Přibližně dva týdny dělí bobovou dráhu v Němčičkách od zbourání. Do té doby musí její majitel Petr Slezák požádat o dodatečné udělení stavebního povolení. V opačném případě vrátí evropskou dotaci třináct milionů korun. Slezák je zároveň starostou obce a předsedou oblastního sdružení ODS na Břeclavsku.

V pondělí se s ním redaktorům Břeclavského deníku spojit nepodařilo. V sms zprávě napsal, že je zaneprázdněn. „Zatím jsme žádost nedostali. Pokud se tak stane, stavebník musí dokládat všechny potřebné doklady. To poté může trvat i půl roku," sdělil Roman Pláteník, jenž je pověřený vedením stavebního úřadu ve Velkých Pavlovicích.

Ani poté však není jisté, že úřad povolení vydá. Slezák ale žádostí přeruší řízení o odstranění dráhy, která v Němčičkách stojí od roku 2010. „Bobovka" původně vznikla na územní souhlas. Ten ale vypršel, a úředníci tak dráhu zavřeli. Situace okolo adrenalinového areálu je komplikovaná. Zabýval nebo zabývá se jí státní zastupitelství, policie, krajský soud i stavební úřady.

Bourat? Pak tedy peníze musí zpět

Slezák získal dotaci od Regionálního operačního programu (ROP) Jihovýchod. Jeho představitelé podali kvůli možnému zneužití evropských peněz trestní oznámení na neznámého pachatele. Případ se přes Nejvyšší státní zastupitelství v Praze dostal ke krajským žalobcům v Brně.

„Bohužel bližší zprávu jsme dosud neobdrželi," poznamenala mluvčí ROP Jihovýchod Kateřina Dobešová při pondělním rozhovoru.

Bobová dráha je od úředního zákazu bez návštěvníků. „Z turistického pohledu je škoda, že je mimo provoz. Tvořili jsme ucelený areál, do něhož jezdí lidé. Mají tam ale asi dost svých problémů, o které se nestaráme," uvedl Jaroslav Stávek, předseda Sokolu, který v Němčičkách spravuje sjezdovku či koupaliště.

Zda se ještě někdo na dráze projede, je zatím nejasné. Vše se odvíjí od žádosti na dodatečné povolení. „Musíme s případným řešením dotace počkat na konečné usnesení úřadu. Do té doby nemáme oprávnění s tím něco dělat. Situaci pozorně sledujeme," vzkázala Dobešová.

Aby starosta dodržel podmínky k udělení dotace, musí dráhu provozovat pět let. Kvůli uzavření areálu se prodlouží o dobu, kdy zůstane dráha mimo přístup návštěvníků. V případě, že úřad rozhodne o zbourání, má ROP Jihovýchod podle Dobešové jedinou možnost: žádat peníze zpět.

Peníze po Slezákovi chtěl také Jiří Lhota, který byl při stavbě jedním z dodavatelů. Žádal po něm dohromady sedm milionů korun. Za ručení u půjčky a dodávku při stavbě. Starosta v dřívějším rozhovoru uvedl, že první částku měl pro věřitele připravenou, ale ten si ji v bance nevyzvedl. Druhou polovinu peněz má podle něj Lhota jako subdodavatel chtít po generálním dodavateli.