VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důvod zpoždění? Rozpálené koleje se kroutí. Vlaky pak musí jet pomaleji

Jižní Morava – Cestující vlakem musí ve vedrech počítat 
s ještě většími zpožděními než obvykle. Horka totiž nepřitěžují jen lidem a zvířatům, ale i železniční dopravě. „Nejenom že se ve vlaku nedá vydržet, ještě ke všemu jezdí pozdě. Raději jsem měl jet autem," stěžoval si například Petr Vondrák, když vystoupil v Brně z vlaku z Prahy opožděného o dvacet minut.

17.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Na rozpálených kolejích totiž vlaky nabírají zpoždění. „Na některých úsecích jezdí 
z bezpečnostních důvodů na pokyn Správy železniční dopravní cesty pomaleji. Jedná se o takzvané teplotní pomalé jízdy," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zdržení vlaků je závislé na tom, jak dlouhá je trasa, po které jezdí pomaleji. A také na rozdílu mezi běžnou a sníženou rychlostí. U těch delších a pomalejších jde řádově až o desítky minut.

Pokud traťový pochůzkář při ranní prohlídce kolejí zjistí, že se pod náporem teplot koleje nebo výhybky kroutí, vyhlásí pomalou jízdu. Ta třeba platí na úseku mezi Skleným nad Oslavou a Řikonínem na Brněnsku. „Omezení rychlosti tam je až do jedenadvacátého srpna," informoval Šťáhlavský. Vlaky mezi Brnem a Prahou v těchto místech nabírají i půlhodinová zpoždění.

Rychlost však na kolejích neomezují jen vlaky. „Tam, kde nemáme koleje zapuštěné v silnici, jezdí tramvaje v horkých dnech pomaleji," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Omezení se týká hlavně tramvajových linek číslo jedna a osm, které místo šedesátikilometrovou rychlostí jezdí čtyřicítkou.

I ty nabírají zpoždění. „Představují několik minut. Víme, že to pro cestující může znamenat nepříjemnosti, ale jejich bezpečí je nám přednější," poznamenala mluvčí.

V extrémních vedrech v minulosti docházelo k vybočení kolejí. „Vzhledem k tomu, že se už dlouho používá nový systém upevnění kolejí k pražcům, se tento jev naštěstí prakticky nevyskytuje," objasnil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. V případě, že by 
k vybočení kolejí přesto došlo, vyřezali by pracovníci správy čtyři centimetry širokou spáru v kritickém místě. Koleje by dostaly prostor k rozpínání.

Aby s kolejemi nastal výrazný problém, musely by teploty být ještě extrémnější. „Nejhorší by bylo, kdyby v jeden den teploty klesly na patnáct stupňů a druhý den by se zase oteplilo na pětatřicet," sdělil Illiaš. To by pro ně byl velký teplotní šok, který by nemusely zvládnout.

Vysoké teploty ale nevadí jen kolejím. Trpí i vlaky. „Vozidla jsou konstruovaná pro středoevropské klima, kde se předpokládají maximální teploty do pětatřiceti až čtyřiceti stupňů. Současné na přímém slunci jsou však vyšší," podotkl Šťáhlavský. To způsobuje problémy s chlazením konstrukčních prvků, může to vést k přehřívání a k bezpečnostnímu odpojení techniky a jejím závadám.

Přehřívání se týká i klimatizací. Dráhy ji proto častěji kontrolují a víc se věnují údržbě. „Pokud dojde k závadě klimatizace, snažíme se postižené vozy vyřadit v nejbližší vhodné stanici. Cestujícím v takovém případě v dálkových vlacích zdarma poskytujeme nápoje," dodal mluvčí drah.

Stejný problém řeší i brněnský dopravní podnik. „Provozem tramvaje vzniká velké zbytkové teplo. To se s okolním horkem znásobuje a dochází častěji k poruchám," vysvětlila mluvčí Hailichová. Poruchy se většinou daří rychle odstranit, někdy ale musí dopravní podnik tramvaj odstavit.

JAN ČAMBORA

Autor: Redakce

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na Blanensku a v regionu Brno - venkov řádí zloděj, který využívá nepozornosti nakupujících v supermarketech. V dosud nahlášených případech se zaměřil v obchodech zejména na důchodkyně.
4

Zloděj krade tašky v obchodech. Na Blanensku a na Brněnsku

Hledá se pamětník tábora v Letech.

Deník vyhlašuje pátrání: Hledá se pamětník tábora v Letech

Předseda ČOV Kejval: Ledecká? Ona bude letos královnou olympiády

/ROZHOVOR/ Přijel na otočku z dějiště Olympijských her, aby v Ostravě a Brně zhlédl dění na Olympijských festivalech, jichž je duchovním otcem. Předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval hýřil dobrou náladou. 

Jizerská 50, chodci vs. řidiči, výcvik topičů a zpěvavé dračky: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 17. až 18. února 2018.

Silnice mezi Adamovem a Bílovicemi je zavřená. Kvůli sesuvu kamenů

Adamov /FOTOGALERIE/– Silnice z Adamova do Bílovic nad Svitavou uzavřena z důvodu sesuvu skály na vozovku. Předpokládané uzavření do 28. února. Průběžné informace na webu města. Takovou SMS zprávu dostaly v neděli ráno adamovské domácnosti. K sesuvu kamení došlo na silnici, po které místní jezdí kolem řeky Svitavy za prací a za nákupy do Brna.

Ministr Ťok slíbil peníze na nádraží v Brně. Pokročit chce se stavbou D52

Jižní Morava – Na brněnské nádraží stát peníze najde, ať už se rozhodne o jakékoliv variantě, slíbil v pátek ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň také na jednání se zástupci města a Jihomoravského kraje podpořil variantu odsunu nádraží k řece.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT