Co to vlastně je truck trial? Je to sport, který je o jezdeckém umění, o tom, jak překonat zdánlivě nepřekonatelné.

Projíždí se abnormálně těžký terén, někdy i uměle vytvořený. Nejde pouze o zdolání prudkého svahu, ale důležité je také se v terénu orientovat a projet stanovenou sekci i tehdy, pokud vypadá, že musíte překonat gravitační zákony. Není to nic pro slabé nátury. To potvrzuje i brněnský závodník Libor Kopeček.

Závodíte na prototypech. Proč?

Vždycky jsem tíhl k blátu, jezdil jsem motokros a pak hledal něco jiného. Obyčejná auta mi přišla moc nudná, pak jsem jednou uviděl tyhle závody a postavili jsme si prototyp.

Kolik jste v truck trialu vystřídali aut?

Tohle je naše páté auto, začínali jsme s Pragou, dokonce jsme měli takový úlet, dvoumotorovou V3S. Nikdy jsme nejeli jinou kategorii než prototypy.

Přece jen prototypy jsou spíš menší. Nelákají vás větší sériové vozy?

My, co jsme se svezli ve velkých i malých autech, tvrdíme trochu s nadsázkou, že velká auta jsou pro ty, co se bojí. Velké auto projede muldy v pohodě, kdežto my s malým vozem třeba metrový náklon opravdu hodně poznáme.

Míváte strach?

Strach určitě máme, pokud auto začne padat, bojíme se, abychom nějak špatně nedopadli. Pádů bylo opravdu hodně, třeba v Kunštátu jsme padali takzvaně pana-orel, ze střechy na kola, a stejně jsme sekci dokončili.

Co říká na vaše závodění manželka?

Manželka mě podporuje, jsme do motorsportu trochu blázni. Žena jezdila autokros, takže ví, o čem to je. Jezdí už i náš syn.

Jak dlouho se těchto závodů účastníte?

V Kunštátu jsme otevřeli dvacátou sezonu.

Je to finančně náročný sport?

V porovnání třeba s motokrosem nebo autokrosem je to nejlevnější záležitost. Auto postavíme a spravujeme ho, až se něco poláme. To v jiných druzích motorsportu moc nejde, v nich stále musíte mít stroj připravený na sto procent.

Jak se vám dařilo?

V sobotních závodech jsme měli dvě sekce kolem sta bodů (méně bodů znamená lepší výsledek – pozn. red.) a dvě sekce jsme zajeli dokonce za nula.

Jak to vidíte s budoucností truck trialu?

Dochází ke generační obměně. Z posádek, co před dvaceti lety začínaly, zůstalo tak deset, ale zase přichází nová krev. Takže strach o budoucnost nemám.

TOMÁŠ SRNSKÝ

Pohled ředitele šampionátu v Kunštátu
Nejvíc o mistrovství republiky ví ředitel Ladislav Deker, který přiblížil trucktrialový seriál.
Víte, kolik lidí za víkend závody navštívilo?
Velký vliv na to má zmíněná pandemie koronaviru. Musíme dodržovat nařízení vlády, takže maximální počet diváků je omezen na tisíc a den. Ale je vidět, že lidé mají ještě obavy, v sobotu jsme měli návštěvnost kolem šesti set diváků. Oproti loňskému roku jsme tak na polovině.
Jaká je účast posádek?
Zde jsme zaznamenali pokles, loni jsme měli za celý seriál šedesát pět posádek, letos jich máme zatím aktivních třicet osm. V Kunštátu minulý rok startovalo čtyřicet devět posádek. Vliv může mít opět situace okolo viru, hlavně firmy jsou opatrnější na sponzoring.
Jaké vozy se seriálu účastní?
Máme několik kategorií, základní je rozdělení na sériová vozidla a prototypy. V prvně jmenované kategorii, které se dále dělí podle velikosti, můžeme vidět menší vozy Mercedes Unimog a Avia Daewo. Z těch trochu větších jsou to zástupci značek Liaz, IFA, Iveco a nesmím zapomenout na Pragu V3S. Velké vozy označené S4 zastupují Tatra 815 a 813. Unikátní je pak kategorie prototypů, což jsou neskutečná vozidla sestrojená vlastními silami závodníků a jejich týmů. (tos)