V letních měsících nadšeně houbaří, kvůli výletům do jihomoravských nebo vysočinských lesů si však vlastní auto pořizovat nechce. K pohybu po Brně využívá Jan Dadák především hromadnou dopravu. Rozhodl se proto vyzkoušet takzvaný carsharing, tedy sdílení auta. „Zatím jsem vyrazil na několik stovek kilometrů dlouhou cestu do zahraničí za příbuznými, vůz jsem využil také k vyjížďce na houby. Osobně bych se přimlouval za novou předávací oblast v okolí Mendlova náměstí,“ řekl Dadák.

Zájemci mají k dispozici tři možnosti. Auto vyzvednou a odevzdají na předem daném místě, celém území města nebo si je půjčují mezi sebou. Služba se řidičům vyplatí většinou při ročním nájezdu okolo deseti tisíc kilometrů a méně. Lidem tak mizí starosti o servis a údržbu auta, zároveň si mohou vybrat jiný typ pro každou cestu. „Nikdo neví, jestli a kdy přijdou další omezení pohybu, a sdílená auta tak představují pružné řešení rodinné či firemní mobility, která ale uživatele k ničemu dlouhodobě nezavazuje,“ sdělil ředitel společnosti Autonapůl působící v Brně, Michal Šimoník.

Bruslení, ilustrační foto
Nevstupovat, led je tenký a nebezpečný, varují vodohospodáři z Povodí Moravy

Většina firem nabízí zákazníkům pohodlné odemykání telefonem nebo čipovou kartou, možnost auto vrátit v noci nebo i o víkendu či palivo v ceně. Rezervace nemusí klienti vytvářet dlouho dopředu, často stačí například pouze hodina. Nabídka současně zahrnuje výpůjčky jak na hodinu, tak na několik dnů. „Už loni na jaře jsme zaznamenali znatelný nárůst počtu registrací uživatelů, který stále trvá. Zjišťujeme přitom, že jej tvoří také lidé a firmy, jež v současné době čekají na nový vůz, nechtějí investovat do zdražujících ojetin nebo se bojí závazku v podobě leasingu,“ doplnil Šimoník.

Ceny za vypůjčení automobilů se v současné době pohybují od pěti set do tří tisíc korun za den, v závislosti na výběru značky. Mezi nabízené vozy patří nejčastěji auta značky Škoda, Renault nebo Volkswagen, někteří provozovatelé sdílí mezi svými zákazníky dokonce tesly. Zhruba pět stovek automobilů využívá aktuálně několik tisíc Brňanů.

Ve Fakultní nemocnici Brno přišli s novou metodou léčby..
Unikát z brněnské fakultní nemocnice: speciální protéza roztahuje dýchací cesty

Žádná ze služeb však dosud nepřišla s výraznou kampaní, kterou by se od konkurence zvládla odlišit. Žádný z provozovatelů tak mezi ostatními dosud nemá navrch. „Z absence výrazné kampaně může těžit kterýkoliv z provozovatelů. Pokud kampaň udělá, předběhne ty, kteří takto situaci nevyužijí. Firma, která to udělá jako první, určitě získá část nových klientů, kteří o službě uvažují nebo o ní dosud nevěděli,“ přiblížil před časem ekonom Petr Pelc.

Skeptický postoj však vůči sdíleným automobilům zaujímá autor projektu Brno na kole Michal Šindelář. „Zaniklo půjčování elektromobilů. Namísto něj nastoupily v Brně jiné služby s rozsáhlou flotilou aut, další do své sbírky zařadily také vozy typu SUV. Ze strany carsharingu tak dochází k rozšiřování zbytečně velkých automobilů ve městech,“ reagoval Šindelář.