Další díly seriálu Nebezpečné úseky silnic najdete ZDE

Černým dnem loňského roku na hlavním tahu z Brna do Svitav, na státní silnici I/43, byl osmadvacátý červen. Tehdy v blízkosti městyse Černá Hora na státní silnici Brno – Svitavy zahynula při dopravní nehodě čtyřiadvacetiletá spolujezdkyně z osobního auta Seat Toledo. Další žena tehdy byla zraněna těžce a další dva lidé lehce.

Co se tehdy stalo? Pětadvacetiletý řidič zmíněného Seatu projížděl úsekem ve směru od Brna na Svitavy. V klesání, v prudké pravotočivé zatáčce, dostal smyk a přejel do protisměru, kde pravým bokem narazil do čela protijedoucího osobního auta. Po střetu byl jeho vůz vyhozen vlevo mimo silnici. Zatímco řidič ze Seatu byl jen lehce zraněn, jeho spolujezdkyně na předním sedadle na místě zemřela, druhá žena na zadním sedadle byla zraněna těžce. Lehká zranění si pak z nehody odnesla ještě řidička, která jela ve druhém autě.

Na stejném místě a za velmi podobných okolností se v roce 2009 staly celkem tři dopravní nehody. Jeden člověk zemřel (při výše popsané nehodě), jeden byl těžce zraněn a dva lidé byli zraněni lehce.

Rok 2008 byl ve stejném úseku ještě tragičtější. Při deseti dopravních nehodách zemřeli tři lidé, tři byli těžce zraněni a devět osob utrpělo lehká zranění. Tragická dopravní nehoda tam zkomplikovala dopravu například v pátek čtvrtého července krátce po poledni. Osobní automobil Volkswagen Polo jedoucí od Brna dostal v zatáčce na mokré silnici smyk a vjel do protisměru, kde narazil do projíždějící cisterny, kterou řídil slovenský řidič. Na místě zemřeli dva lidé, jednašedesátiletý muž a jednačtyřicetiletá žena jedoucí v osobním autě. Škoda byla vyčíslena na tři sta devadesát tisíc korun.

V roce 2007 v této lokalitě na silnici při dopravní nehodě sice nikdo nezemřel, stalo se tam ale celkem třináct dopravních nehod, tři lidé se při nich těžce zranili a dva lidé lehce.

Příčina bývá vždy podobná

Většina nehod, které se v úseku Pod Doubskou skálou staly, má stejnou nebo velmi podobnou příčinu. Je jí vlhká, mokrá nebo namrzlá vozovka v poměrně prudké zatáčce. Správci komunikace i policisté proto už vloni připravili řadu opatření, která by měla řidičům zajistit v těchto místech bezpečnou jízdu. Nejvýznamnějším bezpečnostním prvkem je speciální úprava povrchu vozovky. Ten zdrsněl speciální nástřik, díky němuž by se měla zlepšit přilnavost pneumatik a mělo by se tak na vlhku vyloučit to, aby se projíždějící auto dostalo do smyku a stalo se neovladatelným. Kromě toho je nebezpečný úsek označen svislou dopravní značkou a je tam také přikázáno snížení rychlosti. Existuje i projekt, který navrhuje narovnání nebezpečné zatáčky, dosud ale nebyl zrealizován.

Místo Pod Doubskou skálou je na hlavním tahu státní silnice I/43 ve směru od Svitav do Brna z hlediska statistiky dopravních nehod začátkem celého kritického úseku vedoucího černohorskými lesy, jenž je pověstný nepřehlednými zatáčkami a horizonty. Řidiči by tudy tedy měli projíždět opatrně a především bezhlavě nepředjíždět.

Vážení čtenáři, seriál Nebezpečné úseky silnic najdete každou druhou sobotu také v tištěné podobě v Blanenském deníku.

IVA ŠEBKOVÁ
(autorka je tiskovou mluvčí blanenské policie)