Jejím nasazením lidé podle praktického lékaře Ivo Procházky snižují riziko hlavně pro okolí, protože nikdo neví, zda sám není infekční. „Od okolí rouška lidi ochrání do určité míry. Stoprocentní ochrana zdravého jedince to není, ale jedná se o maximum možného,“ vysvětlil. Nejúčinnější je podle Procházky s nikým se nestýkat na menší vzdálenost, než jsou dva metry.

Nejvíce se chránili lidé u prodejen v Blansku, Hodoníně a Znojmě. Ze sta příchozích splnily povinnost roušky či jiné ochranné pomůcky přes obličej všichni. Tam nasadili tři lidé dokonce respirátory. „Překvapilo mne, že všichni lidé, které jsem v obchodě potkala, měli skutečně roušku nebo alespoň šátek přes nos a ústa. Nakupování bylo velmi klidné, prodavačky se chránily rouškami a rukavicemi,“ sdělila zákaznice znojemské prodejny Kaufland Renata Vávrová.

Lidé s rouškami

- Lidl v Brně: 99
- Lidl v Blansku : 100
- Tesco v Břeclavi: 96
- Kaufland v Hodoníně: 100
- Lidl ve Vyškově: 100
- Kaufland ve Znojmě: 100

Číslo udává počet lidí s rouškami ze sta příchozích kolem pátečního poledne.

Svědomití byli v pátek také nakupující ve vyškovském obchodě Lidl, kam bez obličejové ochrany nepřišel ani jeden zákazník. Roušku v těchto dnech nosí i Michaela Malcherová z Vyškova, která je sama vytváří i pro ostatní. „Sice nejsem švadlena, ale pokusila jsem se podle všeobecného návrhu skládaných roušek ze stoprocentní bavlny ušít hlavně pro rodinu. Můj šicí stroj neprošije víc vrstev, tak dělám jen základní, dají se ale nosit dvě na sobě. Hlásí se mi kvůli tomu přátelé, tak alespoň trochu pomohu," sdělila.

Mezi hříšníky v Břeclavi byla mimo dalších i dvojice mladých lidí, kteří si roušky před tamní prodejnou Tesco sundali kvůli kouření. Ochranu si z obličeje dali pryč i přesto, že se nacházeli na veřejném místě, kde je její nošení povinné. Bez roušky byla vidět i mladá žena jdoucí z prodejny s nákupem.

 #interaktivni-infografika|7b97f5fa-3988-450d-8387-dc19fb57d066#

V Brně dodrželi povinnost ochrany obličeje všichni nakupující až na jednoho mladého muže, který si ochranu úst a nosu nenasadil nejen před vstupem do obchodu, ale neměl ji na správném místě ani při odchodu z prodejny. Každý pátý Brňan zároveň přicházel nakupovat už vybavený ochrannými rukavicemi na rukou.

Prodejci se snaží omezovat fyzický kontakt zaměstnanců se zákazníky na minimum. „U pokladen jsme umístili upozornění, aby zákazníci co nejvíce využívali platby kartou. Snažíme se zajistit i dezinfekční prostředky ve vstupech do prodejen,“ nastínila mluvčí řetězce Lidl Zuzana Holá.

Online reportáž