Čeští mobilní operátoři drtivou většinu těchto čísel už zablokovali, útok však stále probíhá. Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) proto uživatelům telekomunikačních služeb doporučuje, aby nevolali zpět, pokud zaznamenají nevyžádaný hovor ze zahraničního čísla.

Během pondělí a úterý bylo prozváněno několik desítek tisíc zákazníků. I díky rychlému zásahu operátorů, kteří čísla téměř okamžitě blokují, se počet těch, kdo zavolali zpět, pohybuje jen v rámci stovek.

Zákazníci jsou prozváněni účelově. Volající nechá jejich telefon vyzvánět velice krátce a očekává, že zavolají zpět. Pak nastupuje obyčejná lidská zvědavost, slušnost, nebo dokonce pracovní povinnost. Ve spěchu či zmatku člověk přehlédne, o jaké číslo se jedná, a následný odchozí mezinárodní hovor je mu naúčtován podle patřičné zóny.  

„Jedná se o klasický takzvaný „wangiri“ scénář, který se naposledy odehrál minulý týden na Slovensku. Pokud tedy najdete v nepřijatých hovorech neznámé číslo, ujistěte se, že začíná českou mezinárodní předvolbou +420, a že tedy při volání zpět nebudete volat mezinárodně,“ varuje ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund.

Jak „wangiri“ funguje? Podvodníci, kteří „wangiri“ scénář organizují, ho provádějí skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsah. Zákazník, který volá zpět například do Alžíru, hovor do těchto zemí nikdy neuskuteční, protože je přesměrován. Podvodník následně profituje z propojovacích poplatků. Dopátrat se původce je v těchto případech téměř nemožné.