Ve svých vozech přepravili řidiči městské hromadné dopravy v Brně loni každý den přibližně milion cestujících. Statisíce z nich jely s předplatní jízdenkou, desítky tisíc ale bez jakéhokoli dokladu. Brněnský deník Rovnost přináší souhrn nejdůležitějších statistik brněnského dopravního podniku z minulého roku.

ŠALINKARTY. Za předplatní jízdenky loni lidé zaplatili brněnskému dopravnímu podniku dohromady 745 milionů korun. Podnik vydal 571 712 papírových předplatních jízdenek. Pravidelně si ji pořizuje také Karel Brabec z brněnských Vinohrad. „Každý den jezdím do školy a zpátky, čtyřikrát týdně navíc na florbalový trénink a občas také potřebuji popojet po městě z jiných důvodů. Šalinkarta je pro mě cenově nejvýhodnější,“ svěřil se muž. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, elektronický jízdní doklad si pořídilo téměř sedmasedmdesát tisíc cestujících.

V nové byty se promění dva pavlačové domy na brněnském Cejlu.
Pavlačové domy na Cejlu opraví pro důchodce. Ve vnitrobloku bude oddechová zóna

ČERNÍ PASAŽÉŘI. Oproti předchozímu roku přistihli revizoři zhruba o tři tisíce cestujících bez platné jízdenky méně. Ubylo však kontrol. „Revizoři totiž pracují současně jako informátoři při výlukách, které se loni v Brně udály,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. Na pokutách loni revizoři vybrali přes šestadvacet milionů korun.

Rok brněnského dopravního podniku

Loni využil každý den brněnskou hromadnou dopravu milion lidí.
Jeden revizor za uplynulý rok zkontroloval zhruba 5,5 milionu cestujících v celkem čtyřiceti vozech.
Ubylo neplatících studentů, naopak přibylo lidí nad čtyřicet let, kteří cestují bez jízdenky.
Loni řidiči hromadné dopravy méně bourali, nejčastěji v pondělí, čtvrtek a pátek. Při nehodách nikdo nezemřel.

UBYLO NEHOD. Řidiči dopravního podniku méně bourali. Řešit museli o třiatřicet havárií méně než v roce 2017. „Snižuje se také podíl nehod, kdy je na vině náš řidič. Například v roce 2015 to byla každá třetí nehoda, loni až každá čtvrtá,“ srovnala Tomaštíková.

Při srážce s vozem podniku loni nikdo nezemřel. „Mezi nejčastější příčiny nehody patří nedání přednosti v jízdě a nepozornost. Nejvíc havárií připadá na pondělí, čtvrtek a pátek,“ upřesnila mluvčí.

MILIONY ZA VANDALY. Nejčastějším terčem vandalů se v souvislosti s hromadnou dopravou staly autobusy, tramvaje a zastávky. Výtržníci zničili věci za tři a půl milionu korun. „Pozorujeme mírný pokles vandalismu při ničení zastávek i uvnitř vozů. To se dá vysvětlit i častějším využitím kamer,“ informoval mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Vlakové nádraží v brněnských Horních Heršpicích. Ilustrační foto.
Vlak projíždějící nádražím v Horních Heršpicích odmrštil muže na nástupišti

Městská policie posiluje hlídky tam, kde se například nově objevují vandalové. „Nejčastěji se jedná o konečné linek. Dopravní podnik nás informuje třeba o nové skupině sprejerů. Pachatele vandalismu se poté snažíme odradit častějšími kontrolami daného místa,“ dodal mluvčí brněnské městské policie.