Tamní tým Astronomického ústavu Akademie věd ČR dokázal určit oblast na Slovensku, kam koncem června měly dopadnout menší meteority – a po téměř dvou měsících tam jeden „nebeský kámen“ vážící 8,6 gramů (čili spíš kamínek) byl v sobotu 20. srpna skutečně nalezen. V lokalitě Pusté Úľany nedaleko Trnavy; zhruba uprostřed mezi Bratislavou a Nitrou.

Upozornil na to Pavel Suchan z astronomického ústavu. „Mimořádnost tohoto nálezu podtrhuje fakt, že celkový počet těchto velmi vzácných meteoritů ‚s rodokmenem‘ na celém světě je kolem čtyřiceti,“ zdůraznil. Přičemž připojuje i další důvod k hrdosti: „Tým vědců z astronomického ústavu se zcela nebo aspoň významnou měrou podílel na kompletním popsání více než poloviny všech těchto případů – a je v tomto ohledu nejúspěšnějším týmem na světě.“

Bydlení, byty. Ilustrační foto
Statistiky: Průměrný středočeský byt obývá skoro o půl člověka víc než v Praze

Nejnovější meteorit, který pro vědu představuje hotový poklad, se ohlásil v sobotu 25. června. Evropská bolidová síť, což je právě z Ondřejova spravovaná soustava kamer, které automaticky pátrají po velmi jasných meteorech, tehdy v 19:54 středoevropského letního času zachytila průlet velmi jasného bolidu nad jihozápadem Slovenska. Ondřejovská analýza následně přinesla závěr, že tato „padající hvězda“ v zemské atmosféře zcela neshořela, ale došlo k pádu meteoritů. Tuto předpověď posléze potvrdil nález z pole východně od Pustých Úľan, prozatím pojmenovaný podle místa objevu. Kámen z nebes našel 20. srpna polský hledač Mateusz Zmija v pádové oblasti vypočtené českými vědci.

I když v době pádu, tedy 25. června, bylo na většině našeho území zataženo, na mnoha místech pršelo a někde se objevily i lokální bouřky, k večeru začalo vyjasňovat, a to především v jihovýchodní části republiky, připomněl astronom Pavel Spurný z týmu řešitelů. „Přestože byl ještě den a obloha byla značně přesvětlená Sluncem, které se v té době nacházelo ještě poměrně vysoko nad severozápadem, bolid byl natolik jasný, že mohl být spatřen; nejlépe z jižní Moravy. Protože byl ale ještě bílý den, fotografické kamery bolidové sítě provozované naším ústavem ještě nepracovaly – nicméně na téměř všech stanicích naší bolidové sítě máme instalované doplňkové videokamery a ty jsou v provozu i ve dne,“ připomněl astronom. S dodatkem, že tyto kamery sice pokrývají většinou jen menší část oblohy – nicméně bolid letěl tak vhodně, že ho zaznamenaly obě stanice, které ondřejovští astronomové na jižní Moravě provozují: ve Veselí nad Moravou a Kuchařovicích u Znojma.

Odkud meteorit přiletěl

Vyhodnocení těchto dvou záznamů stačilo ke stanovení základních parametrů: nejen průletu tělesa atmosférou, ale i odkud přiletělo (podařilo se určit dráhu ve sluneční soustavě) a kam mohly na zemský povrch dopadnout meteority. Tyto informace neprodleně putovaly k astronomům ze Slovenské akademie věd v Tatranské Lomnici, kteří jsou přímo zapojeni do spolupráce na projektu bolidové sítě, a později také ke kolegům z Univerzity Komenského v Bratislavě. Když se ještě dodatečně podařilo dohledat videozáznam z kamer na astronomické stanici v Hurbanovu, mohli čeští vědci prvotní výsledky dále upřesnit.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Zprvu však byli v kontaktu pouze čeští a slovenští vědci mezi sebou. Podrobnou zprávu o analýze bolidu včetně údajů o předpokládané oblasti dopadu zveřejnili ondřejovští vědci až 11. července. Vzešlo to z dohody se slovenskými kolegy, kteří mezitím oblast navštívili, aby předběžně přehlédli terén. Ukázalo se, že v podstatné míře se jedná o zemědělské pozemky, přičemž na polích i loukách je tak vysoký porost, že systematické prohledávání bude velmi obtížné; byť i o to se slovenští astronomové snažili. Pak už bylo jasné, že zveřejnění informací o předběžné pádové oblasti záměry vědců neohrozí; naopak se tak může zvýšit šance na nalezení meteoritu. Skutečně se pak sjeli i další zájemci o hledání: nejen ze Slovenska, ale i z dalších zemí. A opravdu se jeden meteorit, vážící jen necelých devět gramů, objevit podařilo!

Korunovány úspěchem tak byly úsilí a vytrvalost polského amatérského hledače Mateusze Zmiji, který v nepříliš přehledném terénu během několika dnů hledání nachodil přes 50 km. Meteorit nakonec nalezl na již sklizeném a podmítnutém poli. „Musíme vyzdvihnout, jak profesionálně se mladý polský nálezce zachoval: jednak perfektně zdokumentoval svůj nález – a poté neprodleně nález ohlásil a meteorit předal slovenským kolegům z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislavě, kteří zajišťují vědecké analýzy,“ chválí Spurný společně s kolegy Jiřím Borovičkou a Lukášem Shrbeným.