Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda před pár dny upozornil na to, že se v červnu v tuzemsku opět citelně propadly maloobchodní tržby. Meziročně dokonce o šest procent. Tvrdí, že propad odráží klesající důvěru českých spotřebitelů v domácí ekonomiku a ve vlastní finanční budoucnost. Lidé utrácejí svoje peníze pouze za nezbytné zboží, které k životu potřebují. Cokoli navíc, byť s těžkým srdcem, odmítají.
Jako domečky z karet padají obchody s vyšším smyslem, které nabízely osvětu v podobě produktů šetrných a vyrobených s láskou k přírodě. Roky si jejich provozovatelé budovali důvěru a vztah k zákazníkům, kteří si však v roce 2022 jejich zboží prostě nemohou dovolit.
Doba je nelehká pro všechny, nejen pro nás konzumenty. Oceňme proto všechny, kteří přicházejí s nápady, jak nám v těžkých časech ulehčit, trošku nás rozesmát, nebo nám nabídnout třeba gurmánský zážitek v podobě festivalů dobrého jídla a pití.
Nebudeme-li totiž utrácet v rozumné míře svoje peníze, s ekonomikou nahoru nepohneme. Je třeba mít opravdu naplněné nákupní vozíky levnými polotovary? Méně je více. A v podobě kvalitního zboží od místních výrobců to platí dvojnásob.