Je jedním z nejúspěšnějších českých podnikatelů posledních let. Proslul především svými žlutými autobusy, v poslední době se zaměřil i na vlaky. Netají se svými názory na politiku a politiky a vysloužil si od nich několik výhrůžek trestním oznámením. Otevřeně mluví o uplácení a stal se dokonce členem správní rady nadačního fondu proti korupci.

V posledních dnech ale především vysvětluje problém se dvěma řidiči, které v Norsku zadržela policie a nechala si také jeden z autobusů, v němž údajně pašovali drogy, a vrátit se jej rozhodla až v pátek. „Tito lidé u nás pracovali roky. Jejich případ je teď důrazným varováním pro všechny profesionální řidiče," říká Jančura.

Jaká je nyní situace týkající se vašeho autobusu v Norsku?

Pro autobus si musíme přijet. Norové neměli důvod ho zadržovat. Ale ta věc se nás netýká. Řidiči autobus ukradli o půlnoci, kdy měl stát před hotelem, tedy bez cestujících, a něco někam vezli. To víme ze záznamů navigace. Ale je to jejich osobní problém, nemůžeme nést zodpovědnost za to, co ve svém volném čase dělá patnáct set našich zaměstnanců. Když znásilňují, kradou či vraždí, je to jejich problém. My je můžeme maximálně propustit, když se dozvíme, že porušují zákon.

Jak zatčení řidičů ovlivnilo cestující?

Jsou v pořádku. Zpět jsme je dopravili letadlem.

Náklady na letenky asi nejsou nejnižší. Kolik jste museli kvůli řidičům platit navíc?

To je mi jedno, to neřeším. Je to stejné, jako když se autobus někde rozbije. Nejdůležitější je dopravit klienty. Ať už pošleme letadlo, nebo třeba taxíky. Navíc cestujících v Norsku nebylo moc, takže to velké náklady nebyly.

Prověřujete nějak uchazeče o práci u vás?

Ano. Dělají například čtyřhodinové psychologické testy. To je důležitá věc. Nahlédneme do člověka a zjistíme jeho předpoklady pro práci. Uchazečů o zaměstnání je hodně, ale špatně se hledají ti kvalitní. Přitom právě to, zda mají firmy dobré či horší zaměstnance a dobré či horší manaže-ry, dělá rozdíl mezi firmami u nás. Jestli má být společnost úspěšná, musí najít kvalitní lidi. Nám se to daří, jinak bychom tu nebyli.

Jak se vám daří podnikání s vašimi žlutými autobusy? Vynáší víc, nebo stagnuje?

Pořád stoupáme. Souvisí to s tím, že je krize. Lidé šetří a vyhledávají veřejnou dopravu. Čím je dražší nafta, tím víc rostou i naše náklady. Ale je to pro naši firmu jen třetina ze všech vynaložených peněz. Lidé přitom platí právě jen za palivo. Díky zvýšenému zájmu o hromadnou dopravu zavádíme i nové linky. Letos to byly už čtyři.

Kolik vlastně máte pravidelných linek?

Přesně to nevím. Vždy jsme měli spojení z krajských měst do Prahy a teď zavádíme i další spojení. Například z Brna do Zlína či Českých Budějovic, nebo z Prahy do Chomutova či Mostu. Tímto směrem půjdeme dál.

Majitel brněnské společnosti Student Agency Radim Jančura.Máte ambice i v regionální autobusové dopravě?

Regionální doprava přirozeně funguje jen díky dotacím. Jezdí jí lidé ráno do práce, odpoledne z práce, jinak proudy cestujících chybí. Takže dotace jsou na rozdíl od dálkové dopravy, kde stát dotuje vlaky Českých drah, v pořádku. Ale protože se chceme soustředit na vlakovou dopravu, nemáme peníze a čas se ucházet o provozování regionálních autobusů. Ty navíc už fungují dobře. Nemáme, co je víc učit.

Máte v hlavě některé další autobusové linky?

Nemám. To řídí naše ředitelka. Ta vždy něco vymyslí. Udělá třeba hlasování mezi lidmi a nechá se jimi inspirovat. Podle toho vymyslí jízdní řád. To už teď není na mně.

Několikrát jste zopakoval, že provoz žlutých autobusů neovlivní opravy D1. Ale skutečně věříte, že se vyhnou dálnici zácpy?

Uvidíme za týden. D1 se opravovala vždycky. Jen poslední dva roky ne. To bylo zlaté období. Drncala, ale jela nádherně. Předtím ovšem v létě byla vždy na několika místech zavřená. A opravy řidiči objížděli na jedné polovině dálnice ve dvou pruzích jedním směrem a druhým směrem jen v jednom pruhu. Teď to má být teoreticky lepší. Pojede se ve dvou pruzích každým směrem. Ovšem je to jen teorie. Otázka je, kolik osobních aut bude mít odvahu v tak úzkých pruzích předjíždět kamion. Uvidíme. Každopádně teď skoro všechny naše spoje přijíždí s předstihem pět až deset minut. Zpoždění kvůli opravám jsme propočítali na pět až osm minut. Takže to cestující nepoznají. S výjimkou čtyř ranních spojů, kdy je problém v ucpané Praze. Věřím, že opravy dálnice budou problém jen tohoto roku. A další roky se bude stavět podle zákona a Ředitelství silnic a dálnic překope projekt v souladu s českými zákony.

Teď narážíte na vlastní řešení úprav dálnice, které jste představil před několika týdny?

To není můj návrh, ale Ředitelství silnic a dálnic. Kolem roku 2000 ho najednou zahodilo do koše a vypracovalo nový, třikrát dražší a třikrát déle trvající návrh s horší kvalitou opravy.

Můžete problém blíže popsat?

Zákon dnes říká, že než stát investuje peníze, musí dělat studii proveditelnosti. Pokud by ji udělali i na opravu dálnice, museli by porovnat, kolik by stála oprava jiným způsobem a jaký by měla společenský přínos. Třeba by vyhrálo řešení, na kterém se pracuje nyní, ale taková studie vůbec nevznikla. Problém je, že stát se nedívá na řidiče jako zákazníky. Díky mýtu je D1 jediná zisková dálnice v zemi. Vydělá tři miliardy ročně, proto jsou peníze druhotné a důležitější je vliv na přírodu a společnost. A doba oprav musí mít vliv. Pokud zůstane sedm let Morava odříznutá od Čech, bude to poznat.

Jaké řešení prosazujete?

Pokud stát nechá pro další úseky opravy dálnice vypracovat studii proveditelnosti, jsem si jistý, že se bude opravovat efektivněji a rychleji původně plánovaným způsobem. Tedy kombinovanou opravou. Stará dálnice zůstane a stane se podkladem pro novou. Ta bude kvalitnější, než když se postaví zcela nová se svými poruchami. Samozřejmě tam, kde jsou nyní znát poruchy, je to signál špatného podloží a je nutné starou dálnici odvézt. Tam kde nejsou, je to známka, že vydrží stovky let. A bez ohledu na technologie je smutné, že se při opravách zbourají mosty a nadjezdy, které jsou za třetinou či polovinou životnosti. Jsou staré třicet či padesát let a staví se na sto let. Kdyby se dálnice o čtvrt metru rozšířila dovnitř, nebylo by to nutné.

S opravami dálnice stoupá význam železnice. Kdy se lidé z Brna do Prahy dostanou žlutými vlaky?

To záleží na ministrovi dopravy. Budeme urgovat, aby nám řekl, jestli v souladu se zákonem zrušil dotaci Českým drahám na této trati. Jakmile přijdou o dotace, postavíme strategii, podle které budeme vlaky provozovat.

Podle vyjádření ministerstva stát dotuje jen některé vlaky, které fungují jako veřejná služba.

To není pravda. Mezi Brnem a Prahou dotuje stát vlaky miliardou korun. Čtyři sta milionů jde na rychlíky a šest set na Euro City a Inter City. Rychlíky právo na dotaci mají. Ale u těch rychlejších musí být zrušena. Je to v rozporu s definicí závazku veřejné služby.

Nebojíte se, že vás pak stejně nepustí na trať do Prahy?

Na evropských kolejích může každý jezdit, kam chce, pokud zaplatí poplatek. Je pravda, že pokud trať nemá kapacitu, mají přednost vlaky, které jezdí jako veřejná služba, a pak ti dopravci, kteří na ní byli dříve. Ale je tam místa dost. Je to dvoukolejka a je na ní prostor pro mraky dopravců.

Majitel brněnské společnosti Student Agency Radim Jančura.Jak se vyplácí linky, které už provozujete?

Na Slovensku vyděláváme, tam jezdíme s dotacemi. U nás na lince PrahaOstrava jsme stále ztrátoví. Ale podle všeho jsme na tom nejlépe ze všech konkurentů na této trati.

Pokud jste ale ztrátoví, jak dlouho můžete ve ztrátě vydržet a fungovat?

Neomezeně dlouho.

Jak to vypadá s plánem zajistit i regionální vlakovou dopravu?

Kraje zatím nespěchají, přestože jim roku 2019, tedy za šest let, končí smlouvy s Českými drahami. A pak už nebude možné zadat zakázku na regionální dopravu bez výběrového řízení. Kraje by to už měly začít řešit teď, jinak pak nebudou schopné vlaky zabezpečit.

Známé jsou vaše ostré výtky vůči jihomoravskému hejtmanovi Michalu Haškovi. On vyhrožoval právními kroky. Už jste je nějak pocítil? Budete se soudit?

Věřím, že Hašek na mne dá trestní oznámení, na což se těším. Můj názor na něj se nemění. Je to člověk, který nikdy nepracoval a pro politickou kariéru je ochotný jít přes mrtvoly.

Proč se těšíte?

Nevím, co v trestních oznámeních bude. Ale je vždy zajímavé otevřít případ Hašek. Sliboval, že dá trestní oznámení za pomluvu. Budu se muset bránit, což je fajn.

Takže obranu máte připravenou?

To je jednoduché. Kraje zadaly v rozporu se zákony zakázku na deset let bez výběrového řízení Českým drahám, přestože jsme dali lepší a kvalitnější nabídku.

Podobně jste se pustil i do ministra financí Miroslava Kalouska. Ten už podal trestní oznámení?

To se taky nikdy nestalo. Politici víc mluví, než dělají.

Jako podnikatel jste se v Praze vrhl i na taxikaření. Bude i v Brně?

Nevím, myslím, že ne.

V čem je Praha tak výjimečná?

Ve světě je proslavená tím, že má zlodějské taxikáře. Cílem proto není vydělávat peníze, ale zaměřit se na kulturu cestování. Tak jak se nám ji podařilo změnit v autobusech.

Jste členem nadačního fondu proti korupci. Jak jste se k němu dostal? Co vlastně dělá?

Přizvali mne do něj před rokem. Chodí tam podněty na korupci včetně důkazů. Z nich připravujeme podklady pro policii. Jako první fond rozkryl zlodějiny v pražském dopravním podniku. Rozjeli jsme dvoumiliardovou zlodějinu ministra Jaromíra Drábka a náměstka Vladimíra Šišky na software pro ministerstvo práce a sociálních věcí. Vyhráli jsme a ušetřili státu miliardu.

A co vy a vstup do politiky?

Nikdy. Mohu měnit tuto zemi tím, že dělám, co dělám a mám přístup k médiím. A můžu svým způsobem měnit svět přes Student Agency.