Po brněnských ulicích se často pohybuje na elektrokoloběžce. Plánuje na ní dokonce brzy jezdit tak často, že už si znovu nekoupí předplatní jízdenku do městské hromadné dopravy. „Zatím jezdím spíše na kratší vzdálenosti, ale chci ji využít ještě víc,“ svěřil se student Jakub Coufal.

Na svých cestách se často potýká s hrubým chováním řidičů. „I když dodržuji všechny předpisy, tak mě vytroubí. Třeba není příjemné, když při čekání na odbočení vlevo kolem mne projede za hlasitého troubení osmdesátkou auto,“ popsal své zkušenosti s dopravou mladík.

Sdílené přístroje vidí Brňané od začátku měsíce po zimní přestávce stále častěji. „Oficiálně sezonu zahájíme na začátku dubna, ale okolo 150 kusů jsme do ulic umístili už nyní,“ sdělil za provozovatele elektrokoloběžek Yoyoway Jiří Hofr.

Doplnil, že letos společnost počet přístrojů v Brně navýší přibližně na tři stovky. „Chceme přidat i více, ale nehodláme ulice zahltit. Musíme je zároveň zabezpečit servisem i zaměstnanci v ulicích, aby se nepovalovaly po zemi,“ objasnil Hofr.

Přes dřívější prohlášení se zástupci města používání přístrojů v ulicích omezovat nechystají. „Nechali jsme si zpracovat právní analýzu možností regulace, zákon nám ji neumožňuje. Nemůžeme postupovat podobně jako v Praze, kde vypnuli jednu oblast. Pak bychom museli odstavit téměř celou oblast, kde se elektrokoloběžky v Brně pohybují,“ vysvětlil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Jako na kole

Na uživatele elektrovozítek nahlíží zákon stejně jako na cyklisty. Nemohou jezdit po chodnících a pro své cesty musí používat silnice. „Do pěší zóny v centru města se dostanou bez omezení. Jedinou výjimku tvoří Česká ulice, kde platí zákaz vjezdu pro kola a tedy i elektrokoloběžky,“ přiblížil mluvčí brněnských strážníků Pavel Šoba.

Jak se chovat na koloběžce

Jezdit pouze po silnici nebo cyklostezce.

Být ohleduplný a předvídatelný pro ostatní účastníky provozu.

Před jízdou vždy důkladně zkontrolovat brzdy a světla.

Jízdu přizpůsobit terénu.

Parkovat vždy pouze u stojanů.

Před přechodem pro chodce vždy sesednout z kola či koloběžky.

Nosit vždy přilbu.

Požívání alkoholu nebo jiných návykových látek je zakázáno.

Zdroj: manuál Na kole i koloběžce bezpečně

Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, zástupci města loni na podzim vydali manuál pro jízdu na koloběžkách a kolech. Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka i přes jeho existenci vždy záleží na chování lidí. „Často narážíme na neochotu uživatelů dodržovat pravidla. Koloběžky odkládají na nevhodných místech nebo se pohybují tam, kde nemají co dělat. Třeba na chodnících,“ sdělil Čížek.

V brněnských ulicích letos přibude 360 stojanů, kde si lidé odloží kola i koloběžky. S jejich umísťováním začnou zástupci města v dubnu. Brňané je uvidí u škol, nemocnic či úřadů. Uživatelé sdílených elektrokoloběžek najdou v letošním roce nová stanoviště v Technologickém parku a v kampusu v brněnských Bohunicích.

Už loni se objevily spekulace o tom, že do brněnských ulic plánuje umístit sdílené stroje také provozovatel elektrokoloběžek v Praze, společnost Lime. „Aktuálně se plně soustředíme na provoz v Praze. Situaci v Brně ale bedlivě sledujeme a možnosti rozšíření služby právě tam stále zvažujeme,“ poznamenal provozní manažer Lime Ondřej Široký.

Oldřich Haluza, Jana Tomalová