Pootevřená vrátka? Částečně. Vinaři 
z Břeclavska sbírají úspěchy v Asii, kam by řada z nich ráda vyvážela svá vína. Nakročili k tomu na soutěžích v Jižní Koreji či Hongkongu. Obchodníci před sebou nyní mají značnou výzvu: v novém roce dostat vína na pulty tamních prodejců. „Jsem optimistou. Kdybych nebyl, nedělám to," říkal například Mikulovan Michal Solařík, jenž jihokorejský terén prošlapává od jara.

Vinaři z Břeclavska si nedávno udělali jméno na Asia wine trophy Korea. Třeba Sedlecká vína se tam od hodnotitelů dočkala dvou zlatých a jedné stříbrné medaile.

Sedlecký sklepmistr Ctirad Králík uvedl, že myšlenky na prosazení se na obrovských asijských trzích mají už dlouho. „V minulosti jsme víno dodali do Číny. Asie je jednou z možných cest. Tamní obyvatelé mají zájem o polosladká vína, která také děláme. Červené odrůdy dodávají zejména Francouzi, mezi bílými je příležitost právě s polosladkými," sdělil Králík.

Posílání vzorků na soutěže je cíleným tahem, jak na sebe upozornit. „Jdeme po více liniích, jsme v kontaktu s více obchodníky. Kdy se tam podaří něco prodat, nelze předpovědět. Do Číny se nám to v minulosti podařilo celkem rychle, ale tehdy tam byl člověk, který v zemi půl roku bydlel 
a budoval kontakty," vzpomněl Králík.

MALÁ ZEMĚ, ALE ŠPIČKA

Vinaři se neztratili ani 
v Hongkongu, odkud mají stříbrné a bronzové medaile. Šéf Vinařského fondu Jaroslav Machovec upozornil na rostoucí ekonomickou sílu tamních obyvatel, z čehož vinaři mohou těžit. „Posiluje schopnost a ochota utrácet za dovozové zboží. V tomto kontextu je úspěšná prezentace kvality našich vín nejen záležitost prestiže, ale mnohem více také krokem k reálnému obchodu," sdělil Machovec.

Zatímco byznysu s čínskými odběrateli napomáhají také snahy politiků (Číňané se 
v příštích třech letech zavázali k nákupu za sto milionů korun – pozn. red), prosazení na jihokorejském trhu je stále v začátcích.

Mikulovan Solařík doufá, že poslední soutěžní úspěchy pomohly s propagací. „Jsme malá země, ale vína děláme špičková. S tímto budeme v kampani pokračovat. Asia wine trophy Korea nebyla žádná provinční akce, ale jedna z největších vinařských událostí v Asii," oznámil Solařík.

Dosud jediným vinařstvím, které do Jižní Koreje prodalo víno, jsou Templářské sklepy z Čejkovic na Hodonínsku.