Zhruba o hodinu a půl později přichází na čtvrteční předvolební debatu Rovnosti lídr občanských demokratů do krajských voleb Jiří Nantl. Zdržel se v koloně. Je to příznačné pro hlavní téma diskuse, kterým je právě špatná dopravní situace na jihu Moravy.

Šalamounsky vyřešil cestu kandidát za koalici Spolu pro Moravu Tomáš Fénix. „Přijel jsem vlakem. Považuji za nerozumné, že někdo v takové situaci jede autem,“ prohlašuje.

Jednou z klíčových staveb v kraji je dostavba dálnice D52, která má spojit Brno s Vídní. Za poslední volební období se vůbec nepohnula. Šéfredaktor jihomoravských Deníků Rovnost Michal Šupálek se proto ptá politiků, zda by se neměla znovu otevřít otázka vedení dálnice. „Trasa přes Mikulov je správná, i když chápu, že někteří letití odpůrci pracují, aby všem vnutili svůj názor,“ říká hejtman Bohumil Šimek.

Fénix s ním nesouhlasí. „Kdybychom postavili dálnici od Břeclavi, nemuseli na nás Rakušané patnáct let čekat. Teď už je pozdě,“ míní.

Minulý týden krajští zastupitelé schvalovali trasu nové silnice 43. Povede přes brněnskou Bystrc. „Nevíme, jestli existuje lepší řešení, ale ani jestli tohle řešení je nejlepší. Chybí data,“ stěžuje si Libor Bláha z SPD.

Ve špatném stavu jsou i silnice druhé a třetí třídy. „Kraj by okamžitě potřeboval tak pět miliard korun,“ konstatoval komunista Stanislav Navrkal. Dokud nebude mít kraj stejný balík jako v jinde, situace se ale podle lidovce Jana Grolicha nezlepší.

Ještě nákladnější pak jsou rekonstrukce mostů. „Může stát pět milionů, ale třeba u Hodonína vychází na 120,“ vyčísluje Šimek.

Plánovaná trasa dálnice D52.Zdroj: archiv ŘSD