Auta s bateriemi jsou dražší než ta na obvyklá paliva. Jejich nevýhodou je také potřeba dobíjecích míst. Těch je v Jihomoravském kraji v současnosti čtrnáct. Některé z nich provozuje například energetická skupina ČEZ. „V Brně nabízíme rychlé dobití ve čtyřech stanicích. Stavba jedné stojí v průměru milion korun. Uživatelé našich stanic platí paušální částku 150 korun měsíčně," sdělil mluvčí ČEZ pro obnovitelné zdroje Martin Schreier.

Kromě oficiální sítě existuje i paralelní. „Řada fanoušků elektromobility dává k dispozici domácí stanice. Díky tomu se dá cestovat v podstatě bez omezení," uvedl manažer firmy Emuj Jakub Hruška. Společnost se zabývá sdílením elektromobilů.

Jak se jelo v elektromobilu při cestě kolem světa? Jak si ve srovnání ceny za kilometr vede auto na elektřinu proti autům na benzín, diesel nebo CNG? Přehlednou infografiku a rozhovor s cestovatelem najdete ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

Nejčastěji podle Hrušky řidiči využívají elektromobily na krátké vzdálenosti. „Tři čtvrtiny cest klientů jsou do pětadvaceti kilometrů. Nad padesát je to méně než desetina," vypočítal Hruška.

V České republice vede žebříček prodejnosti mezi elektromobily BMW i3. Zákazníci jich loni koupili čtyřiadevadesát. S největší baterií mají dojezd přibližně dvě stě kilometrů a stojí kolem milionu korun. Na druhém místě je americká Tesla S s jedenašedesáti kusy, která ujede přes pět set kilometrů.

Vysoká cena odrazuje od nákupu například Pavlu Janů z Blanska. „Určitě nehrozí, že bych si elektromobil někdy koupila," řekla žena.

BMW i3 je zástupce jedné ze tří kategorií vozů na elektřinu, které existují. „Další jsou hybridy, které mají standardní spalovací motor. Ten vyrábí elektřinu pro baterii a ta pohání elektromotor. Zato u plug-in hybridů se nabíjí z elektrické sítě," doplnil Hruška.

O přínosu těchto aut je přesvědčený ekolog Mojmír Vlašín. „Jsou dobré díky zplodinám a jejich nabíjení. Často doplňují energii v noci, kdy je v síti přebytek elektřiny," upozornil.

Většímu rozšíření ale brání cena za dobíjecí stanice. Aspoň podle předsedy Svazu měst a obcí České republiky Františka Lukla. „Menší obce si je nemohou dovolit a pro energetické koncerny je výhodnější je umisťovat do měst, kde je vozů víc. Elektromobily vnímám spíš jako městská auta, než prostředky ke zdolávání dlouhých tras," okomentoval.

Po českých silnicích jezdí podle údajů ministerstva dopravy osm set vozů na elektřinu. „Letos jich majitelé od ledna do srpna zaregistrovali 110, loni ve stejném období to ale bylo 204," porovnal mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Regionální statistiky ministerstvo nemá.