Cenné varhany měly v minulosti na opraváře smůlu. „V osmdesátých letech je opravoval jistý brněnský varhanář, který je ale vůbec neopravil, naopak odvezl cenné píšťaly,“ tvrdí Plhoň.


Mladý muž se teď pustil do první etapy oprav. „Nejprve musím vyměnit a naladit píštaly. Teď mám nástroj demontovaný a mám přichystané nové píšťaly,“ popsal s tím, že na varhany mohou v omezené míře lidé stále hrát. Plhoň počítá s tím, že v budoucnu kompletně opraví celý nástroj. „Systém, který dává varhanám život, je prolezlý červotočem. Navíc v Doubravici máme velkou dřevěnou skříň, ve které jsou malé varhany, a tak si myslím, že by nebylo marné, kdyby se udělal nový větší nástroj. Do kostela by se to hodilo, protože je tam skvělá akustika,“ míní Plhoň. O pokračování oprav zatím jedná se starostou obce.

Varhanář má za sebou už například renovaci varhan v Brně na Petrově. „Tato renovace mi trvala dost dlouho. Nejprve jsem měl totiž varhany pouze opravit, ale postupem času jsme přišli na to, že by bylo lepší udělat úplně nový nástroj,“ vysvětlil varhanář.

Podle něj má teď brněnská katedrála unikátní nástroj. Většina varhan na jižní Moravě má totiž zvuk v německém stylu. „Díky tomu, že jsem měl možnost nějakou dobu poznávat varhany ve Francii, zkusil jsem varhany na Petrově udělat ve francouzském stylu. Zvuk se od ostatních nástrojů liší a lidem se to líbí,“ přibližuje rozdíly Plhoň. Varhany podle něj hrají razantněji a jejich zvuk je barevnější.

Varhanář přiznává, že se někdy setkává s lidmi, kteří odmítají jeho novátorské nápady. „Snažím se občas do varhan zakomponovat i elektronické prvky, díky kterým má varhaník více možností, jak na nástroj hrát. Vždy se ale najde někdo, kdo to začne zpochyňovat,“ dodal.
Práci Pavla Plhoně mohou lidé už několik let obdivovat také v blanenském kostele svatého Martina. Nové dvoumanuálové varhany totiž pocházejí právě z jeho dílny.

Petra Koutná