutí ministerstva dopravy každých pět let kontrolují zástupci policie, vlastníka komunikace a Správy železniční dopravní cesty. Každoročně se také koná takzvaná Krajská přejezdová komise, kde se dohodneme s vlastníky nebo správci komunikací, policií a odborem dopravy Jihomoravského kraje na prioritách při investicích a opravných pracích na železničních přejezdech.

Na kterých přejezdech v kraji jsou nehody nejčastější?

Na přejezdech zabezpečených světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením bez závor, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Za nehody tam ale nemůže způsob zabezpečení, ale intenzita provozu.

Může lepší zabezpečení omezit počet havárií?

Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla. Devětadevadesát procent nehod na přejezdech zaviní řidiči.

Jaké jsou v současnosti trendy při stavění přejezdů?

Jako součást velkých investičních akcí se na hlavních tratích místo přejezdů stavějí mimoúrovňová křížení, která jsou nejbezpečnější. Výstavba bezpečného nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na sto milionů korun.

Díky číslování rychle zastaví vlak

Jižní Morava - Vlak narazil do auta? Na přejezdu je překážka? Stačí uvést číslo přejezdu, a provoz v místě problému se může téměř okamžitě zastavit. Tak už pět let funguje systém číslování přejezdů, který zavedla Správa železniční dopravní cesty.

Železniční přejezdy díky němu mají svá jedinečná čísla. „Jsou napsaná černým písmem na bílé samolepící reflexní fólii. Tu lidé najdou u přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem nebo mechanickým zařízením na rubové straně ramene každého výstražného kříže. A v případě přejezdů se světelným zařízením jsou číslice na rubových stranách světelných skříní," vysvětlil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Dodal, že například přejezdy na dráze patřící státu mají čísla P1 až P9000. „Systém funguje tak, že například řidič auta uvízlého na přejezdu, který chce zastavit provoz, zavolá na některou z tísňových linek jako 112 nebo 150. Operátor pak volajícího navede k tomu, aby mu sdělil číslo přejezdu," vysvětlil Illiaš.

Zástupce integrovaného záchranného systému pak volá podle tabulky výpravčího a sdělí mu požadavek na zastavení železničního provozu. Výpravčí potom podle své tabulky zjistí konkrétní přejezd a traťový úsek a učiní nutná opatření.

VOJTĚCH KUČERÁK

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

Autor: Redakce

1.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 20 000 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě dělník do výroby. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Požadujeme vzdělání s min. výučním listem, dále pečlivost, samostatnost a zručnost. , Náplní práce budou běžné činnosti naší výroby např. zakládání výrobků na pecní vozy, práce s měřidly, manipulace s výrobky apod. , Převážené jednosměnný provoz, možné i práce v noci., Zaměstnanecké výhody: firemní obědy, odměny dle prémiového řádu., CV zasílejte na email bestb@bestb.cz. Pracoviště: Best - business,a.s. - pracoviště kunštát, Zbraslavecká, č.p. 777, 679 72 Kunštát na Moravě. Informace: Nikola Křížová, +420 516 462 264.

Služby - Služby Kadeřník 15 000 Kč

Kadeřníci kadeřník/kadeřnice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Hledáme do našeho týmu milou a usměvavou kadeřnici/kadeřníka se zájmem o práci a vzdělávání se. Jedná se o práci na zaměstnanecký poměr. Kadeřnictví má zavedenou klientelu a pracuje s nejlepšími značkami a produkty na trhu. Školení kadeřníků je hrazené firmou. Podmínkou je vyučení v oboru kadeřník, možno absolvent/ka. , Zaměstnanecké výhody: firemní oblečení, placené školení., PRVNÍ KONTAKT: životopis zaslat na e-mail. adresu terezieminxova@seznam.cz nebo telefonický kontakt PO-PÁ v době 9.00-17.00 hod na č. 776 374 049.. Pracoviště: Conella spol. s r.o. - provozovna boskovice, Masarykovo náměstí, č.p. 2450, 680 01 Boskovice. Informace: Terezie Minxová, +420 776 374 049.

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 18 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní ostraha prodejen. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou. Možno OZP., Věk nad 18 let, příjemné vystupování, trestní bezúhonnost, přiměřený zdravotní stav, praxe výhodou není však podmínkou. Certifikát strážného zajistíme! , Turnusové směny (7.00-20.00 hod)., KONTAKT POUZE TELEFONICKY od pondělí do pátku v době 8.00-15.00 hod na č. 606 333 112 - pro informování ohledně pracovního místa nebo kontakt na mail: p.liebertzova@bohemiaplus.cz . Nechodit na pobočku!. Pracoviště: Bohemia marten plus s.r.o. - místo výkonu práce blansko, Fügnerova, č.p. 2387, 678 01 Blansko 1. Informace: Pavla Liebertzová, +420 606 333 112.

Obchod - Obchod Obchodní referent 20 000 Kč

Obchodní referenti Technicko ochodní referent. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení., Máte technické vzdělání a technické myšlení?Máte dobré komunikační schopnosti?Jste schopen pojmout velké množství informací a pracovat s nimi?Jste schopen příležitostné komunikace v angličtině?Hledáte stabilní společnost, s důrazem na kvalitu, rychlost, čestnost, invenci, dialog a osobní přístup? Pokud jste si na tyto otázky odpověděl/a kladně, pak je tato pracovní nabídka přímo pro Vás!, Vybraný úspěšný kandidát bude na divizi plošných spojů, ZODPOVĚDNÝ za: zpracování poptávky od zákazníka, technické posouzení vyrobitelnosti,zpracování cenové kalkulace, , komunikace s tuzemskými i zahraničními zákazníky,, POŽADUJEME:SŠ vzdělání elektrotechnického nebo technického směru,předchozí praxi na obdobné pozici výhodou, ale je vhodné i pro absolventy,AJ mírně pokročilý (slovem i písmem),samostatnost, vysokou míru zodpovědnosti, ochotu spolupracovat, hledat nová řešení, přicházet s návrhy, chopnost práce pod tlakem., NABÍZÍME:zodpovědnou samostatnou práci v obchodním týmu,zázemí stabilní, silné společnosti s velkým potenciálem,motivující platové ohodnocení,1 směnný provoz, pružná pracovní doba, řadu benefitů (sick days, jazykové a profesní vzdělávání, firemní školka, podpora dojezdnosti, aj.) , moderní administrativní a výrobní prostředí,místo výkonu: Boskovice nástup: IHNED nebo dle domluvy.První kontakt na mail: personalni@gatema.cz. Pracoviště: Gatema a. s., Průmyslová, č.p. 2503, 680 01 Boskovice. Informace: Marie Vidláková, +420 720 979 656.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autobusové nádraží v letovicích. Ilustrační foto

V Letovicích otevřeli nové nádraží. Čekárna ale zůstává zavřená

Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Trenér Zbrojovky Pivarník: Na motorce relaxuji, v helmě jsem od všeho izolovaný

Brno – Mohl zůstat v nejvyšší soutěži. Smlouva ve Zbrojovce mu umožňovala, aby po sestupu brněnského klubu odešel, navíc měl nabídky z první fotbalové ligy. Ovšem slovenský trenér Roman Pivarník zůstal a už v neděli od šesti hodin večer povede své svěřence do úvodního utkání druholigového ročníku proti Jihlavě. „Asi by pro mě bylo jednodušší jít do první ligy, ale oblíbil jsem si Brno, město, fanoušky i klub,“ vysvětluje pro Deník Rovnost jedenapadesátiletý kouč.

Vzácné šperky střeží dvoje dveře. Klenotnici otevřeli na den Mendelova narození

Brno - Dvoje masivní dveře otevřeli v pátek dvěma starodávnými klíči. Klenotnice Augustiniánského opatství je nově přístupná veřejnosti. Patří mezi nejstarší dochované prostory tehdejšího cisterciáckého kláštera.

Sníst sto knedlíků? Záleží i na těstě, říká jedlík

Miroslav - Až 128 knedlíků dokázal už při miroslavském Meruňkobraní ve dvaceti minutách tradiční soutěže jedlíků spořádat Kamil Hamerský. A jedlík z Domanína na Žďársku je pořád při chuti. „V sobotu budu opět soutěžit a zase chci vyhrát,“ říká šestačtyřicetiletý obráběč kovů.

Sochařská díla i tradiční jarmark. Hosty pobaví pouze horňáci

Velká nad Veličkou /TIPY NA VÍKEND/ – Výběr ze sochařského díla Franty Úprky, přehlídka dětských zpěváků, tradiční jarmark, výstava fotografií či vystoupení folklorních souborů. To je jen malý výčet z víkendového programu tradičních Horňáckých slavností ve Velké nad Veličkou na Hodonínsku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT