Někteří boskovičtí podnikatelé si stěžují, že jim vedení města hází klacky pod nohy. Podle nich kvůli tomu bude především drobných podnikatelů v Boskovicích postupně ubývat. Vadí jim zdražení pronájmu místa pro reklamní stojany nebo omezení ze strany památkářů. Ti se však stejně jako vedení města odvolávají na vyhlášky ze strany státu, které oni sami nijak neovlivní.

Jednou z podnikatelek, které způsob, jakým město komunikuje s drobnými podnikateli, vadí, je majitelka masážního salónu Petra Čachová. „Já sama sice reklamní stojany ve tvaru písmene A moc nevyužívám, i kvůli ceně, ale od svých známých vím, že jim zdražení jejich pronájmu od začátku letošního roku vadí," potvrdila.

K umístění reklamy tohoto typu potřebují podnikatelé souhlas ze strany majitele pozemku, kterým je ve většině případů město. „Roční poplatek zůstal stejný, a sice tři tisíce korun. Změna od letošního roku nastala kvůli rozhodnutí státní správy, která začala za každý takový panel vybírat za dobu delší šesti měsíců částku tisíc korun ročně. S lidmi jsme tedy tento krok ani nemohli prodiskutovat, protože se jedná o přijmutí zákona. A ten nespadá do kompetence Boskovic, ale Parlamentu České republiky," přiblížil mluvčí boskovické radnice Jaroslav Parma.

Čachová, které vadí právě to, že podnikatelé neměli možnost o věci diskutovat, si myslí, že podnikatelů bude kvůli podobným nařízením ve městě ubývat. „To, že na sebe drobní obchodníci upozorňují, je přece naprosto běžné. Z reklam tak svým způsobem mají prospěch nejen oni, ale i město, protože do něj díky nim přijede více lidí," naznačila.

Schůzka se starostou

Vedení města nesouhlasí s tím, že by chtělo drobné podnikatele jakýmkoli způsobem omezovat. „Spíše než o zdražení jde v tomto případě o zpřísnění včasného vybírání poplatků, které bylo dříve příliš benevolentní. Navíc jsme se setkávali i se stížnostmi od lidí, že reklamních stojanů je třeba na náměstí tolik, že o ně doslova zakopávají," uvedl boskovický starosta Jaroslav Dohnálek. Ten se v pondělí se zástupci boskovických podnikatelů sejde. Řeč tak pravděpodobně přijde i na reklamní stojany.

Proti zdražení reklamních stojanů ve tvaru písmena A podle Čachové podnikatelé dokonce sepisují petici. „Ptal jsem se na ni několika kompetentních zástupců městského úřadu a o petici zatím nikdo neslyšel," sdělil Parma.

Majitelka masážního salónu poukázala ještě na jednu věc, která boskovické podnikatele trápí. „Vadí nám špatná komunikace ze strany památkářů. Ta se týká především obchodů v židovské čtvrti. Často přijdou s nařízením, kterému nerozumíme, ale nezbývá nám nic jiného, než se podvolit. Přitom by bylo ideální pokusit se nalézt vždycky nějaké kompromisní řešení," prohlásila Čachová.

Boskovičtí památkáři se nechali slyšet, že každý dům nebo celou lokalitu posuzují individuálně a v případě porušení určitých pravidel takto i postupují. „Všechno záleží na domluvě. Existuje závazný regulační plán, který mimo jiné zakazuje světelné reklamy na památkových budovách. Podobných nařízení je více, stačilo by, kdyby za námi podnikatelé před umístěním nějaké reklamy přišli a poradili se. Předešlo by se tak mnohým nedorozuměním, která jsou mnohdy naprosto zbytečná," tlumočil stanovisko památkářů mluvčí boskovické radnice.