Nové nádraží si po opravách za devětašedesát milionů korun mohou do pondělního slavnostního otevření užívat lidé v Břeclavi. V dohledné době na něm budou nastupovat do vysokorychlostních vlaků.

Nádraží železničáři otevřeli se zdržením kvůli změnám v projektu. „Původní plán byl otevřít už loni 30. června. Termín se prodloužil až do 5. prosince. Vzhledem k několika dodatkům se zvedla i cena. O sedm a půl milionu,“ zdůvodnil za zhotovitele MSO Servis jednatel Luděk Šebesta.

Součástí oprav byly úpravy vnitřních prostor a přístavba spojovacího koridoru mezi odbavovací halou a autobusovým nádražím. Objekt získal historizující vzhled z roku 1889. „Vracíme nádraží do podoby, kterou si zasloužilo. Jde o vstupní bránu do republiky,“ zmínil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Vzhled budovy si pochvalovala i cestující Jana Veselá z Horních Věstonic na Břeclavsku. „Nádraží bylo v katastrofálním stavu. Opravu si zaslouží,“ řekla.

Budova hlavního nádraží v Břeclavi
Rozsáhlá rekonstrukce podtrhující historizující vzhled začala v únoru 2018 a skončila v prosinci 2019.
Vyšla na 69 milionů korun.
V budově najde místo i nové muzeum železniční historie, posudkoví lékaři České správy sociálního zabezpečení, nebo třeba služebna policie a ostrahy.

Obnovy se dočká i přednádraží. Představitelé Břeclavi plánují uvolnit z rozpočtu dvacet milionů korun. Práce tam mají začít ještě letos v létě. „Ubude zaparkovaných aut, přibude naopak oddychová zóna se zelení a vodními prvky. Zakomponovat do projektu chceme i nádražní kapli a její okolí. Vznikne i koridor pro bezpečné přecházení cestujících k pěší zóně,“ vyjmenoval starosta města Svatopluk Pěček.

Záměrem železničářů je urychlit cestujícím přesun z Brna do Břeclavi. V části trati mezi Břeclaví a Vranovicemi proto od prosince testují vlaky o rychlosti 200 kilometrů v hodině.

Úsek je součástí připravované sítě vysokorychlostních tratí. Ta z Brna má končit v Šakvicích a bude odbočnou větví páteřní trati Praha – Brno – Ostrava. „Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav, jako je odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky testům získáme podklady,“ uvedl Svoboda.

Přípravy začnou ještě letos. Hotovo má být do konce roku 2025. „Do výkopu máme minimálně dva roky. Aktuálně je u nás platná legislativa nastavená na 160 kilometrů v hodině. Její změnu musí schválit Drážní úřad,“ přiblížil Svoboda.

Výrazného zásahu se pro zavedení dvousetkilometrové rychlosti dočká zabezpečovací zařízení. I proto testují železničáři mezi Břeclaví a Vranovicemi evropský zabezpečovací systém ETCS. „Umožňuje spolehlivě kontrolovat jízdu vlaků. Pokud například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj, chybu zjistí a vlak může bezpečně zastavit,“ vyzdvihl Svoboda.