Vystoupit z vlaku v Židenicích, dojet do Husovic na romantickou večeři se sklenkou vína a domů už jít pěšky bez starostí o auto. To umožňuje hned několik carsharingových společností, které v Brně půjčují vozy. „Aktuálně máme čtyřicet aut a do konce roku jich v Brně chceme mít až dvě stě,“ uvedl vlastník největší české carsharingové společnosti Car4way Pavel Louda. Firma teprve před pár měsíci rozšířila služby i do Brna.

Carsharing funguje tak, že si řidič auto za poplatek pouze půjčuje. „Vlastnit vůz se vyplatí, jen pokud najede ročně víc než deset tisíc kilometrů,“ tvrdí Louda.

Ilustrační foto.
Nehoda auta a motorky na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 u Brna

Řidiči potvrzují, že auta sdílí s ostatními hlavně kvůli úsporám. „Kvůli několika cestám ročně je pro mě nesmyslně drahé vlastnit auto. Začal jsem si je půjčovat asi před pěti lety v Autonapůl a od té doby bych neměnil,“ řekl Brňan Jan Perla.

Jak to funguje

Auta firmy si půjčují zájemci za poplatek, po využití ho kdekoli odstaví.
Polohu aut, která jsou aktuálně k dispozici, zobrazuje mapa v mobilní aplikaci.
Registrovat se lze na pobočkách i online.
K odemykání aut stačí registrační karta.
Auto si lze rezervovat předem.
Cena za jízdu se odečte z kreditu na registrační kartě. Například týdenní výpůjčka Škody Rapid u Car4way vyjde na 2990 korun.

Podle ekonoma z Vysoké školy ekonomické v Praze Lukáše Kovandy je sdílení výhodné především ve velkých městech, jako je Brno či Praha. „Systém se vyplatí těm, kdo často jezdí po frekventovanějších trasách třeba z Brna do Olomouce nebo z Prahy do Plzně,“ popsal.

Ve srovnání s taxislužbou je sdílení aut výhodnější. „Půlhodinová cesta stojí asi 180 korun,“ vyčíslil Louda. Podle online ceníku City taxi za stejnou cenu zákazník urazí taxíkem jen čtyři kilometry z bazénu na Kraví hoře k vlaku na dolním nádraží.

Printscreen webové stránky uzavirky.brno.cz.
Uzavírky v Brně ukazuje nový web. Neúplný, nepřesný, odpad, tvrdí někteří řidiči

Oblibu carsharingu zvýšilo zavedení rezidentního parkování. To má zvýhodnit Brňany při parkování v místě trvalého bydliště oproti ostatním řidičům. Uživatelé carsharingových vozů mohou kdekoli v modrých zónách zdarma odstavit auto.

V Brně s carsharingem jako první začal už v roce 2003 Michal Šimoník s družstvem Autonapůl. „Máme okolo třiceti aut, od malých přes rodinné až po devítimístnou dodávku i elektromobily. Pro vysokou poptávku budou vozy na léto přibývat,“ řekl. Další třicítku aut nabízí i provozovatelé služby Ajo.

Podnikatel Petr Soukeník z Brna používá carsharing i pro svou firmu. „Auto jsem si kupovat nechtěl, ale občas potřebuji jet někam dál vlakem a pak ještě autem. Spočítal jsem si, že autosharing se mi vyplatí,“ svěřil se.

Jeden z šesti architektonických návrhů předposlední zóny Nové Zbrojovky.
Bydlení v Nové Zbrojovce? Vyberou z šesti návrhů. Podívejte se, jak vypadají

Sdílení aut v kombinaci s cestou vlakem podporuje i společnost RegioJet, která zákazníkům nabízí výraznou slevu na služby Car4way.