Spor o stavbu bioplynové stanice v letovické části Třebětín nekončí. Přes masivní odpor tamních lidí v úterý letovický stavební úřad vydal územní rozhodnutí o umístění bioplynové stanice na katastrálním území Třebětína. Lidé bydlící blízko plánované bioplynky jsou rozhodnuti proti její stavbě dále bojovat. Vedení společnosti Ledeko, které plánuje bioplynku postavit, chce ale Třebětínským nabídnout kompromis.

Ledeko v Třebětíně provozuje velkokapacitní kravín. Tamní lidé jsou proti stavbě bioplynové stanice proto, že se bojí zápachu a také zvýšeného provozu těžkých aut na tamní silnici, která prochází těsně mezi domy. Na začátku tohoto roku proto sepsali proti stavbě bioplynky petici a také se odvolali ke krajskému úřadu proti územnímu rozhodnutí, které vydal letovický stavební úřad. Krajský úřad na základě odvolání územní rozhodnutí zrušil a návrh vrátil zpět správnímu orgánu. „Vítězství zdravého rozumu," zhodnotil tehdy rozhodnutí krajských úředníků Karel Novák z Třebětína, který proti bioplynové stanici protestuje.

Vše zase jinak

Nyní se ale situace zase obrátila a na světě je územní rozhodnutí nové. To se Třebětínským nelíbí. „Z územního řízení stavební úřad vyloučil většinu lidí, kteří jsou proti stavbě bioplynky včetně mě. Námitky těch, které úřad nevyloučil, zamítli," konstatoval Josef Rozsýval, který má v Třebětíně stolařství.

Podle vedoucího letovického odboru výstavby a životního prostředí Radka Zemánka ale úřad postupoval podle zákona. „Museli jsme podle nařízení našeho nadřízeného orgánu stanovit linii, kdo bude účastníkem řízení a kdo ne. Byli tam zahrnuti lidé, kteří bydlí okolo silnice v Třebětíně, lidé, jejichž pozemky sousedí s pozemky Ledeka a také ti, kterým by mohl vadit zápach," vysvětlil Zemánek. Nyní je okruh účastníků ještě o něco užší. „Vzhledem k tomu, že Ledeko podle nových plánů omezí dopravu přes Třebětín a bude využívat především takzvanou severní cestu, která nevede zástavbou, vyloučili jsme už i účastníky, kteří mají pozemky kolem třebětínské silnice," řekl Zemánek. Odpůrci bioplynové stanice ale nevěří, že bude Ledeko severní cestu skutečně využívat. „Cesta je úzká a dva kamiony se tam nevyhnou. Až v zimě napadne sníh, nákladní auto tam neprojede už vůbec a zase budou jezdit přes Třebětín," obává se Rozsýval.

Strach mají Třebětínští i ze zápachu. „Mají se tam postavit čtyři nové silážní jámy, takže zápach bude silnější, už teď je z areálu Ledeka cítit. Bojíme se, že se zde zvýší i prašnost, v blízkosti areálu Ledeka přitom stojí mateřská školka," řekl Rozsýval.

Před několika týdny proto ředitel Ledeka Vladimír Dražil nabídl odpůrcům bioplynky kompromis. „Navrhli jsme postavit bioplynovou stanici o poloviční kapacitě než bylo původně zamýšleno, přesunutí čtyř nových silážních jam do Novičí a Kladorub, právní vyřešení severní příjezdové cesty, posunutí bioplynové stanice co nejdále od zástavby a kompletní vyřešení kanalizace areálu Ledeka," vyjmenoval Dražil.

Územní rozhodnutí, které stavební úřad vydal toto úterý, ale navrhované kompromisy nezahrnuje. „Proto s územním rozhodnutím nesouhlasíme a nemile nás překvapilo," řekl Rozsýval.

Vedení Ledeka je však ochotné přepracovat projekt bioplynové stanice a požádat o nové územní řízení. „Pokud odpůrci bioplynky přistoupí na kompromisy, projekt na vlastní náklady přepracujeme a bude nové územní řízení. Musíme mít ale nějakou záruku, že do přepracování projektu nevložíme svoje nemalé peníze a lidé se potom proti bioplynce znovu nepostaví," uvedl Dražil. Od stavby bioplynové stanice podle něj Ledeko úplně odstoupit nehodlá. Návrh kompromisů proto obě strany za účasti starosty Letovic Vladimíra Stejskala projednají v sobotu odpoledne.

Ten připustil, že problém plánované stavby je v malé vzdálenosti od zástavby. „Ledeko má ale znalecké posudky, podle kterých se životní prostředí v Třebětíně kvůli bioplynové stanici nezhorší," dodal starosta.