Vědci zabývající se pozorováním vesmírných objektů pohybujících se blízko Země prožili perné hodiny. Kolem naší planety totiž proletěl donedávna neznámý asteroid. Kosmické těleso o velikosti žirafy, které dostalo jméno 2023 BU, se jistý čas pohybovalo asi 3600 kilometrů nad zemským povrchem, konkrétně nad cípem Jižní Ameriky.

Asteroid 2022 AP7 má průměr 1,1 až 2,3 kilometru a je podle odborníků největším potenciálně nebezpečným asteroidem objeveným od roku 2014. Ilustrační foto.
Hrozba z vesmíru: Astronomové našli obrovský asteroid, který míří k Zemi

Těleso s průměrem osm metrů se řadí mezi takzvané NEO, tedy vesmírná tělesa blízká Zemi. „Asteroid 2023 BU objevil letos 21. ledna amatérský astronom Gennadiy Borisov z ukrajinského Krymu,“ napsal portál Sci News

Odborníkům tak zůstalo na analýzu průletu asteroidu kolem Země pouhých pár dní. Zabývalo se jím i Centrum pro studium NEO v NASA Jet Propulsion Laboratory. „Náš systém Scout vyloučil, že by 2023 BU zasáhl planetu, ovšem i navzdory tomu, že vstupních údajů bylo málo, dokázal předpovědět, že se těleso dostane k Zemi výjimečně blízko,“ sdělil tvůrce systému Scout z Centra Davide Farnocchia.

Blíže než satelity

Jak uvádí britská BBC, při průletu kolem Země ve výšce 3600 kilometrů se 2023 BU dostal k planetě blíže, než mnohé satelity. I když srážka se Zemí nehrozila, přesto je do jisté míry pro lidstvo výstrahou.

Kolem Země proletěl extrémně blízko malý asteroid 2023 BU. Jeho dráha je vyznačena červeně. Nejblíže k zemskému povrchu se dostal na 3600 kilometrů.Kolem Země proletěl extrémně blízko malý asteroid 2023 BU. Jeho dráha je vyznačena červeně. Nejblíže k zemskému povrchu se dostal na 3600 kilometrů.Zdroj: NASA/JPL-Caltech

„Planetka 2023 BU musela kolem Země proletět už tisíckrát. Přesto byla objevena teprve nedávno, a pak hned rovnou prosvištěla kolem nás ve vzdálenosti pouhého jednoho procenta dráhy Země - Měsíc. Kolem Země je stále mnoho asteroidů, které kříží oběžnou dráhu Země, a jež jsme ještě neobjevili. A stále neobjevených zůstává také mnoho asteroidů, které by dokázaly proniknout atmosférou, narazit do zemského povrchu a způsobit značné škody,“ upozornil pro BBC profesor Don Pollacco z University of Warwick.

Meteorit z Ensisheimu je nejstarším meteoritem, který se v západním světě dochoval
Ensisheimský meteorit: V lidech vyvolal chamtivost, musel být spoutaný řetězy

Jak ale zmiňuje Evropská kosmická agentura, objevení 2023 BU je zároveň i dobrou zprávou. To, že se podařilo najít takto malý asteroid, jen dokazuje, jak moc se vylepšily technologie k vyhledávání a určování drah planetek pohybujících se v blízkosti planety.

I kdyby se někdy 2023 BU k Zemi vrátil, od tohoto asteroidu nebezpečí nehrozí. Při jeho velikosti by se pravděpodobně rozpadl v atmosféře, čímž by lidstvu nezpůsobil nic horšího, než působivé a trochu děsivé nebeské divadlo. „Pro porovnání, meteor, který narazil do Země u ruského Čeljabinsku v roce 2023, měl více než dvojnásobný průměr,“ uvedla BBC.

2023 BU nyní už směřuje od Země pryč a blízký průlet kolem planety mu dokonce změnil dráhu tak, že se v nejbližší době k naší planetě nevrátí. „Před tímto průletem obíhal kolem Slunce podobně jako Země, jedno oběhnutí mu trvalo 359 dní. Teď bude jeho dráha nataženější, a Slunce oběhne jednou za 425 dní,“ uvedli odborníci z NASA