Letiště je krajské, firma, která ho provozuje, ale soukromá. Od čtvrtka navíc patří nové firmě. Letiště Brno nově vlastní Accolade.

Milan Kratina, šéf Accolade, věří, že ve spolupráci s krajem a městem Brnem se povede letiště dále rozvíjet. „Chceme brněnskému letišti zajistit silné postavení ve středoevropské letecké dopravě,“ řekl Kratina.

Vedení kraje změna na letišti zaskočila. „Dozvěděli jsme se o tom v pátek ráno, dopředu jsme nic netušili. S firmou Accolade jsme dříve jednali ohledně výstavby logistického centra v sousedství letiště, ale nic tehdy nenaznačovalo tomu, že by letiště chtěli koupit. Firma vždy vystupovala velmi seriózně a i nyní od ní čekám dobrou komunikaci,“ uvedla náměstkyně hejtmana pro majetek Taťána Malá.

Na několika místech po Brně i celé České republice se objevily podivné nápisy v cizím jazyce.
Cizojazyčné vzkazy? Špatně zvolená forma. Na první pohled mě vylekaly, říká žena

Rozvoj logistické zóny u letiště v minulosti zablokovaly nejasné vztahy mezi nyní už bývalým majitelem provozovatele letiště a zástupci kraje. „Chceme zónu rozvíjet. Úspěšný provoz jakéhokoli letiště stojí na pravidelných linkách, jejichž součástí je osobní i nákladní doprava. Jedno bez druhého nebude dobře fungovat, přičemž je nezbytné, aby linky létaly vytížené cestujícími i nákladem v obou směrech. Proto je pro nárůst počtu linek zásadní i rozvoj navazující logistiky,“ sdělil mluvčí skupiny Accolade Jiří Sochor.

Krajští zastupitelé mají přitom na listopadovém mimořádném zasedání schvalovat založení nové obchodní společnosti, která se o provoz nových linek z Brna má starat. „Je logické navázat v této oblasti spolupráci s novým vlastníkem provozovatele letiště. Zatím jsme ale měli jenom seznamovací schůzku, budeme dále jednat,“ doplnila náměstkyně Malá.

Prodej letiště přišel jen pár dnů poté, co změnila majitele i solární elektrárna, která se v areálu letiště nachází. Získala ji skupina Jufa. „Nákup jedné z největších českých solárních elektráren posunul naši skupinu na třetí místo mezi majiteli fotovoltaických elektráren v zemi,“ zhodnotil nákup spoluvlastník Jufy Jan Chrenko.

Ilustrační foto.
Dominovaly opravy silnic. O rozhodování o krajském rozpočtu klesá u lidí zájem

Cenu elektrárny Jufa nezveřejnila, podle Hospodářských novin ale šlo o 1,7 miliardy. Letiště Brno, které v elektrárně mělo čtyřicetiprocentní podíl, by tak za ní dostalo přibližně 680 milionů korun.

Známá není ani cena současného prodeje Letiště Brno. „Tento prodej nesouvisí se změnou majitele elektrárny. Prodej je v první řadě výsledkem generační výměny bývalých vlastníků Letiště Brno,“ vyloučil souvislost mluvčí Sochor.

Brněnské letiště ročně odbaví kolem půl milionu cestujících. Létá odsud jedna pravidelná linka do Mnichova a dvě do Londýna. Do konce října se z Brna dalo dostat i do nizozemského Eindhovenu, dopravce WizzAir ovšem spojení zrušil.

Ilustrační foto.
Mercedesem bych ujel, řekl sedmdesátiletý řidič po patnáctikilometrové honičce

Jihomoravský kraj spolu s městem Brnem plánují rozšíření počtu pravidelných linek. Nových až pět spojení má začít létat od jara, kam se nově cestující z Brna dostanou nechtějí představitelé kraje ani města zatím prozradit. Nové linky má kraj objednávat podobně jako vlaky nebo autobusy.