Řidič Martin Hemza z Velkých Bílovic na Břeclavsku jezdí často do Brna po dálnici D2. Stovky billboardů, které ji lemují, už za roky strávené za volantem ani neregistruje. „Vážně už je ani nevnímám. Jen pokud mě nějaký nový zaujme,” svěřil se Hemza.

Nejen tohoto řidiče proto může překvapit zásadní změna, kterou už od konce roku plánují představitelé Ředitelství silnic a dálnic. „Máme v rukou Bezpečnostní inspekci, která obsahuje evidenci veškerých reklamních zařízení nacházejících se podél sledovaných silnic. Tedy nejen reklamní zařízení, které představují v okolí silnic pevné objekty, ale také další objekty s rušivým vlivem na účastníky provozu na pozemních komunikacích,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

KULTIVOVAT, VYČISTIT

Změnu a pročištění prostorů u silnic vítá učitel autoškoly Marek Neuschl. „Billboardy u silnic mohou rozptylovat pozornost, to je nepochybné. Podíváme-li se na západ od našich hranic, takové množství reklamních plocha tam nenajdeme. Oni jsou prostě vyzrálejší. Nejsem pro plošný zákaz, ale jistá kultivace by byla na místě,“ zhodnotil Neuschl.

Silničáři naopak počítají s tvrdším postupem. Díky nové databázi staveb, které u silnic nemají podle odborníků být, začne ještě letos jejich likvidace. „Databáze poslouží při změně legislativy, která se týká problematiky reklamních zařízení. Ta vstoupí v platnost v letošním roce. Počítáme s hromadným odstraňováním objektů, které v okolí silnic prvních tříd a dálnic nemají své opodstatnění,“ dodala s tím, že jen u dálnice D2 mezi Brnem a Břeclaví eviduje ředitelství silnic celou stovku billboardů.

Vrásky na čele tak patrně přibudou reklamním agenturám a všem, kteří umožňují existenci velkých reklamních poutačů u cest. „Radost z toho nemám, ale co nadělám, když to řeší zákon. U silnic prvních tříd má naše agentura několik billboardů. Z jednoho máme ročně asi třicet tisíc korun,“ posteskl si majitel reklamní agentury ze Znojma Luděk Herman.

Desítky billboardů obklopují dlouhodobě královské město Znojmo ze všech stran. O jeden takový si při havárii značně poničil auto jeden ze znojemských taxikářů. „Tento billboard se už v místě neobjevil. Dáváme souhlas s jejich budováním jen tam, kde jsou za zábranami, jako jsou například svodidla,“ konstatoval dopravní inženýr Jiří Latner.

Jak dodal, složitější to bude například s řadou billboardů v zahrádkách na příjezdu do Znojma Od Prahy. „Tam jde totiž o kompetenci stavebního úřadu,“ naznačil Latner.

DIVOKÁ DEVADESÁTÁ

Podle odborníků začal divoký rozmach billboardů a reklamních ploch už v devadesátých letech minulého století. „Tehdy se vydávala povolení na dobu neurčitou. Po novele po roce 2000 se povolovaly na nejdéle pět let. Poslední úpravy zákona hovoří o tom, že před jakoukoli pevnou překážkou musí být nějaký zádržný systém. Tedy například svodidla,“ přiblížil dopravní inženýr Latner.

Jak doplnil, to vše se týká lokalit mimo zástavbu. Zda tedy zmizí billboardy v intravilánech měst a obcí není nyní jasné. „My mnohdy vydáme negativní stanovisko, ale stavební úřad billboard přesto povolí,“ dodal.