O zapojení do systému rozhodne vedení jednotlivých městských částí. Jádro Brna-středu plánuje systém odstartovat už letos na podzim, zbytek bude následovat až po volbách v roce 2018. „Současná situace je neúnosná, lidé krouží desítky minut, než najdou místo. Chceme zvýhodnit místní obyvatele,“ vysvětlila místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková. Od rezidentního parkování vedení města očekává, že kvůli němu bude v ulicích parkovat méně aut.

Majitelé aut se rozdělí do tří skupin – obyvatele oblasti, návštěvníky a abonenty, kteří v oblasti mají sídlo či provozovnu podnikání. „Brno-střed je rozděleno na zhruba dvacet oblastí. Pokud jste obyvatelem jedné z nich, v systému rezidentního parkování můžete parkovat i v sousedních oblastech,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan.

Jarní cyklojízda Brnem 2017.
OBRAZEM: Velká jarní cyklojízda. V nevlídném počasí vyjela padesátka Brňanů

Lidé z jedné městské části tak budou v jiných návštěvníky a za parkování tam zaplatí. „Dojížděl jsem do práce z Lesné do Pisárek. Počítal jsem to podle ceníku a pokud bych byl v práci osm a půl hodiny denně, vyšlo by mě návštěvnické parkování na téměř sedm tisíc korun měsíčně,“ vyčíslil na čtvrteční diskuzi k parkování pořádané spolkem Brno autem jeho člen Oldřich Peprla.

Zaplatit návštěvníkům za parkování umožní jednak platby přes telefon a jednak parkovací automaty. „V Brně jich vzniknou řádově stovky,“ uvedl Hollan.

Zatímco obyvatelé oblasti zaplatí za první auto 900 korun a za každé další devět tisíc, firmy rovnou na devíti tisících začínají. „Po zveřejnění ceníku jsme se bavili s kolegy o tom, že budeme možná hledat nové firemní sídlo. Je to ekonomicky výhodnější se přestěhovat,“ uvedl předseda spolku Brno autem a právník Jan Mandát.

Ceny určili brněnští úředníci srovnáním s cenami za parkování v Praze. Konečnou podobu ceníku chtějí projednat brněnští radní v srpnu.

Vybrané peníze se chystá vedení města investovat do zlepšení dopravy. Společně se zaváděním rezidentního parkování budou totiž vznikat například na okrajích města parkoviště typu Park and ride, kde lidé přijíždějící do Brna odstaví auto a budou dále pokračovat hromadnou dopravou.

Patří k tomu nejmodejnějšímu, co na českých kolejích jezdí. Lokomotiva Vectron tahá například žluté vlaky RegioJetu.
Lokomotivu nezničí náraz ve stokilometrové rychlosti. Lidé je fotí i ze stromů