Prošetřovali pohřební služby ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Tam se zaměřili na společnosti v Moravském Krumlově, Veselí nad Moravou a v Boskovicích. „Konkrétní jméno zatím nemůžeme zveřejnit, protože rozhodnutí ještě nenabylo právní moci," poznamenal ředitel inspektorátu pro jižní Moravu Karel Havlíček.

Přestupek podle něj spočíval v chybném sjednávání ceny. „Spotřebitele služba neinformovala o konečné ceně. Neuvedla daň z přidané hodnoty," řekl.

Firmu podle něj inspektoři postihnou sankcí v několikatisícové výši. „Tuto problematiku pokutujeme přísněji. Spotřebitel je totiž při pohřbívání někoho blízkého v těžké životní situaci a nemá myšlenky na ověřování a hlídání, zda jej někdo nešidí," uvedl Havlíček.

Že se pohřební služby vždy nechovají podle pravidel, potvrdila i Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů. „Není to naštěstí příliš často, dříve bylo hůře. Občas ale takové stížnosti dostaneme," sdělila.

Informace o špatném jednání kolegů dostávají i některé pohřební služby. „Setkala jsem se s tím, že lidé mají špatné zkušenosti s některými pohřebními službami. Domluvili se na ceně, na faktuře pak ale byla třeba o několik tisíc vyšší," popsala Olga Kelemenová z Břeclavi, jejíž firma patří do Sdružení pohřebnictví České republiky.

Lepší zkušenosti s pohřebními službami mají v Brně. „Ve městě je sedm pohřebních služeb. Spolupracujeme s nimi a žádné problémy nemáme. Stížností je málo, jsou to ojedinělé případy a vyřešíme je většinou hned," sdělil ředitel Správy hřbitovů města Brna Marek Šamšula.

Málo kontrol

Podle některých majitelů pohřebních služeb přesto mají inspektoři je i kolegy častěji kontrolovat. „Při počtu firem v Jihomoravském kraji jsou ty tři kontroly velmi málo, kontroloři by měli do provozoven chodit častěji," navrhla Kelemenová.

Například v sousedním Zlínském kraji se inspektoři zabývali patnácti firmami. „Měli jsme naplánovaných víc návštěv i na jižní Moravě, zkomplikovala nám to však náhlá nemoc jednoho z inspektorů. Neměli jsme proto dostatek pracovních sil," vysvětlil ředitel Havlíček.

Problémům mohou částečně předejít i pozůstalí výběrem pohřební služby. Ideální je, když ji doporučí někdo ze známých. „Není normální, aby policista, farář nebo doktor dával vizitku firmy. Může to být varovný okamžik, že jej za to platí nějaká firma. Nejlepší je zeptat někoho, kdo má osobní, ne profesní zkušenost," doporučila Kelemenová.

V každém případě je dobré mít s firmou smlouvu. „Lidé si musí dát pozor na to, aby smlouva měla všechny náležitosti včetně ceny za provedené služby," řekla Mazalová ze Sdružení ochrany spotřebitele.