Československá státní automobilová doprava Blansko vznikla jako dopravní závod stejnojmenného národního podniku v Brně v roce 1949. Podnik zřídili, aby uspokojili dopravní potřeby Blanska a především strojírenského průmyslu ve městě. Uplatnění pro nákladní auta našel podnik rychle. Například při stavbě přehrady Dalešice nebo jaderné elektrárny Dukovany. Při těžbě hnědého uhlí na Mostecku auta vozila uhlí na Blanensko, stejně tak pomáhala při řepných kampaních v cukrovarech na jižní Moravě.

Po roce 1989 však přišla zásadní změna. Od společnosti se odtrhla provozovna v Boskovicích a vznikly dva samostatně fungující státní podniky. Najednou závod v Blansku, který původně zřídili pro dopravu sypkých materiálů, štěrku a kamene, ztratil svoje uplatnění.

Podnik se však začal rozvíjet v jiném odvětví, v autobusové dopravě. Na začátku devadesátých let například vypomáhal při železniční výluce na trati z Brna do České Třebové.

V polovině devadesátých let přišla privatizace a z podniku se stala akciová společnost. „V roce 1997 společnost postavila supermarket, který v současnosti pronajímá řetězci Ahold. Souběžně jsme upravovali celý areál na Nádražní ulici. Nyní tam stojí i benzinová čerpací stanice nebo squashové centrum, které jsme vybudovali před čtyřmi lety,“ upřesňuje současný ředitel ČAD Jiří Šebela.

Vysokou správní budovu, která stojí u autobusového nádraží, postavili v roce 2005. „Sídlíme v šestém podlaží. Zbytek budovy pronajímáme jiným firmám,“ uvádí Šebela.

60 kamionů

ČAD si stále zakládá na dvou oblastech podnikání, na kamionové a autobusové dopravě. „Kamiony jezdí především na Pelhřimovsku. Máme jich asi šedesát, ale na Blanensku je potkáte málokdy,“ říká Šebela. ČAD lidé v regionu znají hlavně jako společnost zajišťují autobusovou dopravu. „Naše autobusy jezdí v Jihomoravském kraji, ale částečně i na Vysočině a v Olomouckém kraji. Také zajišťujeme městskou hromadnou dopravu v Blansku a v Adamově,“ popisuje Šebela.

V podniku pracují skoro dvě stovky zaměstnanců, z toho pětaosmdesát jich řídí autobusy. „V současnosti přibíráme další lidi, protože jsme nakoupili šestnáct nových autobusů. Na linkách tedy pravidelně pojede kolem padesáti vozů,“ vysvětluje Šebela.

Nákup autobusů znamená pro ČAD zlom, jaký už dlouho nezažila. „V poslední době jsme nakupovali tak dva tři ročně. Jen loni jsme jich pořídili pět,“ uvádí Šebela. Podle jeho slov lidi vozí i autobusy, které už přesluhují. „Autobus má mít maximálně dvanáct let. Bohužel vlastníme i o několik let starší. Ale postupně je nahrazujeme novými,“ ujišťuje ředitel. Například po Blansku ještě letos bude jezdit nový nízkopodlažní vůz. „K tomu ještě pořídíme dva sice ne nové kusy, ale ve velice dobrém stavu,“ dodává Šebela. Společnost chystá i nový krasobus, který už uplynulou turistickou sezónu rozjeli ve zkušebním provozu. Mikrobus s dvaceti místy přes sezónu pojede z Blanska na Skalní mlýn, v zimě si jej podle slov ředitele můžou objednat třeba sportovci nebo různí výletníci.

Drahé palivo

Kromě dopravy ČAD pronajímá budovy v areálu na Nádražní ulici a provozuje blanenské autobusové nádraží. „Musíme se věnovat všem těmto činnostem, protože když se v jedné oblasti nedaří, vynahrazuje nám to jiná. Navíc poslední dobou strmě stoupá cena paliva, jen na dopravních službách bychom stavět nemohli,“ míní čtyřiapadesátiletý Šebela, který ve firmě pracuje už šestnáct let. Z toho dva a půl roku na postu ředitele.

Podnik se o autobusovou veřejnou dopravu v regionu dělí se společností Vydosbus, která vznikla z bývalých státních podniků v Boskovicích a ve Vyškově. Pravidelně se proti sobě staví v soutěžích o provoz jednotlivých linek. „Držíme si svoje pevné místo. Jsme firma s dlouholetou tradicí, položená na základech ČSAD. V této tradici pokračujeme a myslím, že jsme se toho úkolu zhostili dobře. Snažíme se sloužit sobě i okolí,“ dodává Šebela.

ŽANETA ONDROUŠKOVÁ