Po jednoleté přestávce přivítá Vyškov zase v letošním roce rally závody. Admiral rally, která loni vypadla ze seriálu mistrovských závodů, ožívá alespoň v omezené podobě. Obnovení vyškovského závodu ovšem předcházel odchod některých funkcionářů Hanáckého rally klubu, kteří v minulosti Admiral rally pořádali.

Jedním z nich je bývalý zástupce ředitele závodu a místopředseda Hanáckého rally klubu Jan Olejníček. „Federace automobilového sportu začala kádrovat, kdo může a kdo nemůže být ve výboru klubu. Teprve za předpokladu, že já a mí přátelé odejdeme, milostivě umožnila, aby rally ve Vyškově začala zase od píky jako volný podnik. Nechtěli jsme stát této možnosti v cestě, takže jsme odešli,“ popsal situaci Olejníček.

Takovou podmínku považuje za naprosto nestandardní také šéfredaktor magazínu MotorMix Pavel Jelínek. „Taková podmínka mi přijde úplně absurdní. Jan Olejníček byl klíčovým mužem organizačního týmu, který dal hodně jak organizaci, tak zviditelnění vyškovské rally. Tato podmínka vychází vyloženě z osobního nepřátelství ze strany některých činitelů federace. Nechápu to, organizace rally je nezištná a namáhavá práce. Federace by se měla snažit organizátory spíš podpořit, než jim házet klacky pod nohy,“ řekl Jelínek.

Předseda Svazu rally Federace automobilového sportu Pavel Schovánek intervenci nezpochybňuje, odmítá ovšem, že by šlo o jmenovitou podmínku. „Bylo jasně řečené, že bychom uvítali změny ve vedení vyškovského klubu, nepadlo nicméně žádné konkrétní jméno,“ upozornil Schovánek.

Připustil ovšem, že nebylo těžké se dovtípit, které lidi má federace při své výzvě na mysli. „V zákulisí padala určitá konkrétní jména, takže zúčastnění nejspíš věděli, na koho výzva směřuje,“ dodal předseda Svazu rally.

Stejně vnímá situaci kolem výzvy ředitel Admiral rally a stávající člen výboru Hanáckého klubu rally Jaromír Palásek. „Jméno sice nezaznělo, ale obě strany věděly, na koho výzva míří,“ uvedl Palásek. On sám přitom s prací Olejníčka problémy neměl. „Vycházeli jsme spolu při organizaci závodu i ve výboru velice dobře,“ doplnil Palásek.

Jedna z příčin? Osobní rozepře

Právě osobní rozepře mezi federací a organizátory byly v minulosti jednou z příčin zrušení rally. Jak už loni v srpnu informoval Vyškovský deník Rovnost, někdejší vedení Svazu rally upozorňovalo, že pořadatelé uvedli v programu nepravdivé informace. To ovšem už tenkrát Olejníček odmítl a poukázal na možnost ověřit v dochovaných programech, že se nic takového nestalo.

Vliv osobních antipatií potvrzuje i současné vedení Svazu rally. „Při vyřazení vyškovské rally ze seriálu hrálo roli několik kritérií, jako například vyhodnocení administrativních záležitostí nebo odmítavý postoj části závodníků k rychlostním zkouškám. Bylo by ovšem dětinské tvářit se, že emotivní osobní výpady, ke kterým docházelo, svou roli v celé záležitosti nehrály,“ uvedl Schovánek.

Letošní Admiral rally, která je naplánovaná na druhou zářijovou sobotu, ovšem dozná oproti poslednímu ročníku značných změn. „Pro vyškovskou rally se zatím jedná pouze o dílčí vítězství. Nevrací se totiž do seriálu Sprintrally, který je jedním ze dvou hlavních šampionátů u nás v této oblasti. Závod je součástí K4 Poháru České republiky v rally, který zřejmě nepřiláká tolik kvalitních posádek. Jezdí jej spíše amatéři,“ upozornil Jelínek.

Kromě Poháru České republiky se pořadatelům podařilo začlenit vyškovskou rally také do Mistrovství České republiky v rally historických automobilů, které ovšem nemívá zdaleka tak hojnou účast. Podle Svazu rally bude kvalita účastníků záležet hlavně na organizátorech. „Do závodů Poháru České republiky se může přihlásit kdokoliv, takže závod určitě může mít širokou a kvalitní účast, když se podaří organizátorům jezdce včas oslovit,“ řekl Schovánek.

Pohár ovšem není pro špičkové jezdce tolik lákavý. „Jsou to vlastně jakési závody navíc, takže je otázkou, kdo se nakonec do Vyškova všechno vypraví. Existuje i možnost vyjednat zařazení závodu do seriálu slovenského mistrovství, kde není taková nabídka tratí,“ myslí si Olejníček.

Organizátoři doufají, že i za těchto podmínek nabídne Admiral rally kvalitní automobilové souboje. „Po letošním závodu je navíc možné, že by už v příštím roce mohl být závod zařazený do Sprintrally,“ dodal Palásek.