Potvrzeno. Hradecký cyklistický tým PSK Whirlpool-Author zamířil mezi elitu. V prosinci zajistilo vedení klubu pro nadcházející sezonu licenci ve skupině Professional Continental. Nad touto soutěží už ční pouze série Pro Tour, do jejíhož kalendáře patří cyklistické skvosty v podobě Tour de France či Giro d´Italia.
V dresu hradeckého týmu bude jezdit i odchovanec blanenské cyklistiky Martin Mareš. „V první sezoně zřejmě nemůžeme čekat velké výsledky. Musíme se rozkoukat a zabydlet se,“ poznamenal Mareš, který se na skok vrátil z přípravy ve Špindlerově Mlýně domů do Těchova.


Váš tým PSK Whirlpool – Author se pro letošní sezonu zaregistroval do skupiny Professional Continental týmů. Krůček od absolutní světové cyklistické špičky. Jaké to s sebou přineslo zásadní změny?

Změny se týkají hlavně závodů. Budeme v kontaktu prakticky s těmi nejlepšími týmy na světě. Velký posun je také, co se týče náročnosti jednotlivých závodů. Oproti loňské sezoně začínáme skoro o měsíc a půl dříve. Na přípravě je to hodně znát.

Nad soutěží Professional Continental už je pouze okruh Pro Tour. Potkáte se v sezoně s některými družstvy, která zde jezdí?
Určitě. Je spousta kvalitních podniků, kde se s nimi setkáme. Ono zase těch závodů Pro Tour není tolik, aby si jezdili jenom to svoje. Navíc náš tým zažádal o divokou kartu na závody okruhu Pro Tour, jako jsou třeba Tour de France nebo Giro.

Český tým na Tour de France. Nezní to trochu jako pohádka?
No ona pravděpodobnost, že divokou kartu dostaneme letos nebo v příští sezoně, je opravdu minimální. Přece jenom to pro nás bude první sezona v Professional Continental, takže ji bereme spíše na rozkoukání.

Pro vás to musí být obrovská motivace, i přes to, že už se ve světě profesionální cyklistiky pohybujete delší dobu a máte něco za sebou …
Splnil se mi sen. Dostat se na tuto úroveň, a navíc s českým týmem.

Mění se nějak zásadně vaše týmová strategie?
Náš tým se rozrostl. Vzhledem k náročnosti a kvalitě závodů, které pojedeme, musíme mít, abychom uspěli, logicky více lidí. V současnosti čítá závodní tým sedmnáct jezdců. Už se budeme mnohem více soustředit na profil jednotlivých tratí. Jezdec se nominuje vyloženě na daný závod, ve kterém bude mít největší šanci uspět.

Posílili jste. Jak se to promítne na vaší pozici v týmu? Určitě vám vzroste konkurence …
No já osobně o konkurenci v našem týmu popravdě řečeno moc neuvažuji. Závodů bude tolik, že forma nemůže každému vydržet. Vrchařů je nás více. Budeme se vzájemně doplňovat.

Polepšíte si finančně?
Ano. Na penězích se to promítne. Samozřejmě jsou s tím spojené odpovídající výsledky.

Příchází k vám někdejší výtečný časovkář Ondřej Sosenka, který se však v posledních letech trápil …
Ondra je vynikající časovkář, světový rekordman v hodinovce. V závodech, o kterých víme, že se budou rozhodovat v časovkách a spurtech, pojede jako lídr. Tohle mu sedí. Poslední rok a půl měl problémy se prosadit. Angažmá u nás může pro něj být velkou šancí vrátit se zpět. Je otázkou, jak se k tomu postaví, srovná v hlavě a chytí se. Je na něm ukázat, že ve velké cyklistice ještě neřekl poslední slovo.

Jste podle vás silnější než loni?
Jistě. Všichni závodníci vnímají skok o stupeň výše jako obrovskou motivaci. Nejde jen o to, že dostanou více peněz. Teď poznají ten rozdíl. V kvalitě závodů, zázemí. Každý teď na sobě bude ještě více makat, aby se v týmu udržel. Pro spoustu mladých kluků je to navíc jedinečná šance nakouknout do světa profesionální cyklistiky a třeba se dostat ještě dál.

Před Vánocemi jste absolvovali první větší soustředění před novou sezonou. Jak probíhala příprava?
U nás je zima poměrně tvrdá a nedá se toho moc najezdit. Kanáry jsme vybrali záměrně. Není tam kousek roviny. Pořád nahoru dolů. Dlouhé táhle kopce. V podstatě nešlo o nějakou masivní přípravu a trénink. Spíš se rozjezdit.

Stihli jste i koktejl v baru na pláži?
Samozřejmě nešlo o žádnou závěrečnou fázi přípravy, takže čas na večerní pivko se našel. Stejně jako na nákupy (úsměv).

Slunce a teplý mořský vzduch vystřídal po návratu sníh. Následovalo soustředění ve Špindlerově Mlýně. Tady už jste zřejmě šli naostro?
Přiznávám, že soustředění ve Špindlu bylo dost tvrdé. Čtyři až šest hodin na lyžích je dost. Všechno ve vysoké intenzitě. Dostali jsme pořádně zabrat.

Jak to vypadá, když si cyklisté nasadí běžky? Nebyli jste spíš na zemi než na lyžích?
Tak to vůbec. Drtivá většina kluků od nás z týmů jsou dobří i v běžecké stopě, takže žádný problém nebyl. V zimě se trénuje na lyžích opravdu hodně.

Cítíte se po zdravotní stránce před novou sezonou fit?
Minulý týden jsem lítal po různých vyšetřeních, která jsou před sezonou potřeba. Vše je v pohodě. Cítím se fajn, příprava mi taky zatím vychází. Uvidíme po prvních závodech.

Co vás teď v nejbližší době čeká?
Začátkem týdne odlétáme znovu na Kanáry. Na čtrnáct dní. Pak na Malorku, kde už nás čekají první závody. Taková oťukávačka. První zkouška. A po nich pojedeme v Portugalsku Volta oa Algarve. Tady už se objeví i týmy z Pro Tour.

Nejdůležitější body v letošní sezoně?
Moc bych si přál, abychom se jako tým v Professional Continental chytili, sponzoři byli spokojení.

Berete tuhle sezonu z vašeho pohledu jako zlomovou?
Samozřejmě. Je to opět šance jezdit s těmi nejlepšími …

Není to pro váš tým příliš velké sousto?
Až čas ukáže, jestli na to máme. Cením si toho, že manažer a vedení týmu do toho šli. Na to, v jaké stavu se v současnosti česká cyklistika nachází, je to výrazný krok vpřed.

V čem vidíte největší sílu vašeho družstva?
Myslím, že skvělá parta. Už od loňska. Umíme se vzájemně vyhecovat. Navíc na nás nejsou ze strany vedení nějaké šílené tlaky, že musíme hned v první sezoně nutně vyhrávat. Spíš je to postaveno tak, že nemusíme, ale chceme.

MARTIN MAREŠ - cyklistika
(* 1982) PSK-Whirlpool – Author



Dosavadní úspěchy
2003:
MČR U23, muži do 23 let, časovka jednotlivců 4. místo.
2004: Tour de l Avenir - etapa, Francie, muži, silniční závod 1. místo.
2005: Tour of Qinghai Lake – China – celkový vítěz,
2006: Závod míru – 10. místo celkově.
2007: Lidice 2007 – celkový vítěz, MČR – silniční závod 4. místo, Tour of Qinghai Lake – Čína – vítěz 7. etapy, celkově 10. místo.