DJ Maztah. Za pseudonymem, který v hip hopové muzice má svůj zvuk, se skrývá vážný sympaťák původem z Blanska. Hynek Velc. Devětadvacetiletý muž už není ve své branži žádným zelenáčem. Vystupuje v prestižních českých i moravských klubech. Doprovází i známého rapera Tafroba. Kvalitní hudební umění, které vytváří svou fantazií, rukama a hbitostí prokazuje i v DJovském uskupení Illuzionists.

Jak vás napadlo začít dělat DJ?
Bylo mi asi osmnáct - dvacet let a v té době mě zajímal hip hop. Začal jsem si tedy shánět informace na internetu. Nikdo mě ale do DJingu nezasvětil, musel jsem si na všechno přijít sám.

Vzpomenete si ještě na svůj první gramofon?
Nejdříve jsem sehnal levný gramofon asi tak za pět tisíc, na který jsem si vydělával po brigádách. Potom jsem získal profi gramofony Technics, jeden stojí přes patnáct tisíc.

Hra na gramofony. Ta se zrovna asi nikde nevyučuje, že? Byl jste samouk nebo vás někdo ze začátku vedl?
Je dobré, když si na to člověk přijde sám. Je to pro něj pak daleko podnětnější a když po těch informacích člověk pátrá, pak si jich i víc váží. Nějaké základní triky jsem znal třeba z internetu, z videí. Teď existuje spousta DJských škol a mladý člověk s tím nemá problém, ani s penězi už tolik ne. Jenže potom cítím, že současní mladí lidé už do toho nejsou tolik zapálení jako my, když jsme začínali.

Vaše první vystoupení?
To bylo ještě na Staré fabrice v Blansku. Byla to malinká hip hop párty asi pro třicet lidí. Mělo to pro mě zvláštní nádech, výhodou byla uzavřená komunita pár desítek lidí, které jsem znal. Super zážitek.

V současnosti patříte na české hip hopové scéně k uznávaným party DJs. Jak dlouhá byla cesta ke „slávě“?
Postupně jsem se vypracoval. Prostě trénink. Ale člověk musí mít i známosti. Během studia na vysoké škole jsem se přestěhoval do Brna, kde to bylo jednodušší. Když člověk na sobě maká a má štěstí, tak se úspěch dostaví. Přerod od hraní v Blansku do pražských klubů byl ale strašně dlouhý.

S kým spolupracujete a hrajete?
Máme projekt Illuzionists. Jsme tři DJové a hrajeme dohromady. Vystupovali jsme nedávno i v Blansku. Je to speciální show z pěti gramofonů, tří mixpultů a sampleru. Spolupracujeme i s různými umělci napříč celým hudebním spektrem. Naposledy jsme například remixovali písničku klukům z Monkey Bussiness.

Co spolupráce s populárním brněnským raperem Tafrobem?
Jsem Tafrobův DJ a jezdím s ním všechny koncerty. Je to jeden z nejtalentovanějších raperů v Česku. Tafrob má svoje instrumentální podklady, které má od producentů a pak to dáme dohromady a uděláme set. Dáme do toho scratche a tak, něco zahrajeme i na živo pomocí sampleru a gramců.

Kdo je Hynek Velc

* 6. června 1979
– vystudoval gymnázium a Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obor výtvarná a občanská výchova
– v současnosti učí na brněnské základní škole
– osm let se věnuje DJingu
– vystupuje pod uměleckým jménem DJ Maztah

Kde vás lidé mohou v nejbližší době vidět a slyšet?
Pravidelně v Praze v Radosti FX, která má jméno v celé Evropě. Pak ještě hraji v pražském World clubu, dále samozřejmě v Brně na Flédě či v jiném významném brněnském klubu – Mersey. No a jinak vlastně po celé zemi na nepravidelných akcích, kterých je víc než dost.

Jaký je váš styl?
Hraju pestrý set, který bude bavit lidi, ať už přišli na hip-hop či r'n'b. Hip hopový DJing je technicky nejnáročnější. Housový DJ smíchá dvě desky, tak aby měly stejné tempo, vyladí korekce. Nicméně hip-hop DJové tomu musí dát ještě punc pomocí scratchů a tak. To je technicky hodně náročné, takže musíme trénovat každý den.

Říkal jste, že za vaším úspěchem je spousta tvrdé práce. Kolik času věnujete hudbě denně? Myslím tréninku.
Teď už míň, ale každý den tomu dám minimálně dvě hodinky.

To musí ruce dostat pořádně zabrat.
To ano. Není to sice posilovna, ale spíš taková hodinářská práce. Takže jemnost a ohebnost v prstech a dlaních.

Čím se v hudbě inspirujete?
Inspiruji se čímkoliv. Poslouchám i funky, jazz, rock, veškerou taneční muziku. Teď je trendem, že hiphopový DJové jsou různorodější. Obvykle začnu hip hopem a potom podle nálady hraju drum n bass, house, elektro či nějaký profláklý rockový pecky. Když maj lidi náladu, proč nezahrát Nirvanu či Armanda Van Heldena.

Proč je podle vás hip hop v současnosti tak populární?
Dřív byl main stream house, techno, teď všichni chodí na hip hop. Nic proti tomu nemám, ale vidím, že teď se lidé spíš zajímají o oblékání a o ty věci, které jsou na muziku nabalené. Dřív lidi, co chodili na mejdan, byli fanoušci muziky. Teď je to jen módní vlna, která však brzo zase splaskne. Oblíbenost hudby funguje v cyklech, brzy se dostane na špici zase rock či house.

Jak se pro tyto lidi hraje?
Ty lidi to baví, jen nemají hlubší vědomosti o muzice. Dřív jsem se s lidmi na party o hudbě pobavil na celkem vysoké úrovni, teď to moc nejde.

Jaká je vůbec historie hip hopové hudby?
Vznikla v americkém New Yorku na konci sedmdesátých let. Je to muzika, která se týká velkého města. Původně měla hip hopová muzika v Americe něco říct, měla hlubší sdělení. Lidé v černošských čtvrtích chtěli vyjádřit svůj názor, který normálně říct nemohli. A to se jim dařilo v rapovém textu. U nás se mi zdá, že lidé z malých měst nemají oproti těm z metropole co říct. V Americe třeba přistěhovalci mají obrovské problémy, mají spoustu témat na texty a texty jsou zajímavé. Jsou to například životní zkušenosti, nad nimiž musí člověk přemýšlet. Ale co tady chce říci nějaký týpek, kterému je třeba patnáct let, maminka mu koupí, co chce a stylizuje se pouze do toho, co vidí v MTV.

Je to důvod, proč nerapujete?
Přesto všechno se hip hop v Česku dělat dá. Máme i zajímavé kapely. Ty mají vtipné texty a tak. Dobří jsou třeba Pio Squad, PSH, Indy a Wich a další, nicméně většina textů českých kapel je o ničem, protože je píšou moc mladý lidi, kteří jestě nemaj pevnej životní názor. Já jsem rapoval jen chvilinku ze zvědavosti. Rap mě ale zas tak moc nezajímá.

Jaké jsou vztahy mezi dalšími DJi a rapery?
Mezi Dji jsou vztahy v pohodě. Rapeři se zase snaží sebe prezentovat co nejlíp, jsem nejlepší a tak dál. Takže to vede ke konfliktu. V textech provokují i ostatní rapery. Ti na to reagují dalším textem. To je ale legrace, v Americe už na sebe tahají bouchačky, ale to se tady asi nestane. Kluci v jedné třídě na základce se pohádali a začali na sebe psát různé texty. Je to lepší, než kdyby se někde mlátili.Přišlo mi to sympatické řešení.

Vedle DJingu zároveň i učíte na základní škole. Jste díky svému umění s gramofony populární?
Děcka na základní škole už poslouchají víceméně jen hip hop. Mám díky tomu autoritu i u těch problémových dětí, které by normálně učitel těžko zvládl.

Když jste proniknul do hiphopové kultury, zajímalo vás i o grafitti?
Když jsem dělal výtvarku, tak jsem grafitti nemohl minout. Trošku to k hip hopu patří, psal jsem i několik odborných článků do pedagogických časopisů. Párkrát jsem zkoušel sprejem nějaké legální věci, ale spíš umělečtějšího charakteru. Grafitti mě ale moc nezajímají. Štve mě to bezduché čmárání a že mladí lidé nechápou, že grafitti je otázkou velkých měst jako New York, Berlín, Paříž, dejme tomu i Praha nebo Brno. Ale rozhodně ne Blansko a venkov. Když vidím grafitti na vesnici, musím se smát. Autor patrně nepochopil smysl grafitti.

Co chystáte nového?
S Illuzionists chystáme mixy a multižánrové album, kde zazní kromě hip hopu i funky a drum and bass. No prostě zajímavý.