Výhody v sociální síti vidí například dramaturg brněnského divadla Buranteatr Jan Šotkovský. „Každý den se snažíme něco přidávat. Hodně se tam objevují i fotografie, nejen psaný text. Velmi se nám osvědčilo psát upozornění na zbývající volná místa," vysvětlil. Podle něj se jedná o nejlevnější, nejrychlejší a nejefektivnější způsob komunikace s diváky. „Máme především studentské publikum, takže to výborně funguje," dodal.

Hokej vede

Sportovní kluby se k propagaci na sociální síti staví různě. Zatímco hokejová Kometa Brno má téměř čtyřicet tisíc fanoušků, fotbalová Zbrojovka je asi na šesti tisících. „Kometa v poslední době zažívala euforii, zato Zbrojovka si prošla sestupem do druhé ligy. V tom je velký rozdíl. Když se nám bude dařit na trávníku a budeme předvádět dobrý fotbal, lidé si najdou cestu i na náš facebook," myslí si marketingový pracovník fotbalového klubu Jaroslav Hajn. Podle šéfredaktora webu Komety Tomáše Čekala je ale potřeba umět se sociální sítí pracovat. „Pokud to Zbrojovka chytne za správný konec, může se dostat na stejná čísla jako my," myslí si.

Hned několik profilů na facebooku má brněnská Masarykova univerzita. „Centrálně spravované jsou například stránky našeho měsíčníku, stránka pro absolventy a stránka určená pro uchazeče o studium. Jejich obsah záleží na cílové skupině," řekla mluvčí školy Tereza Fojtová. Dodala, že existují i stránky pro cizince v angličtině nebo stránky jednotlivých fakult či projektů.

Pro zvětšení klikněte.

Pomalu se k zakládání profilů na sociální síti odvažují i radnice. Některé ale bojují s tím, že stránku, která má v názvu oficiální název, spravuje někdo jiný. Například znojemská radnice nemá s Oficiální stránkou města Znojma nic společného. „Facebook je svobodné médium, nemůžeme ovlivňovat, kdo jakou stránku založí. O kontakt s autory jsme se snažili, ale bohužel přesvědčit se je nepodařilo," podotkla mluvčí radnice Zuzana Pastrňáková.

Kladné ohlasy na stránku města zaznamenal například starosta Kuřimi Drago Sukalovský. „Sdělujeme takto informace o dění ve městě, o investicích, zveme lidi na akce nebo zveřejňujeme nové vyhlášky. Vše odlehčenou formou," sdělil starosta.

Svolávání akcí

Oficiální facebook má i Jihomoravský kraj. „Jsou tam pozvánky na kulturní, sportovní a další akce pořádané organizacemi, které kraj zřizuje," řekla mluvčí kraje Denisa Kapitančiková. Stránka má jen stovku fanoušků. Různé neoficiální profily jižní Moravy si ale oblíbilo i několik tisíc lidí.

Odbornice na nová média Alena Macková upozornila, že na facebooku se daří menším institucím a těm, kdo cílí na specifické skupiny. „Dokáží si své fanoušky najít snáz než velké firmy, kterým stránku spravují externisté," myslí si.

Facebook má obrovskou sílu i při svolávání na různé akce. Před dvěma týdny uspořádala například brněnská studentka Lucie Sárazová benefiční hraní na ulici. Vydělané peníze poslali hudebníci obětem povodní.

Většina zejména mladých Jihomoravanů nedá na sociální sítě dopustit. „Když člověk při jejich používání uvažuje rozumně, přináší spoustu užitku," myslí si Brňan Lukáš Trávníček. Souhlasí s ním i studentka ze Znojma Iveta Balcárková. „Je pro mě důležité, že tam hned zjistím aktuální informace ze školy nebo ze svého města," řekla.

Odbornice na nová média z fakulty sociálních studií Alena Macková říká: Problém jsou nenávistné komentáře
Propagace na sociálních sítích? Velké firmy s ní mohou mít problém. „Stránky často spravují externisté, kteří nedokáží správně reagovat," vysvětluje odbornice na nová média Alena Macková z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
Jak instituce využívají facebook k propagaci?
Začínají se na to soustředit stále častěji. Existují různí externí konzultanti, kteří se firmám mohou starat právě o tento marketing a ony si je najímají. To ale může být poněkud problematické.
V čem?
Jednání na sociální síti je založené na otevřené a obousměrné komunikaci. Fanoušci na facebooku mohou rychle a jednoduše reagovat na to, co tam firmy umístí. Pokud se ale o stránku stará externista, je pro něho těžké se vyjadřovat k některým věcem, které se ve firmě dějí. Neví, jak reagovat na nenávistné komentáře. Lidé si na sociální síti dovolí mnohem víc, než kdyby psali třeba e-mail. Firmy tyto příspěvky přehlíží či mažou. Nebo dokonce zakáží možnost komentovat nebo umísťovat komentáře na jejich stránku. Potom ale vůbec nemusí mít facebook a stačily by jim webové stránky s diskuzním fórem. Hodně s tím bojují velké firmy.
A co malé společnosti?
Například neziskové organizace nebo různé aktivistické skupiny mají na práci se sociálními sítěmi víc času, dělají to s láskou a samy a udržují kontakt se svými podporovateli. Dobře to funguje na lokální úrovni. Většina lidí bere facebook jako soukromý kanál a velké firmy si tam nechce pouštět, spíš si tam připustí lokální organizace, které znají. Jakmile to není založené na komunitním charakteru, tak to moc nefunguje.
Vyplatí se propagace na sociálních sítích všem firmám?
Záleží na tom, jaká je cílová skupina. Pro všechny nemá cenu se zaměřovat na marketing na facebooku Jednoduše proto, že jejich potenciální zákazníci na této síti zkrátka nejsou. Snáz si tam mohou najít místo ti, kteří jsou orientovaní na velmi úzkou skupinu lidí například s nějakým specifickým zájmem. Billboard na dálnici se může dost míjet s cílovou skupinou, zatímco přes facebook se sdělení k daným skupinám může dostat lépe.

Virtuální Kometa chce před Spartu

V polovině roku 2009 se počet českých uživatelů sítě Facebook počítal na pár set tisíc. Přesto už tehdy redakce webu hokejové Komety správně odhadla vývoj a založila pro fanoušky na této sociální síti stránku. Dnes má téměř čtyřicet tisíc fanoušků. Díky tomu jde o největší ryze jihomoravskou stránku. „Prostě jsme šli s dobou. Tehdy jsme byli skoro bez fanoušků," mluví o fenoménu poslední doby šéfredaktor webu Komety Tomáš Čekal.Podobně inovativně se brněnský extraligový klub staví i k dalším sociálním sítím. Největší sílu však má stále facebook. „Fanoušci chtějí s klubem komunikovat, to je silná stránka této sítě," vysvětluje Čekal.

Začátky ovšem byly rozpačité. Ne kvůli špatné práci se stránkou. Zkrátka se na ni neměl kdo dívat. „Počet fanoušků rostl více méně stálým tempem. Asi před rokem se ale ustálil. Samozřejmě záleží na tom, jestli se zrovna hraje sezona, nebo je přestávka," upozorňuje Čekal na zvláštnosti facebookových stránek sportovních klubů.

Na datu v kalendáři závisí také aktivita fanoušků na stránce Komety. Nyní v období dovolených je v útlumu. „Snažíme se nabízet našim čtenářům jiné věci, než se dočtou na našem webu nebo v novinách. Třeba fotky z přípravy nebo ze zákulisí týmu. Musíme mít jiný přístup, takový lidštější," prohlašuje šéfredaktor Komety.

Stejně jako na extraligovém ledě a v hledišti najdete rivalitu mezi jednotlivými facebookovými stránkami. Přestože je Kometa největší na jihu Moravy, v českém hokeji nevládne. „Původně jsme si dali za cíl dohnat v počtu fanoušků Pardubice. To se nám povedlo poměrně snadno. Teď jsme se zaměřili na Spartu, která má jako jediná víc facebookových příznivců," vytyčuje Čekal cíl, ke kterému Kometa potřebuje ještě šest tisíc kliknutí na tlačítko „to se mi líbí".

Kometa však ve virtuálním světě jedniček a nul urazila dlouhou cestu. „Když jsme začínali, měly naše příspěvky sotva pár takzvaných lajků. Rekord máme z play off loňského roku, kdy jsme u jednoho měli kolem lajků dvou tisíc," dodává Čekal.