VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důvod zpoždění? Rozpálené koleje se kroutí. Vlaky pak musí jet pomaleji

Jižní Morava – Cestující vlakem musí ve vedrech počítat 
s ještě většími zpožděními než obvykle. Horka totiž nepřitěžují jen lidem a zvířatům, ale i železniční dopravě. „Nejenom že se ve vlaku nedá vydržet, ještě ke všemu jezdí pozdě. Raději jsem měl jet autem," stěžoval si například Petr Vondrák, když vystoupil v Brně z vlaku z Prahy opožděného o dvacet minut.

17.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Na rozpálených kolejích totiž vlaky nabírají zpoždění. „Na některých úsecích jezdí 
z bezpečnostních důvodů na pokyn Správy železniční dopravní cesty pomaleji. Jedná se o takzvané teplotní pomalé jízdy," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zdržení vlaků je závislé na tom, jak dlouhá je trasa, po které jezdí pomaleji. A také na rozdílu mezi běžnou a sníženou rychlostí. U těch delších a pomalejších jde řádově až o desítky minut.

Pokud traťový pochůzkář při ranní prohlídce kolejí zjistí, že se pod náporem teplot koleje nebo výhybky kroutí, vyhlásí pomalou jízdu. Ta třeba platí na úseku mezi Skleným nad Oslavou a Řikonínem na Brněnsku. „Omezení rychlosti tam je až do jedenadvacátého srpna," informoval Šťáhlavský. Vlaky mezi Brnem a Prahou v těchto místech nabírají i půlhodinová zpoždění.

Rychlost však na kolejích neomezují jen vlaky. „Tam, kde nemáme koleje zapuštěné v silnici, jezdí tramvaje v horkých dnech pomaleji," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Omezení se týká hlavně tramvajových linek číslo jedna a osm, které místo šedesátikilometrovou rychlostí jezdí čtyřicítkou.

I ty nabírají zpoždění. „Představují několik minut. Víme, že to pro cestující může znamenat nepříjemnosti, ale jejich bezpečí je nám přednější," poznamenala mluvčí.

V extrémních vedrech v minulosti docházelo k vybočení kolejí. „Vzhledem k tomu, že se už dlouho používá nový systém upevnění kolejí k pražcům, se tento jev naštěstí prakticky nevyskytuje," objasnil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. V případě, že by 
k vybočení kolejí přesto došlo, vyřezali by pracovníci správy čtyři centimetry širokou spáru v kritickém místě. Koleje by dostaly prostor k rozpínání.

Aby s kolejemi nastal výrazný problém, musely by teploty být ještě extrémnější. „Nejhorší by bylo, kdyby v jeden den teploty klesly na patnáct stupňů a druhý den by se zase oteplilo na pětatřicet," sdělil Illiaš. To by pro ně byl velký teplotní šok, který by nemusely zvládnout.

Vysoké teploty ale nevadí jen kolejím. Trpí i vlaky. „Vozidla jsou konstruovaná pro středoevropské klima, kde se předpokládají maximální teploty do pětatřiceti až čtyřiceti stupňů. Současné na přímém slunci jsou však vyšší," podotkl Šťáhlavský. To způsobuje problémy s chlazením konstrukčních prvků, může to vést k přehřívání a k bezpečnostnímu odpojení techniky a jejím závadám.

Přehřívání se týká i klimatizací. Dráhy ji proto častěji kontrolují a víc se věnují údržbě. „Pokud dojde k závadě klimatizace, snažíme se postižené vozy vyřadit v nejbližší vhodné stanici. Cestujícím v takovém případě v dálkových vlacích zdarma poskytujeme nápoje," dodal mluvčí drah.

Stejný problém řeší i brněnský dopravní podnik. „Provozem tramvaje vzniká velké zbytkové teplo. To se s okolním horkem znásobuje a dochází častěji k poruchám," vysvětlila mluvčí Hailichová. Poruchy se většinou daří rychle odstranit, někdy ale musí dopravní podnik tramvaj odstavit.

JAN ČAMBORA

Autor: Redakce

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Mechanik opravář, 26 000 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních strojů na řezání Obsluha pásové pily. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - obsluha pásové pily, - řezání materiálu z různých profilů dle výrobních pokynů a výkresové dokumentace, - dodržování předepsaných pracovních postupů, - manipulace s materiálem, - úklid na pracovišti a jeho údržba, Požadavky:, - vyučení v oboru, - praxe na obdobné pozici výhodou, - znalost čtení výkresové dokumentace, - manuální zručnost, pečlivost, samostatnost, spolehlivost, - dobrý zdravotní stav, Nabízíme:, Odpovídající mzdové ohodnocení, příplatky, 13. a 14. plat, 5 týdnů dovolené, dotované závodní stravování ve firemní jídelně, zázemí moderní a stabilní společnosti, práce v novém výrobním závodě ve Svitávce.. Pracoviště: M d let s.r.o. - provozovna, Školní, č.p. 518, 679 32 Svitávka. Informace: Lenka Jílková, +420 516 499 993.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 120 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Pracovník/ce kontroly a expedice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástupní mzda: od 80 Kč/h + pohyblivá složka 40 Kč/h, Navyšování mzdy možné po čtvrtletí., Požadované dovednosti:, - vzdělání – ukončené SOU, - zodpovědnost, spolehlivost a důslednost, - dobrý zdravotní stav, Náplň práce:, - kontrola dveřních křídel a dalších zalakovaných dílů, - přejímka a evidence zboží, - výstupní kontrola výrobku, - příprava k expedici, Rozrůstáme se a do svých řad hledáme nové spolupracovníky. Smlouva na hlavní pracovní poměr., Nabízíme práci ve stabilní prosperující firmě s cílem stále se rozvíjet, zajímavé platové podmínky, osobní benefity jako 13. plat, příspěvek na stravování apod., možnost finančního a kvalifikačního růstu již po 3 měsících, práci v příjemném kolektivu., Nástup možný ihned nebo dle dohody., , V případě zájmu nás kontaktujte: tel.601355595, nebo zasílejte životopisyna email: irena.ruzickova@colorprofi.cz. Pracoviště: Colorprofi, spol. s r.o., Chrudichromská, č.p. 2403, 680 01 Boskovice. Informace: , .

Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 26 050 Kč

Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) elektromontér. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26050 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADUJEME :manuální zručnost, profesionálnost, samostatnost a komunikativní schopnosti, vysoké pracovní nasazení, důslednost, spolehlivost, osvědčení §6 vyhláška č. 50/1978 Sb.. Pracoviště: Dct czech s.r.o. - provozovna boskovice, Havlíčkova, č.p. 2507, 680 01 Boskovice. Informace: Blanka Bašná, +420 739 506 646.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební zámečníci 20 000 Kč

Stavební zámečníci Zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Vhodné i pro uchazeče po vyučení., Praxe vítána., První kontakt telefonicky na čísle: 731 530 739 nebo na mail: tomas.fiala@expono.cz. Pracoviště: Expono steelforce, a.s. - středisko adamov, Nádražní, č.p. 490, 679 04 Adamov 1. Informace: Tomáš Fiala, +420 731 530 739.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Po vedrech malé táborníky málem spláchla voda. V blízkém Kulířově zalila ulice

Historická bitva u brněnského hradu Špilberk.
38

Obléhání Brna švédským vojskem: markytánky bránily divákům v připletení do bitvy

Brněnskou zoo zahalil smutek. Lední medvěd Umca uhynul, měl problémy se zuby

Brno /VIDEO/ – Nejen s Noirou se musí nadobro rozloučit milovníci ledních medvědů v brněnské zoologické zahradě. V sobotu uhynul její otec, lední medvěd Umca.

Motorkář nezvládl řízení a havaroval u křtinského lomu. Má těžká zranění

Křtiny – Vážným zraněním motorkáře skončila noční nehoda u Křtin za lomem směrem na Jedovnice. „S těžkým zraněním jsme pacienta převezli do Brna na urgentní příjem fakultní nemocnice,“ sdělila mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Modelka klidně praští se stokilovým mužem o zem. Kvůli modřinám jí maskují nohy

Habrovany - Prasklé lokty, modřiny. Takové útrapy při modelingu nezažila. Dominika Ševčíková z Habrovan vyměnila molo za kimono a trénuje brazilské jiu jitsu a krav magu.

Nehody cyklistů: tři čtvrtiny zaviní lidé na kolech. Policisté radili s výbavou

Jedovnice – Nečekané setkání zažili v pátek rekreanti u rybníka Olšovec v Jedovnicích na Blanensku. Po stezkách kolem vodní plochy projížděli policisté na kolech a kontrolovali cyklisty. Tentokrát ale hlídka za chybějící výbavu nedávala pokuty.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT