VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důvod zpoždění? Rozpálené koleje se kroutí. Vlaky pak musí jet pomaleji

Jižní Morava – Cestující vlakem musí ve vedrech počítat 
s ještě většími zpožděními než obvykle. Horka totiž nepřitěžují jen lidem a zvířatům, ale i železniční dopravě. „Nejenom že se ve vlaku nedá vydržet, ještě ke všemu jezdí pozdě. Raději jsem měl jet autem," stěžoval si například Petr Vondrák, když vystoupil v Brně z vlaku z Prahy opožděného o dvacet minut.

17.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Na rozpálených kolejích totiž vlaky nabírají zpoždění. „Na některých úsecích jezdí 
z bezpečnostních důvodů na pokyn Správy železniční dopravní cesty pomaleji. Jedná se o takzvané teplotní pomalé jízdy," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zdržení vlaků je závislé na tom, jak dlouhá je trasa, po které jezdí pomaleji. A také na rozdílu mezi běžnou a sníženou rychlostí. U těch delších a pomalejších jde řádově až o desítky minut.

Pokud traťový pochůzkář při ranní prohlídce kolejí zjistí, že se pod náporem teplot koleje nebo výhybky kroutí, vyhlásí pomalou jízdu. Ta třeba platí na úseku mezi Skleným nad Oslavou a Řikonínem na Brněnsku. „Omezení rychlosti tam je až do jedenadvacátého srpna," informoval Šťáhlavský. Vlaky mezi Brnem a Prahou v těchto místech nabírají i půlhodinová zpoždění.

Rychlost však na kolejích neomezují jen vlaky. „Tam, kde nemáme koleje zapuštěné v silnici, jezdí tramvaje v horkých dnech pomaleji," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Omezení se týká hlavně tramvajových linek číslo jedna a osm, které místo šedesátikilometrovou rychlostí jezdí čtyřicítkou.

I ty nabírají zpoždění. „Představují několik minut. Víme, že to pro cestující může znamenat nepříjemnosti, ale jejich bezpečí je nám přednější," poznamenala mluvčí.

V extrémních vedrech v minulosti docházelo k vybočení kolejí. „Vzhledem k tomu, že se už dlouho používá nový systém upevnění kolejí k pražcům, se tento jev naštěstí prakticky nevyskytuje," objasnil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. V případě, že by 
k vybočení kolejí přesto došlo, vyřezali by pracovníci správy čtyři centimetry širokou spáru v kritickém místě. Koleje by dostaly prostor k rozpínání.

Aby s kolejemi nastal výrazný problém, musely by teploty být ještě extrémnější. „Nejhorší by bylo, kdyby v jeden den teploty klesly na patnáct stupňů a druhý den by se zase oteplilo na pětatřicet," sdělil Illiaš. To by pro ně byl velký teplotní šok, který by nemusely zvládnout.

Vysoké teploty ale nevadí jen kolejím. Trpí i vlaky. „Vozidla jsou konstruovaná pro středoevropské klima, kde se předpokládají maximální teploty do pětatřiceti až čtyřiceti stupňů. Současné na přímém slunci jsou však vyšší," podotkl Šťáhlavský. To způsobuje problémy s chlazením konstrukčních prvků, může to vést k přehřívání a k bezpečnostnímu odpojení techniky a jejím závadám.

Přehřívání se týká i klimatizací. Dráhy ji proto častěji kontrolují a víc se věnují údržbě. „Pokud dojde k závadě klimatizace, snažíme se postižené vozy vyřadit v nejbližší vhodné stanici. Cestujícím v takovém případě v dálkových vlacích zdarma poskytujeme nápoje," dodal mluvčí drah.

Stejný problém řeší i brněnský dopravní podnik. „Provozem tramvaje vzniká velké zbytkové teplo. To se s okolním horkem znásobuje a dochází častěji k poruchám," vysvětlila mluvčí Hailichová. Poruchy se většinou daří rychle odstranit, někdy ale musí dopravní podnik tramvaj odstavit.

JAN ČAMBORA

Autor: Redakce

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Formíři a jádraři ve slévárnách Jádrař/ka. 15 000 Kč

Formíři a jádraři ve slévárnách Jádrař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Aluminium Group hledá pracovníka na pozici JÁDRAŘ/KA. Vhodné i pro ženy! Nepožadujeme praxi, rádi zaučíme nové kolegy. Náplň práce je výroba pískových jader pro následnou výrobu hliníkových odlitků v poloautomatickém stroji. , Požadujeme:, - dobrý zdravotní stav, - spolehlivost, zodpovědnost, - chuť pracovat, Nabízíme:, - stabilní zaměstnání, přátelské pracovní prostředí, - 5 týdnů dovolené, závodní stravování, zaměstnanecké bonusy, - dobré finanční ohodnocení. Pracoviště: Aluminium group, a.s., 679 13 Sloup v Moravském Krasu. Informace: Monika Švábová, +420 734 254 179.

Výroba - Výroba Strojírenští technici kontroly kvality, 100 Kč

Technici kontroly kvality, laboranti v ostatních průmyslových oborech kontrola a expedice (plastových dílů). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadované dovednosti: , - vzdělání SOU, - ochota učit se novým věcem, - praxe v oboru není podmínkou - zaučíme, Náplň práce: , - svěšování zalakovaných dílů, , - kontrola a měření zalakovaných dílů, , - příprava a balení dílů k expedici, Nabízíme práci ve stabilní prosperující firmě s cílem stále se rozvíjet, zajímavé platové podmínky, osobní benefity jako 13. plat, příspěvek na stravování apod., možnost finančního a kvalifikačního růstu, práci v příjemném kolektivu., Mzda: nástup 100 Kč/hod, po zkušební době 110 Kč/hod + odměny a příplatky, Třísměnný provoz (pondělí až pátek - ranní, odpolední, noční: 6:00-14:00, 14:00-22:00, 22:00-6:00hod)., Nástup možný ihned nebo dle dohody.. Pracoviště: Colorprofi, spol. s r.o., Chrudichromská, č.p. 2403, 680 01 Boskovice. Informace: Pavla Sekaninová, +420 601 355 595.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 23 000 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů strojník válce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Strojnický průkaz, nutná praxe., Zaměstnanecké výhody: zajištěné ubytování, diety., Místo výkonu práce: celá ČR., Kontakt možný telefonicky, mailem nebo osobně.. Pracoviště: Sedos stavby a.s., 679 76 Drnovice u Lysic. Informace: Jiří Chladil, +420 723 024 792.

Výroba - Výroba Montážní dělník 14 780 Kč

Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení Montážní dělník elektrického zařízení, přístrojů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14780 kč, mzda max. 22500 kč. Volných pracovních míst: 13. Poznámka: Pracoviště: Sebranice č.p. 240, 679 31 Sebranice., Popis činnosti: Práce na výrobní lince při výrobě elektroniky., Kvalifikační předpoklady: zkušenost s montáží v elektrotechnice výhodou, časová flexibilita, ochota pracovat ve směnném (1 - 3 směny) provozu, dobrý zdravotní stav, schopnost a ochota se učit., Nabízíme: práci v dynamickém kolektivu a příjemném pracovním prostředí, možnost seberealizace v klíčových pozicích, příležitosti pro absolventy - zaškolení pro ty, kteří nemají vzdělání v oboru včetně možnosti trvalého růstu, zázemí silné mezinárodní firmy řadící se k vůbec největším v oboru, možnost celodenního stravování za dotovanou cenu, řešení dopravy pro uchazeče s problematickým dojížděním.. Pracoviště: Alps electric czech, s.r.o., 679 31 Sebranice u Boskovic. Informace: Lucie Blaha Eyerová, +420 516 490 114,516 490 111.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hasičská zbrojnice. Ilustrační foto.

V Kunštátu chystají novou hasičku. Vznikne příští rok

Oprava silnice. Ilustrační foto.

Kvůli opravě budou muset jezdit desetikilometrovou objížďkou. Třeba na nákupy

Vyučující matematiky? Ohrožený druh. Školy je jen složitě shánějí

Jižní Morava - Na mnoha základních i středních školách na jihu Moravy chybí učitelé matematiky. Podle pozorovatelů jde o celostátní problém, který nemá řešení.

AKTUALIZOVÁNO

Seriál Naše školka představí předškoláky. Fotky dětí najdete v tištěné Rovnosti

Blanensko - První setkání s vrstevníky? Pro většinu lidí v mateřince. Na čas strávený ve školce s kamarády by se nemělo zapomenout. Tuto chvíli dětem i jejich rodičům připomene Blanenský deník Rovnost v novém seriálu Naše školka.

Na jižní Moravě hrozí silné bouřky, varují meteorologové. Pršet má dva dny

Jižní Morava – Hrozbu velkého sucha vystřídalo varování před silnými bouřkami. Meteorologové je očekávají i v Jihomoravském kraji, pršet má podle předpovědi dva dny.

Výsledek jednání ohledně budoucnosti blanenského lomu: zatím utajený

Blansko - Vedení blanenské radnice, tamních strážníků i policie, zástupci odboru hospodářské správy a komunálního odboru, plavci s rybáři a hlavně majitelé blanenského lomu. Ti všichni se v pondělí sešli na jednání u starosty města. „Schůzku na radnici si vyžádal nový majitel lomu. Zatím vůbec nevím, co od ní mám očekávat,“ sdělil před jednáním starosta Ivo Polák.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT