Novinku chystají představitelé Brna a kraje. S myšlenkou přišla brněnská politička Barbora Antonová. „Ve velkém množství služeb se klienti vyznají jen těžko. Vytvoříme proto aplikaci, která informace o všech podobných institucích spojí do jednoho přehledného systému,“ vysvětlila Antonová. Unikátní má být v tom, že propojí jak oblast sociální a zdravotnickou, tak služby kraje a města. Vše tak lidé najdou na jednom místě.

V praxi budou mít zájemci k dispozici aplikaci, do níž zadají potřeby, které od zařízení očekávají. „Pokud se chtějí například postarat o babičku po infarktu, stanoví přesně, jakou potřebuje péči. Jestli je třeba jí pomoci jenom s jídlem a oblékáním nebo potřebuje i injekce. Podle těchto kritérií aplikace službu navrhne,“ uvedla.

Možnost otestovat obsah dehtu ve svých plicích měli lidé na brněnské akci Poslední típnutí na Moravském náměstí.
Sto dnů bez kouření v restauracích. Drtivá většina Jihomoravanů si zákaz chválí

Aplikace umožní i snadnější výběr mezi domovy s pečovatelskou službou. „Dnes je pro lidi velmi složité hledat, kam staršího člověka umístit. Volají třeba na úřady, kde informace hledají zdlouhavě v papírech. Není přitom vůbec jasné, jaké klienty je ochotný domov vzít nebo jaké prostředí pro ně nabízí. To nový systém zahrne,“ popsal krajský zastupitel a spoluautor projektu Jiří Hlavenka.

Aplikace služeb
∙ Chystá ji Brno spolu s Jihomoravským krajem.
∙ Zahrne všechna zdravotnická a sociální zařízení v kraji a aktuální informace o jejich chodu.
∙ Lidé do ní vloží požadavky, které pro své blízké potřebují, a aplikace jim vyhledá vhodné zařízení.

Aplikace má vytvořit i ucelený obraz o tom, co která služba nabízí. „Zájemci snadno zjistí, kolik má zařízení například volných míst nebo kolik péče stojí. Neméně důležité také je, že lidé budou vědět, kde přijímají třeba pacienty s Alzheimerovou chorobou nebo jinak nemocné,“ doplnil Hlavenka.

Současný systém dělá problém nejen lidem, kteří o služby pro své blízké mají zájem, ale zejména zaměstnancům ve zdravotnické a sociální péči. „Cíl projektu je usnadnit práci i lidem, kteří v těchto službách pracují a každý den musí řešit desítky telefonátů. Informace pak musí složitě vyhledávat a velmi je to zatěžuje,“ vysvětlila současné problémy Antonová.

Potvrdil to i ředitel brněnského Hospice svaté Alžběty Karel Kosina. „Řada lidí se na nás denně takto obrací, většinou právě s dotazy, se kterými je musíme často odkázat jinam. Pro zaměstnance by byla podobná změna velká pomoc. I člověk, který takové služby potřebuje, se pak snadněji zorientuje. Namísto toho, aby se obracel na hospic, už bude vědět, že hledá spíše dům s pečovatelskou službou,“ okomentoval Kosina. Nyní mají v hospici obsazených všech třiadvacet lůžek.

Dolní nádraží v Brně sloužilo lidem provizorně v době výluk vlaků .
Generálka na obří výluku končí. Vlaky se vrátí z dolního nádraží na hlavní

Starší lidé jsou podle Kosiny čím dál gramotnější, co se týče práce s počítačem nebo mobilním telefonem. „Budou díky tomu podle mě schopní si podobné informace i sami snadno vyhledat,“ doplnil.

Zatím je aplikace ve fázi příprav. Vzniknout by mohla do roka. „Nyní připravujeme podklady. Je třeba sehnat nejen všechna data o zařízeních, ale také zjistit konkrétní potřeby klientů. Vycházet budeme jak z průzkumů, tak z konkrétních zkušeností lidí. Zadání pak předáme odborníkům na informační technologie,“ popsala Antonová.

Kolik bude zřízení aplikace stát, zatím není jasné. „Stávající data pouze převedeme do jiného systému a nepotřebujeme tvořit ani žádná pracovní místa. Peníze tudíž bude stát pouze vytvoření systému,“ dodala Antonová.

Mapka ke Dni náboru v 
areálu brněnské Kraví hory.
Den náborů na Kraví hoře: děti si zkusí až osmdesát sportů