Ve městě mají své prodejny tři různé řetězce, výhrady na kvalitu čerstvého zboží se dotkly všech. „Od otevření poklesla třeba v místním Lidlu kvalita ovoce a zeleniny. Nevím, jestli je to chyba v objednávce nebo nedostatek v zásobování. Člověk si ale zvykne, že v každé prodejně nakupuje něco jiného,“ sdělil třeba Zdeněk Konečný.

Zástupci řetězců Deníku Rovnost vzkázali, že léto je pro zachování kvality potravin zvláště náročné. Upozornili především na vysoké teploty. „I přes maximální snahu se může stát, že zaměstnanec přehlédne kousek, který do prodeje už nepatří. V takovém případě velmi rádi uvítáme upozornění ze strany zákazníků,“ ujišťoval například mluvčí řetězce Penny Tomáš Kubík.

S ohledem na řadu dalších povinností totiž podle něj zaměstnanci vše nepohlídají. „Lidé se mohou s důvěrou obrátit na některé z prodavaček či prodavačů. K dispozici jim je také vedoucí celé prodejny. Tak to funguje nejen ve Slavkově,“ doplnil Kubík.

Někteří lidé ale zároveň mezi různými prodejnami na jižní Moravě vnímají rozdíly . „Všímám si třeba, že obchody nejsou upravené, mají nepořádek v uličkách, nedoplněné zboží, prázdné regály nebo skoro žádné pečivo. Souvisí s tím pak dlouhé fronty u pokladny. Srovnávám to s obchody stejných řetězců v Brně,“ zdůraznila Zuzana Krčilová.

KVALITA POTRAVIN

Ovoce a zelenina jsou v letních měsících nejnáchylnější ke zkažení.

V případě nálezu bývají k dispozici prodavači i vedoucí dané prodejny. Ve vytížené sezoně nemusejí stíhat.

Stav potravin hlídají také kontroloři z potravinářské inspekce.

Zdaleka ne všichni oslovení jsou ale k nabídce a kvalitě zboží kritičtí. Martin Holoubek podle svých slov dosud nakoupil převážně tak, jak chtěl. „A to jak v Penny, Lidlu nebo Bille. Zrovna Penny má ovšem spoustu jiných nedostatků. Souvisejí s doplňováním zboží do regálů a mnohdy s čerstvostí pečiva,“ reagoval Holoubek.

Podle mluvčího Kubíka se náročnost péče u různých potravin výrazně liší. Vzpomněl maso či mléčné výrobky. „Zajištění jejich kvality je výrazně snazší, jelikož se všechny tyto produkty nacházejí v chladicích regálech a v souladu se zákonem prodáváme pouze potraviny, které nepřesáhnou datum spotřeby,“ dodal. Kvalitě a stavu nabízeného jídla a nápojů se věnují také kontroloři z potravinářské inspekce. Třeba v Jihlavě v květnu neváhali s uzavřením prodejny Billa kvůli hlodavcům. Zavřít musela také menší samostatná prodejna v Táborské ulici v Brně.

Kvalitě a čerstvosti potravin přitom věnují prodejci podle svých slov mimořádnou péči. „Každou dodávku ovoce a zeleninu již na našich centrálních skladech pečlivě kontrolují pracovníci kvality. Vyhodnocujeme celou řadu kritérií, ať již zralost, velikost, absenci plísní, ale třeba i šťavnatost, nebo kyselost. Na naše prodejny se tak dostane pouze ovoce a zelenina té nejvyšší kvality, zatímco máme nastavena pravidla tak, že naši zaměstnanci pravidelně kontrolují stav ovoce a zeleniny přímo na prodejnách,“ vysvětlil mluvčí jednoho z nich Tomáš Kubík.