Vystoupit z vlaku v Židenicích, dojet do Husovic na romantickou večeři se sklenkou vína a domů už jít pěšky bez starostí o auto. To umožňuje hned několik carsharingových společností, které v Brně půjčují vozy. „Aktuálně máme čtyřicet aut a do konce roku jich v Brně chceme mít až dvě stě,“ uvedl vlastník největší české carsharingové společnosti Car4way Pavel Louda. Firma teprve před pár měsíci rozšířila služby i do Brna.
Carsharing funguje tak, že si řidič auto za poplatek pouze půjčuje. „Vlastnit vůz se vyplatí, jen pokud najede ročně víc než deset tisíc kilometrů,“ tvrdí Louda.
Řidiči potvrzují, že auta sdílí s ostatními hlavně kvůli úsporám. „Kvůli několika cestám ročně je pro mě nesmyslně drahé vlastnit auto. Začal jsem si je půjčovat asi před pěti lety v Autonapůl a od té doby bych neměnil,“ řekl Brňan Jan Perla.
Jak to funguje
Auta firmy si půjčují zájemci za poplatek, po využití ho kdekoli odstaví.
Polohu aut, která jsou aktuálně k dispozici, zobrazuje mapa v mobilní aplikaci.
Registrovat se lze na pobočkách i online.
K odemykání aut stačí registrační karta.
Auto si lze rezervovat předem.
Cena za jízdu se odečte z kreditu na registrační kartě. Například týdenní výpůjčka Škody Rapid u Car4way vyjde na 2990 korun.
Podle ekonoma z Vysoké školy ekonomické v Praze Lukáše Kovandy je sdílení výhodné především ve velkých městech, jako je Brno či Praha. „Systém se vyplatí těm, kdo často jezdí po frekventovanějších trasách třeba z Brna do Olomouce nebo z Prahy do Plzně,“ popsal.
Ve srovnání s taxislužbou je sdílení aut výhodnější. „Půlhodinová cesta stojí asi 180 korun,“ vyčíslil Louda. Podle online ceníku City taxi za stejnou cenu zákazník urazí taxíkem jen čtyři kilometry z bazénu na Kraví hoře k vlaku na dolním nádraží.
Oblibu carsharingu zvýšilo zavedení rezidentního parkování. To má zvýhodnit Brňany při parkování v místě trvalého bydliště oproti ostatním řidičům. Uživatelé carsharingových vozů mohou kdekoli v modrých zónách zdarma odstavit auto.
V Brně s carsharingem jako první začal už v roce 2003 Michal Šimoník s družstvem Autonapůl. „Máme okolo třiceti aut, od malých přes rodinné až po devítimístnou dodávku i elektromobily. Pro vysokou poptávku budou vozy na léto přibývat,“ řekl. Další třicítku aut nabízí i provozovatelé služby Ajo.
Podnikatel Petr Soukeník z Brna používá carsharing i pro svou firmu. „Auto jsem si kupovat nechtěl, ale občas potřebuji jet někam dál vlakem a pak ještě autem. Spočítal jsem si, že autosharing se mi vyplatí,“ svěřil se.
Sdílení aut v kombinaci s cestou vlakem podporuje i společnost RegioJet, která zákazníkům nabízí výraznou slevu na služby Car4way.